סגור
שעועית ירוקה חתוכה של סנפרוסט
שעועית ירוקה חתוכה של סנפרוסט (צילום: סנפרוסט)

בלעדי
משרד הבריאות: סנפרוסט סירבה לבצע ריקול לאחר שחלק מנחש נמצא בשקית שעועית

שבועיים אחרי שעכבר מת נמצא בשקית שעועית עדינה שלמה של סנפרוסט, נמצא חלק מנחש בשקית שעועית ירוקה חתוכה. במשרד הבריאות טוענים שדרשו מסנפרוסט להכריז על ריקול וזו סירבה. סנפרוסט, שלא הודיעה לציבור על התקרית, מסרה שתאסוף את המוצרים מהמדפים החל מיום ראשון. במשרד מעלים חשש מכשלים במערכות הבטיחות בחברה

שבועיים אחרי ריקול שביצעה סנפרוסט בגלל עכבר מת שנמצא בשקית שעועית ירוקה עדינה - נמצאה חתיכת נחש בשקית של שעועית ירוקה חתוכה קפואה של החברה שבבעלות תנובה. החברה תאסוף את המוצרים מהחנויות החל מיום ראשון.
אלא של"כלכליסט" נודע שהמידע על הימצאות חלק מנחש נמסר לסנפרוסט כבר ביום שלישי, אולם למרות דרישת משרד הבריאות החברה סירבה לבצע ריקול. במשרד חששו שחלקים נוספים מהנחש חדרו לשקיות נוספות, ולכן חזרו על דרישתם בכתב והסבירו לחברה שחלקי נחש עלולים להוות גורם סיכון מיקרוביאלי, כימי ופיזיקלי, גם אם עברו את כל השלבים בתהליך הייצור, הכוללים חליטה של הירקות בטמפרטורה גבוהה. בסנפרוסט התנהלו מול המשרד דרך עורכי דינה של החברה, אך עד כה עמדו בסירובם לבצע ריקול ולעדכן את הצרכנים.
בתגובה להתעקשות החברה למיין את המוצרים במפעל ולא לבצע ריקול - הכולל עדכון הצרכנים - הודיע המשרד לחברה בכתב כי עליה לבצע ריקול או להעלות את טיעוניה בכתב במסגרת שימוע בטרם יפעיל את סמכויותיו. בחברת תנובה טענו מנגד כי לא נדרש שימוע מכיוון שהחברה תבצע את דרישת המשרד. אלא שפרשנות החברה לדרישת המשרד היא לאסוף מהחנויות ולא לעדכן את הצרכנים שלא לצרוך את המוצרים מהאצווה הספציפית.
מסנפרוסט נמסר: "בעקבות ממצא של פיסת נחש קטנה באריזה בודדת של שעועית חתוכה פנתה סנפרוסט למשרד הבריאות ועדכנה אותו. לאחר דיון עם משרד הבריאות ובהתאם להנחייתו היום, סנפרוסט תבצע החזרה של האצוות הרלוונטיות של המוצר מדרכי השיווק החל מיום ראשון".
ממשרד הבריאות נמסר: "ביום שלישי 16 באוגוסט קיבלה חברת סנפרוסט תלונה מצרכן שמצא חלק של נחש במוצר של החברה. החברה דיווחה כנדרש למשרד הבריאות והחל תחקיר. ביום רביעי 17 באוגוסט הנחה המשרד לבצע החזרה יזומה (ריקול) לאותה אצווה בה ייתכן וקיימים חלקי נחש נוספים העלולים לפגוע בבריאות הצרכנים.
"חברת סנפרוסט הודיעה על כוונתה לבצע מיון מחדש לאריזות המוצר המצויות במפעל, אולם לא לבצע איסוף של המוצר מדרכי השיווק, על אף דרישתנו, עמדה שחזרה על עצמה במכתב מיום 18.8.22 אשר הועבר באמצעות משרד עורכי הדין. לאחר שיחות עם החברה הורה משרד הבריאות היום למפעל לבצע החזרה יזומה בכפוף לשימוע בטרם יפעיל המשרד את הסמכויות המוקנות לו לפי דין. החברה הודיעה שאין צורך בשימוע ותבצע את הנחיית משרד הבריאות.
"מקרה זה, יחד עם התלונה הצרכנית הקודמת בגין הימצאות של ראש עכבר במוצר 'שעועית עדינה ירוקה שלמה' (ריקול שפורסם בתאריך יום 3.8.22), מעלים חשש לגבי כשלים אפשריים במערכות בטיחות למיון וניפוי בקווי הייצור שבמפעל, והנושא נמצא בבדיקת משרד הבריאות".

לא המקרה הראשון החודש

בתחילת החודש הודיעה סנפרוסט כי "עקב הימצאות גוף זר שהתגלה בשקית בודדת של שעועית ירוקה עדינה שלמה מוקפאת יתבצע איסוף יזום של המוצרים הרלוונטיים". אותו גוף זר היה עכבר שנמצא על ידי לקוחה של החברה.
הישנות המקרה בזמן קצר כל כך מעוררת שאלות בנוגע לאבטחת האיכות במפעל. מדובר ביתרון התחרותי העיקרי של מותג הפרימיום ביחס למותגים הפרטיים, שמחירם נמוך משמעותית מזה של סנפרוסט, ולכן יש באירועים האחרונים יכולת לפגוע במכירות המותג.