סגור
מזגן מתקין מזגנים אלקטרה
מתקין מזגנים אלקטרה (צילום: ערן יופי כהן)

בלעדי
ועדת התקינה: "מסכימים לבטל את התקן הייחודי לישראל שנה אחרי שיוסדר מקצוע מתקיני המזגנים"

מחר צפוי להתקיים דיון נוסף בשאלת ביטול התקינה הייחודית לישראל. הממונה על התקינה הבהיר כי שרת הכלכלה תשתמש בסמכותה לקבוע כי התקינה מהווה חסם ייבוא והיא לא מחייבת. אלקטרה צריכה שינתה את עמדתה ותמכה בביטול התקן הישראלי הייחודי, בעוד תדיראן המשיכה לתמוך בו

בתחילת יולי התקיים דיון שני בועדת התקינה של מכון התקנים, שדנה בתקינה הישראלית הייחודית למניעת שריפות במזגנים. דיון זה התקיים לאחר שבדיון הראשון התברר כי רשות הכבאות לא מתנגדת להסרת הדרישה הייחודית לישראל, וכי נציגי חברות המזגנים תומכות בהשארת התקן הייחודי. בדיון השני הביעו חברי הועדה נכונות לבטל את התקינה הייחודית שנה אחרי שיוסדר מקצוע מתקיני המזגנים בחקיקה, בהצבעה עצמה הקולות היו שקולים ולא הושגה הכרעה. מחר (ד'), צפוי להתקיים דיון נוסף בשאלת ביטול התקינה הייחודית לישראל.
מפרוטוקול הדיון עולה כי נציגי יבואני המזגנים הקטנים (כל החברות מלבד אלקטרה מוצרי צריכה ותדיראן) דורשות להסיר את כל השינויים המייחדים את התקינה הישראלית לעומת זו האירופאית, לטענתם התקן הייחודי למזגנים הישראלים מחייב קו ייצור ייעודי לישראל, וחברות המזגנים יפניות לא טורחות להתאים את המזגנים לתקינה הישראלית, וממילא לא משווקות לישראל.
הממונה על התקינה ממשרד הכלכלה הבהיר לנוכחים, כי מכיוון שרשות הכבאות לא תומכת בתקינה הייחודית וקוראת לביטולו, הרי שהתקן הייחודי למניעת כיבוי אש, לא יהיה מחייב, גם אם הועדה תחליט לאמץ אותו. זאת מכיוון שהרפורמה בתקינה קובעת שרק 'שינוי שמתחייב' יכול להיכנס כתקן רשמי. מכיוון שרשות הכבאות קבעה שהשינוי מהתקינה האירופאית לא מתחייב, הרי שהוא יהפוך להיות וולנטרי, גם אם הועדה תחליט לאמץ אותו.
במהלך הדיון המקצועי בתקן, עלתה לדיון סוגיית המקצועיות של מתקיני המזגנים בישראל. התברר כי 50% משריפות המזגנים מתרחשות עקב התקנות לא מקצועיות והידוק לא נכון של כבלי החשמל במזגן. לכן, חברי הועדה הביעו נכונות להסיר את הסעיף אך ורק לאחר הסדרת חוק העסקת מתקיני המזגנים, ורק לאחר שהועדה תוודא שאסדרת המתקינים נאכפת.
חלק מחברי הועדה אמרו כי הדרישה הישראלית מגבירה את בטיחות המזגנים וכי לא מדובר בהמצאה ישראלית, אלא אימוץ של דרישות אמריקניות מתוך תקנים אמריקאיים (באמריקה יש תקנים רבים ושונים, ש"ט). חברי הועדה הזכירו כי מאז הוספת הדרישה ב-2008 אירועים של שריפת מזגנים, כמו במושב קשת שהסתיים במוות של שני ילדים, דועכים. עם זאת, בהמשך הדיון עלתה ביקורת על רשות הכבאות שלא סיפקה נתונים על מספר שריפות המזגנים לפני ואחרי השינוי בתקן.
על רקע דברי הממונה על התקינה, גם אם התקינה תאומץ ותישאר בתקן 994 הרי ששרת הכלכלה תשתמש בסמכותה לקבוע כי התקינה מהווה חסם ייבוא כך שלא תהיה חובה לעומד בתקן הזה, חל שינוי בעמדת חלק מיצרני המזגנים.
ברני יקובוביץ מחברת אלקטרה תעשיות מיזוג תמך בביטול התקן, גם שני נציגי איגוד לשכות המסחר (דן למפרט, ואיתי רן) ונציג המוסד לבטיחות וגהות. מנגד, אורי אדר מחברת תדיראן מוצרי צריכה התנגד גם הפעם לביטול התקינה הייחודית, לצד יו"ר הועדה אברהם בכר, דרור קן דרור (נציג רשות ההסתדרות לצרכנות) ולצד יהודה שמש. הדיון הסתיים ללא הכרעה, ומחר, כאמור, צפוי להתקיים דיון נוסף.
מתדיראן, שהתנגדה להסרת התקן הייחודי, נמסר: "תקן מעטפת האש נקבע בהתאם לתקינה הקיימת בארה"ב ומקטין את הסבירות לשריפה ואסון במקרה של קצר בפיקוד האלקטרוני במזגן. מומחי הבטיחות שלנו סcuרים כי התקן חשוב בטיחותית במדינה חמה כמו ישראל, בה המזגנים פועלים בתפוקות גבוהות ולאורך זמן. התקן החשוב הזה לא מנע מיבואנים רבים מאוד לפעול בעשור האחרון בישראל. תדיראן תכבד כל החלטה שתילקח ותמשיך לשים בראש מעייניה את בטיחות השימוש במזגנים".