סגור

נמל אשדוד מינה ממלא מקום מנכ"ל שנקנס על התנהלות הפוגעת בתחרות

בעקבות עזיבה של שורת בכירים בנמל, לרבות המנכ"ל משה ז'אנה, שהתעמת עם היו"רית אורנה הוזמן בכור, ביצע הדירקטוריון מינויים להחלפתם; הבולט שבהם הוא של אלי בר יוסף, שישמש בתפקיד הבכיר אף שנקנס בעבר על ידי רשות התחרות ב-20 אלף שקל על פגיעה בתחרות ביבוא כלי רכב

דירקטוריון נמל אשדוד הודיע על מינויים חדשים על רקע הודעת ההתפטרות של מנכ"ל הנמל משה (שיקו) ז'אנה בשבוע שעבר. בין היתר פורסם בהודעה שהפיצה חברת יחסי הציבור שנשכרה על ידי הדירקטוריון על מינוי ממלא מקום מנכ"ל, סמנכ"ל תפעול וסמנכ"ל כספים. מההודעה עולה כי ממלא מקום המנכ"ל הוא אלי בר יוסף, שרשות התחרות הטילה עליו בעבר קנס אישי על התנהלות אנטי-תחרותית.
בהודעה נכתב כי "דירקטוריון נמל אשדוד פועל במרץ כדי לחזק את השדרה הניהולית, כך שיוכל לעמוד באתגרים ובתחרות הצפויה עם פתיחת הנמלים החדשים". לא ברור כיצד עזיבת מנכ"ל והחלפה של כל הדרג הניהולי באחת התקופות המאתגרות ביותר שחווה הנמל נתפסת כחיזוק ההנהלה, אבל לדירקטוריון הנמל הפתרונים. יתרה מכך, בישיבת הדירקטוריון ביום ראשון הוחלט כי מנכ"ל הנמל היוצא ז'אנה יעזוב עד סוף החודש, וכך יוצא שהשדרה הניהולית החדשה של שער הסחורות המרכזי של ישראל אפילו לא תזכה לחפיפה מינימלית.


3 צפייה בגלריה
שיקו ז'אנה מנכ"ל נמל אשדוד
שיקו ז'אנה מנכ"ל נמל אשדוד
משה ז'אנה
(צילום: אבישג שאר ישוב)

במכתב ההתפטרות כתב ז'אנה כי התנהלות הדירקטוריון בחודשים האחרונים הובילה לעזיבה של מרבית הסמנכ"לים בחברה ולכך שלא מונו אחרים במקומם. מנגד, בדירקטוריון האשימו את המנכ"ל בכך שלא הצליח לאייש את תפקידי ההנהלה וטענו כי חלק מהסמנכ"לים עזבו בגללו. בדיקה שנערכה על ידי "כלכליסט" בקרב הבכירים שעזבו מאששת את דברי המנכ"ל היוצא, ולא את גרסת הדירקטוריון: אף אחד מהבכירים לא אמר כי עזב בגלל המנכ"ל. מנגד, אחד מהם אף אמר כי "העזיבה היתה בגלל האווירה המגעילה שהשרה הדירקטוריון והעומדת בראשו (אורנה הוזמן בכור), שיקו ממש לא היה הסיבה לעזיבה".
האדם שקיבל בינתיים את האחריות על הכנת הנמל לתחרות ומונה לממלא מקום הוא כאמור בר יוסף, שכיהן במשך 12 השנים האחרונות כסמנכ"ל לקוחות בנמל אשדוד. בעבר הוטלו על בר יוסף עיצומים אישיים בגובה 20 אלף שקל על ידי רשות ההגבלים העסקיים (היום רשות התחרות) מפני שהנמל העניק ליבואני הרכב המרכזיים בארץ הנחות שנתפרו באופן אישי לכל יבואן, תוך שהוא מעניש אותם על אי הגעה ליעדים שנקבעו להם. במקביל לבר יוסף נקנס גם המנכ"ל לשעבר שוקי סגיס, ועל הנמל הוטל קנס בגובה 3.4 מיליון שקל. שני המינויים האחרים שאושרו הם של שמות שהביא המנכ"ל היוצא ז'אנה: סמנכ"ל הכספים דניאל סמידוברסקי, שכיהן כראש אגף הכספים בדרג סמנכ"ל בבנק אגוד, וסמנכ"ל התפעול יגאל מקדשי, לשעבר סמנכ"ל התפעול בטנא נגה ומנהל התפעול בחברת סלטי שמיר.

"חציית קווים אדומים" בדירקטוריון

במכתב ההתפטרות שלו הזכיר ז'אנה כי התנהלות דירקטוריון הנמל "חצתה קווים אדומים", וזו הסיבה שרשות החברות זימנה בדיקה חיצונית להתנהלות הדירקטוריון, לפי סעיף 55. סעיף זה בחוק רשות החברות קובע כי "רשאית הרשות לדרוש מחברה ממשלתית מידע וחומר בענייני החברה, ורשאית היא לעיין ברשומות ובמסמכים של החברה". בכירים בנמל טענו כי הדו"ח המוכן בעניין נגנז, אך ברשות החברות טוענים כי "הבדיקה עדיין מצויה בתהליך עבודה שטרם הסתיים".

3 צפייה בגלריה
מגזין נדל"ן 13.4.22 נמל הדרום נמל אשדוד
מגזין נדל"ן 13.4.22 נמל הדרום נמל אשדוד
נמל אשדוד
(צילום: HCT)


ז'אנה כתב במכתב ההתפטרות: "לצערי הרב, בתקופה האחרונה הממשל התאגידי בחברת הנמל הלך ונעלם. דירקטוריון החברה, אשר תפקידו להתוות את מדיניות החברה ולפקח על ביצועה, עוסק באופן תדיר בסוגיות ניהוליות של הנמל. מרבית הדיונים בישיבות אינם עוסקים בקידום מדיניות, הכנת הנמל לקראת התחרות והמאמץ לקיצור התור התפעולי. תהליכי קבלת ההחלטות מושפעים מאינטרסים לא ענייניים, צרים, לצד זלזול בדרג המקצועי של הנהלת הנמל אשר הביאו בחודשים האחרונים לעזיבה של מרבית הסמנכ"לים".

3 צפייה בגלריה
מימין: יו"ר נמל אשדוד אורנה הוזמן בכור ומנכ"ל הנמל משה ז'אנהורג
מימין: יו"ר נמל אשדוד אורנה הוזמן בכור ומנכ"ל הנמל משה ז'אנהורג
יו"רית נמל אשדוד אורנה הוזמן בכור ומנכ"ל הנמל משה ז'אנה
(צילומים: רונן אקרמן, אבישג שאר ישוב)


ז'אנה מונה לפני כשנתיים על ידי יו"רית הדירקטוריון הוזמן בכור, וזאת לאחר שאיציק בלומנטל, המנכ"ל הקודם של הנמל, שהיום מכהן כמנכ"ל חברת נמלי ישראל, התפטר גם הוא מתפקידו לאחר חיכוכים ממושכים עם היו"ר הדומיננטית.
המאבק בין היו"רית הוזמן בכור למנכ"ל הנמל היוצא אינו חדש, אך זה התעצם לאחרונה בין היתר בשל החלפת ההנהלה ברשות החברות, שמגבה את היו"רים ומאפשרת להם יותר חופש מבעבר. לפני כחודש שלחה היו"רית מכתב חריף למנכ"ל בו היא מטילה עליו את האחריות על ההתמודדות הלקויה של הנמל עם פקק האוניות. כמו כן במכתב הוזמן בכור הביעה מורת רוח מכך שז'אנה התמודד על תפקיד מנכ"ל חברת החשמל, מועמדות שפורסמה לראשונה ב"כלכליסט".
תגובת דירקטוריון נמל אשדוד בנוגע למינוי בר יוסף והקנס שהוטל עליו בעבר: "מדובר בהחלטה מלפני כעשור של הממונה על ההגבלים. הקנס הופחת מ-200 אלף שקל ל-20 אלף שקל, וכיום הנושא ממתין לפסק דין בעליון".