סגור
שרת התחבורה מירי רגב ומנכ"ל שדות התעופה חגי טופולנסקי
שרת התחבורה מירי רגב ומנכ"ל שדות התעופה חגי טופולנסקי (צילומים: אלכס קולומויסקי, סיון פרג')

נחשף בכלכליסט
הדחה פוליטית? מחר יתקיים שימוע למנכ"ל רשות שדות התעופה

לפני שלושה שבועות פורסם ב"כלכליסט" שהשרה רגב נתנה אור ירוק להדחת חגי טופולנסקי, שמונה בידי השרה הקודמת מיכאלי רק ביוני האחרון. טופולנסקי שלח בתגובה מכתב חריף שבו נטען שמדובר בהליך פוליטי מובהק המבוסס על שיקולים זרים

לפני שלושה שבועות נחשף ב"כלכליסט" כי השרה מירי רגב נתנה אור ירוק למהלך להדחת מנכ"ל רשות שדות התעופה, אלוף במיל' חגי טופולנסקי – וכעת ניסיון ההדחה מגיע לפסים מעשיים. מחר בבוקר יתקיים שימוע לטופולנסקי בפני מועצת רשות שדות התעופה (דירקטוריון).
טופולנסקי, סגן מפקד חיל האוויר וראש אכ"א בעבר, מונה לתפקיד ביוני 2022 בידי השרה הקודמת מרב מיכאלי. מי שיוביל את ההדחה הוא יו"ר מועצת הרשות, אלוף במיל' יצחק (ג'רי) גרשון - מינוי של רגב בכהונתה הקודמת. לפי החוק, הדחת המנכ"ל דורשת החלטה של השרה, בהתייעצות עם מועצת הרשות.
בשבוע שעבר פורסם ב"כלכליסט" כי טופולנסקי שלח מכתב חריף ליו"ר המועצה גרשון. "הזימון לשימוע של טופולנסקי לבחינת העברתו מתפקידו, כחצי שנה בלבד לאחר כניסתו לתפקיד, הוא מהלך פוליטי מובהק, המבוסס כל כולו על שיקולים זרים, וכל ניסיון לטעון אחרת, דינו להיכשל", כתבה פרקליטתו של טופולנסקי, עו"ד איילה הוניגמן.
אם ניסיון ההדחה יצלח, טופולנסקי מתכוון להיאבק על כך שמדובר במהלך לא חוקי ולא סביר. חוק רשות שדות התעופה קובע כי פיטורי מנכ"ל ייעשו כך: "שר התחבורה, לאחר התייעצות עם המועצה, קבע כי נבצר ממנהל הרשות, דרך קבע, למלא תפקידו, או החליט בהחלטה מנומקת להעבירו מכהונתו".
עובדים ברשות שדות התעופה כמו גם בכירים בתעשיית התעופה המסחרית ששוחחו עם "כלכליסט" טענו כי הם מרוצים עד כה מתפקודו של טופולנסקי, ולטענתם הוא הוציא את הרשות מקיפאון ומחוסר יעילות. בין השאר מיוחסת לטופולנסקי ירידה משמעותית בזמני תהליך הנוסע היוצא בנתב"ג, משעתיים וחצי ל־40 דקות. כמו כן נטען כי טופולנסקי הצליח להתמודד היטב עם המשבר שפקד את כלל שדות התעופה בקיץ שכלל איחורים, ביטולים ואובדן מטען. בנוסף טופולנסקי החל לקדם תוכניות להרחבת נתב"ג והרחבת שדה התעופה האזרחי בחיפה.
הטענות שהושמעו מצד גרשון נגד טופולנסקי נגעו בעיקר לחוסר דיווח של מהלכיו הניהוליים למועצה. התומכים בפיטוריו טענו כי אין להם את היכולת לפקח על פעילות ההנהלה, ולכן הם לא יכולים לשאת באחריות למה שמתרחש ברשות. בין השאר נטען כי טופולנסקי הקפיא על דעת עצמו את הפרויקט למיגון טרמינל 1 מפני רעידות אדמה וכי הוא יזם מסיבת ענק ל־6,000 עובדי הרשות בהיכל נוקיה.