סגור
מיכה מייקסנר  מנכל רכבת ישראל
מיכה מייקסנר, מנכ"ל רכבת ישראל (צילום: אלעד גרשגורן)

בפעם השנייה: רגב מקדמת את הדחת מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר

המהלך מקודם על ידי יו"ר הרכבת משה שמעוני, שצפוי לבקש לשכור ייעוץ משפטי חיצוני לטובת העניין; בעבר נעשו ניסיונות דומים לפיטורי מייקסנר, בהם של רגב עצמה ב-2021, אך אלו נבלמו

שרת התחבורה מירי רגב מקדמת מהלך להדחת מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר. המהלך מקודם על ידי יו"ר הרכבת משה שמעוני, שצפוי לבקש לשכור ייעוץ משפטי חיצוני לטובת העניין בישיבת הדירקטוריון הבאה.
בעבר נעשו ניסיונות דומים לפיטורי המנכ"ל, בהם של רגב עצמה ב-2021, אך אלו נבלמו על ידי שרת התחבורה הקודמת מרב מיכאלי, פקידי רשות החברות ואגף התקציבים ומנהל משרד האוצר רם בלינקוב.
ביום שני בשבוע הבא צפוי להתקיים דיון בדירקטוריון של הרכבת, אך באופן חריג לא הוצגו לוח זמנים או נושאים לדיון ורק צוין כי מדובר בדיון בלי חברי ההנהלה. עקרונית לא ניתן לקדם מהלך דוגמת שכירת ייעוץ משפטי חיצוני ללא הודעה מראש לדירקטורים. מיד לאחר הפרסום בכלי התקשורת על ניסיון ההדחה הצפוי, נשלח מייל נוסף לחברי הדירקטוריון בו הודיעו להם על הקדמת הדיון והוסיפו סדר יום חדש של "אישור מינוי יועץ משפטי חיצוני לדירקטוריון בהתאם לסעיף 266 לחוק החברות לטובת בחינת המשך כהונת המנכ"ל".
גורם בכיר ברכבת אמר ל"כלכליסט" כי לא בטוח ששמעוני יצליח להשיג רוב למהלך. אותו בכיר אמר ל"כלכליסט" כי מופעלים על שמעוני לחצים רבים מצד לשכת רגב לקדם את ההדחה, וכי "רק בזה הוא מתעסק" מאז שרגב מונתה שוב לשרת התחבורה.
מייקנסר נחשב למנכ"ל מוערך שקידם את חברת הרכבת מאוד בשנים האחרונות, כאשר ההישג איתו הוא מזוהה יותר מכל הוא קידום פרויקט החשמול שהרכבת סיימה כבר 60% ממנו. מייקסנר חתם גם לאחרונה על הסכם קיבוצי עם ועד עובדי הרכבת שסיים סאגה בת 5 שנים של התנגשויות בין הצדדים. כמו כן, בנובמבר האחרון נחתם הסכם הפעלה חדש בין הרכבת למדינה בסכום של 16 מיליארד שקל. ההסכם קבע תמריצים לחברה על הגדלת מספר המשתמשים ברכבת, על דיוק, על שיפור ציון שביעות רצון הציבור ועל עמידה בלוחות זמנים של פרויקטים המבוצעים ע"י החברה.
העילה הרשמית להדחה הוא "קידום רכש קרונות" שלא בוצע. במכתב ששלח היו"ר שמעוני למייקסנר היום הוא כתב כי "הדירקטוריון רואה חשיבות עליונה למתן מענה לבעיית גודש הנוסעים ברציפים וברכבות. הנושא הוגדר על ידי שרת התחבורה כנושא מרכזי... לצערי ולמרות כל ניסיונותיי לקדם את נושא רכש הקרונות ברכבת ישראל, שיקול הדעת המוטעה שלך ואי הובלת הנושא כנדרש ובהתאם לכללי מנהל תאגידי תקין, הביאו עד עתה לחוסר קבלת החלטה בנושא אשר הינו מהותי ומרכזי ומהווה אבן יסוד בהתפתחות הרכבת". יש לציין שבעבר קודמו פיטורי מייקסנר על ידי שמעוני בעילות שונות. בין השאר דובר על "תרבות הדיון בישיבות הדירקטוריון" וטענות שנוגעות ל"יחסי עבודה".
מאז שנכנסה רגב לתפקיד לפני כשלושה חודשים היא קידמה את הדחת מנכ"ל רשות שדות התעופה חגי טופולנסקי שהתפטר בעקבות הניסיון. כמו כן, היא הובילה לעזיבתם של מנהל רשות התחבורה הארצית רן שדמי, ראש מינהל התשתיות במשרד התחבורה שי קדם, מנהל אגף בכיר רכבות אליאס מטר והיועצת המשפטית של רשות המטרו עו"ד יערה למברגר.
בעבר מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים תמכה במהלך מהסוג הזה אך הניסיון הזה לא יצא לפועל. מאוחר יותר שינתה את עמדתה כאשר הרשות הייתה תחת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שידוע כתומך בדרכו של מייקסנר. אתמול, לאחר שדודי אמסלם מונה לשר שאחראי על רשות החברות – ייתכן שהמהלך התאפשר.
החיכוכים בין שמעוני למייקסנר נמשכים תקופה ארוכה. הם החלו מעט אחרי ששמעוני מונה לתפקידו על ידי רגב לפני כשנתיים. במאי 2021 שמעוני ביקש להעביר את כל החלטות הדירקטוריון לייעוץ משפטי חיצוני, ובכך לעקוף את שומרי הסף של רכבת ישראל: מבקר הפנים והיועמ"שית של החברה - ולפטר את מייקסנר. המהלך נבלם על ידי בכירים באוצר וברשות החברות שהוציאו מכתב חריף לשמעוני בו טענו כי "הדירקטוריון בראשותו פועל בניגוד לטובת החברה". ניסיון נוסף נעשה ביולי בשנה שעברה וגם הוא נבלם, ע"י שרת התחבורה מרב מיכאלי ואנשי האוצר.