סגור
מנכ"ל תנובה אייל מליס ו אביב גפן
מנכ"ל תנובה אייל מליס ואביב גפן (צילומים: אוראל כהן יובל חן)

דברים שלא ידעתם
מאביב גפן ועד מנכ"ל תנובה: חודש הרחמים והסליחות כבר כאן

מתי התחיל עידן ההתנצלויות, מדוע התנצל אביב גפן בפני המתנחלים, איזה מנהיג ישראלי מרבה במיוחד לבקש סליחה ומי מיעט על אף שהרבה לגדף - לרגל חודש אלול, דברים שלא ידעתם על התנצלויות

מאתיים התנצלויות. עידן ההתנצלויות החל בשנות ה-90 של המאה הקודמת, כשהכנסייה הקתולית החלה לבקש מחילה מכל מה שזז ולא הפסיקה. פרופ' זוהר קמפף מהמחלקה לתקשורת באוניברסיטה העברית בירושלים, ספר לצורך הדוקטורט שלו, שעסק בהתנצלויות, כמאתיים התנצלויות של הכנסייה ב-15 השנים שעד 2005. זה כלל התנצלויות חוזרות בפני היהודים על הרדיפות ההיסטוריות וההאשמה ברצח ישו. זה כלל גם התנצלות בפני המוסלמים על התבטאות אומללה של האפיפיור בנדיקטוס ה-16 ב-2006 כנגד הנביא מוחמד.
מכשיר לאופורטוניזם פוליטי. מי שפיתח את ההתנצלויות כמכשיר לאופורטוניזם פוליטי היה לדברי קמפף היועץ האסטרטגי ג'יימס קארוויל. הוא אחראי להתנצלות של הנשיא ביל קלינטון ב-1993 על רצח מלך הוואי מאה שנה קודם לכן; להתנצלות של ראש ממשלת בריטניה טוני בלייר ב-1996 על שלא סייעה 150 שנה קודם לכן לאירים בזמן הרעב הגדול; ולהתנצלות של מועמד העבודה לראשות הממשלה אהוד ברק ב-1998 בשם תנועת העבודה לדורותיה כלפי עדות המזרח.
ברק התנצל פעמיים. ב-2019, כשחזר לחיים הפוליטיים לאחר הפסקה, אהוד ברק התנצל שוב. הפעם זה היה בפני האזרחים הערבים על אירועי אוקטובר 2000. "אין מקום למפגינים שנהרגים, אני נושא באחריות", אמר. קמפף ספר בדוקטורט שלו כ-50 התנצלויות פומביות בישראל בשנה בתחילת המאה.
התנצלות תדמיתית. בשבוע שעבר, רגע לפני תחילת חודש הסליחות אלול, הופיע הזמר אביב גפן בהתנחלות בית אל והתנצל בפני הקהל: "אני רוצה לבקש מכם סליחה שאני ואחיי, אתם, הופרדנו בגלל בורות שלי להרבה שנים. אני כאן מתוך אהבה. מתוך אחדות". פרופ' קמפף מסביר את המהלך בכך ש"גפן הפך למיינסטרים, וכאיש מיינסטרים הוא היה צריך תיקון לבעיית תדמית".
"צעיר וטיפש". חצי התנצלות בכיוון ההפוך פרסם יו"ר האיחוד הלאומי ח"כ בצלאל סמוטריץ' כשנכנס לפוליטיקה ב-2015 על חלקו בארגון מצעד הבהמות - הפגנת הנגד של הימין הקיצוני למצעד הגאווה בירושלים. "ארגנתי את זה כשהייתי צעיר וטיפש. כעת אני מתחרט על כך", אמר אז. כיוון שסמוטריץ' התנצל על המהלך אבל לא על ההתנגדות ללהט"בים, לא ראינו אותו במצעד הגאווה אומר שהוא "כאן מתוך אהבה".
נוסחת ההתנצלות הפגומה. התנצלות נוספת שתפסה את הכותרות לאחרונה הייתה זו של מנכ"ל תנובה אייל מליס על תקרית סנפרוסט. אמנם זה לקח לו כמה ימים, אך עדיין זהו פרק זמן קצר בהרבה ממה שלקח לבעלי רמדיה בפרשת המזון לתינוקות ב-2003. אז לא היה מדובר בחלקי חיות, אלא בהרבה יותר מכך - נוסחה לקויה שגרמה למוות ונכות בקרב תינוקות. מאז שהתפוצצה הפרשה, רמדיה פרסמה שתי מודעות בעיתונים בהן התגוננה, עד שהחליטה להתנצל במודעה השלישית.
חוטאים במובן צדיקים. מנהיג ש"ס המנוח הרב עובדיה יוסף היה מגדף ידוע אך לא הרבה להתנצל, וכשהיה מוכרח הסתפק בהבהרות. כך למשל, ב-2000 אמר הרב עובדיה שיש לעקור את שר החינוך דאז, יוסי שריד, מזרע ישראל. לאחר מכן הוא הבהיר: "לא כיוונתי חס ושלום להרים יד עליו". חצי התנצלות היתה על ההתבטאות שלפיה הנספים בשואה היו גלגולים של נשמות חוטאות. הוא אמר לאדם ברוך ממעריב: "אני לא חושב שחללי השואה היו חוטאים. אני מצטער מכל הלב אם מישהו לא הבין ונפגע".
סליחה זה לחזקים. לאחר זכייתו ב"כוכב נולד" ב-2006, חשף הזמר ג'קו אייזנברג כי לא התגייס לצה"ל והביע את סלידתו מהצבא. הוא התנצל על כך, אך הקריירה שלו לא השתקמה מאז. לשם ההשוואה, אייל גולן, שעד היום לא התנצל על פרשת הקטינות, עדיין נמצא במיינסטרים של המוזיקה הישראלית. לדברי קמפף, הנטייה היא לסלוח יותר למי שמצליח.
סליחה שמי טו. השאלה עד כמה התנצלות יכולה לעזור בפרשיות מי טו תלויה כמובן בחומרת המעשה ובשאלה אם יש היבטים פליליים בהם התנצלות דווקא תסבך את הדמות הציבורית. מי שהפליא ב-2016 להפגין הליך התנצלות מחושב היטב כולל פרישה זמנית ("לקיתי בעיוורון. אני מתבייש") הוא איש התקשורת ארי שביט. בסיום התהליך חזר לפאנל של אילה חסון וגם לכתוב ב"מקור ראשון". ספק גדול אם לשחקן משה איבגי זה היה עובד.