סגור
מימין סמי תורג'מן יו"ר חברת נגה דדי שמחי נציב כבאות והצלה לשעבר משה שיקו ז'אנה מנכ"ל נמל אשדוד הקודם

החברות הממשלתיות תחת רגב מתקשות למצוא מנכ"ל

בנמל אשדוד מנסים לאתר מנכ"ל שוב אחרי שלא מצאו מועמד מתאים, המועמד המוביל ברכבת פרש וכעת גם ברשות שדות התעופה מחפשים מנכ"ל

בשבועות האחרונים עמודי העיתונים הכלכליים התמלאו במודעות דרושים שלא נתקלים בהן בכל יום, כמו "לחברת נמל אשדוד דרוש מנכ"ל" או "לרשות שדות התעופה בישראל דרוש מנהל כללי". המודעות הללו, כמו גם תהליך איתור לתפקיד מנכ"ל רכבת ישראל שמתנהל בימים אלו, מספרים לכאורה סיפור על בליץ מינויים שמתרחש בגופים הכפופים למשרד התחבורה של השרה מירי רגב.
אבל הסיפור על בליץ המינויים הוא סיפור חלקי. אם מודעת הדרושים למנכ"ל נמל אשדוד נראתה לכם מוכרת מסיבה מסוימת - זה מפני שמדובר בפעם השנייה שבה הנמל מפרסם את המודעה, וזאת לאחר שהליך האיתור הקודם לתפקיד המנכ"ל "פוצץ" בחודש שעבר בעקבות פסילתם של שני המועמדים האחרונים לתפקיד מטעמים של חוסר התאמה והחלטה לצאת בהליך איתור נוסף.
ברכבת ישראל מתנהל בימים אלו הליך איתור מנכ"ל שבו לוקחים חלק 16 מועמדים בלבד שהגישו מועמדות לתפקיד (זאת בהשוואה לסבב המינוי הקודם, אז 35 אנשים הציגו את מועמדותם), ורק עשרה מהם עברו את תנאי הסף. מי שנחשב למועמד המוביל לתפקיד הוא בועז הירש, מנכ"ל החברה לשירותי סביבה שיו"ר הרכבת הנוכחי משה שמעוני עמד בראשה בעבר. היו"ר שמעוני לא הסתיר כי הוא היה מעוניין לראות את הירש בתפקיד, אך ל"כלכליסט" נודע כי הירש החליט להסיר את מועמדותו לאחר שהתקבל לתפקיד מנהל אחד מקווי הרכבת הקלה בירושלים. לאחר פרישתו של הירש, המועמדים הבולטים שנותרו הם יו"ר חברת נגה סמי תורג'מן, נציב כבאות והצלה לשעבר דדי שמחי, מנכ"ל נמל אשדוד הקודם משה (שיקו) ז'אנה וסמנכ"ל התשתיות ברכבת מיכאל כהן. בחברה ובממשלה מאוכזבים מקאדר המועמדים הנוכחי, והחשש הוא שגם שם יגיעו למצב דומה לזה של נמל אשדוד וייאלצו לצאת להליך איתור נוסף. אחד הרעיונות שהוצעו הוא יציאה להליך של "ציד־ראשים" וליזום פניות למועמדים בעלי פרופיל רלבנטי.
המשותף לנמל אשדוד, רכבת ישראל ורשות שדות התעופה המחפשות מנכ"ל הוא שבשלושת הגופים המנכ"ל הקודם הודח מטעמים שעלולים להצטייר כלא ענייניים ואף פוליטיים. מנכ"ל רכבת ישראל מיכה מייקסנר התפטר מתפקידו לפני שלושה חודשים אחרי ניסיונות הדחה ממושכים מצד השרה רגב ויו"ר החברה שמעוני, וזאת אף שנחשב למנכ"ל מוערך. מנכ"ל נמל אשדוד הקודם משה ז'אנה התפטר לאחר שהחל הליך הדחה נגדו מצד היו"ר הקודמת אורנה הוזמן־בכור שזכתה בעצמה לביקורת מצד הנהלת רשות החברות הקודמת. מנכ"ל רשות שדות התעופה הקודם חגי טופולנסקי הודח מתפקידו עם כניסתה של רגב לתפקיד, והסיבה להדחתו מעולם לא נומקה.
בכירים בחברות הממשלתיות ובדרגים המקצועיים בממשלה טוענים כי ההדחות הללו, כמו גם היחס הכללי שניתן לאנשי הדרג המקצועי מצד פוליטיקאים בממשלה הנוכחית, גורמים לכך שאנשים טובים לא מעוניינים להגיש מועמדות למשרות בכירות. גורם ממשלתי ששוחח עם "כלכליסט" נתן כדוגמה את טקס חניכת הקו האדום, שבו דיברו רק פוליטיקאים ובכירי נת"ע בהווה ובעבר לא זכו לקרדיט הראוי להם על קידום הפרויקט. "מתייחסים לדרג המקצועי כמו לזבל".
מטעמה של רגב לא נמסרה תגובה.