סגור

בלעדי
הפרטת הדואר הציתה סכסוך חריף בין רשות החברות לאגף תקציבים

ברשות טוענים שמודרו מתהליכי ההפרטה בדואר, דורשים להחזיר חלק מהנדל"ן לחברה ולהזרים לה כסף. באוצר טוענים שהרשות מעכבת את ההפרטה

מלחמת עולם סביב התוכנית להבראת הדואר. כך מגדירים בכירים במשרדי הממשלה את המתרחש בימים האחרונים בכל הנוגע למערכת היחסים בין אגף התקציבים בראשות יוגב גרדוס, לבין רשות החברות הממשלתיות, בראשותה של מיכל רוזנבוים. זאת בשל טענות חמורות והאשמות הדדיות שמטיחים אלה באלה אנשי רשות החברות ואנשי אגף התקציבים, באמצעות סגני מנהלי הרשות והאגף.


הדברים פרצו על רקע המגעים שמנהל משרד האוצר עם חברת דואר ישראל, על סעיפי תוכנית ההבראה של הדואר, שמצויה, למעשה, במצב של חדלות פירעון. מגעים אלה מתנהלים גם הם על אש גבוהה ומלווים בחילופי דברים קשים בין אגף התקציבים וראשי הדואר.

מאבק על נכסי הדואר

ל”כלכליסט” נודע כי בשבוע שעבר שלח סגן מנהל רשות החברות אורי שיינין, הודעת מייל לבכירים באוצר, בה הוא טוען כי אגף התקציבים ממדר את רשות החברות מהשיחות עם הנהלת הדואר על פרטי התוכנית להצלת הדואר - דבר שמנוגד לכללי מינהל תקינים. רשות החברות אחראית עלפי חוק על הדואר שהיא חברה ממשלתית ואמורה להוביל את ההפרטה.

1 צפייה בגלריה
ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס ומנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים
ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס ומנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים
ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס ומנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים. האשמות הדדיות
(צילום: דוברות משרד האוצר, אלעד מלכה)

בנוסף לטענה על מידור אנשי הרשות מהשיחות עם חברת הדואר, מטיל שיינין ספק בהיגיון הכלכלי של התוכנית שמגבש אגף התקציבים ומביע חשש שהיא תיפגע ביכולת של החברה לתפקיד ותיפגע בסיכויי השלמת ההפרטה והתמורה הכספית שהמדינה תקבל מההפרטה. שיינין יוצא במכתבו נגד כוונת אגף התקציבים לדרוש מהדואר להעביר אליו את הנכסים המרכזיים שלו וטוען כי צעד זה עלול לפגוע ביכולת המימון והפירעון של הדואר ולהוביל לחוסר יכולת של החברה לבצע השקעות והתייעלות.
עוד טוענת רשות החברות כי רשימת 42 הנכסים נבחרה באופן חד־צדדי על ידי המדינה, ללא היוועצות בחברה ומבלי שניתנה התייחסות לצרכיה התפעוליים והמימוניים. שיינין מציע כי או שאגף התקציבים יזרים לחברה סכומים נוספים כדי להבטיח את יציבותה או שהמדינה תוותר על חלק מ־42 הנכסים שהיא דורשת לקבל לעצמה. נכסים אלה כוללים בין היתר את בניין ההנהלה לשעבר בכניסה לירושלים, ואת הבניין שבו יושב משרד התקשורת ברחוב יפו בירושלים ועוד. באגף התקציבים מעריכים את הסיוע לדואר במיליארד וחצי שקל, חלקו במימון פרישת עובדים וחלקו בתמיכה תזרימית, ומבקשים להעביר כחלק מהמימון את הנכסים לאוצר. הנכסים רשומים בספרי הדואר ב־600 מיליון שקל אולם שוויים הריאלי מוערך כבר בפי 3.
בנוסף טוען שיינין כי למרות שהחברה הסכימה עם הוועד על פרישת 1,500 עובדים, הרי שבפועל אגף התקציבים לא הקצה מימון לשלב השלישי של הפרישה, בו אמורים לפרוש כ־500 עובדים. אגף התקציבים מתנה את השלב השלישי בביצוע הפרטה מלאה של החברה ולטענת רשות החברות הדבר מטיל משקולת כבדה על המשקיע שירצה לרכוש את הדואר ולמעשה עלול להביא לפגיעה בתהליך ההפרטה. אגף התקציבים לא נותר חייב ובתגובה שיגר סגן הממונה על התקציבים, אסף וסרצוג (שסיים שלשום את כהונתו), מייל חריף בו הוא מאשים את אנשי רשות החברות בכך שהם גרמו לעיכובים בהסכמות במו״מ עם המדינה. וסרצוג דחה את קריאתו של שיינין להכניס שינויים במתווה שמגבש אגף התקציבים וזאת לדבריו בשל הדחיפות הנובעת ממצבה של החברה. בסופה של התכתבות סוערת שיגר שיינין מייל סיכום שבו ציין כי המחלוקת מקצועית ותתברר בדיונים שבהם גם יתקבלו החלטות. גורם כאגף תקציבים אמר כי כל הנושאים הפנימיים והמחלוקות שהיו - סוכמו כולל מספר הנכסים, ומוזר שיש גורמים שמנסים לפתוח מחדש את הנושא מעל דפי העיתון.

הדירקטורים ישאו באחריות

במקביל מתנהל עימות בין אגף התקציבים לראשי הדואר. ספיר איפרגן, רפרנטית באגף תקציבים, שיגרה הודעה לדירקטורים בדואר בתפוצה רחבה. היא כתבה כי המדינה העבירה לחברה הצעה חסרת תקדים בהיקפה, הן התקציבי והן הרגולטורי, לתוכנית הבראה והפרטה שתסייע לחברה להתגבר על אתגריה התזרימיים והפיננסיים. "למרות זאת, ובשים לב ללוחות הזמנים, טרם נעניתם להצעה שהועברה על ידי המדינה, ואף העלתם מספר פעמים סוגיות שונות ומהותיות, שחלקן אף לא היו מעולם במחלוקת. במצב בו לא תוכל החברה לשלם את התחייבותיה בשים לב להצעה שעל השולחן כאמור — האחריות תחול על הדירקטוריון אשר בידיו לקבל את ההצעה העומדת בפניו". איפרגן למעשה איימה על הדירקטורים שאם לא יקבלו את ההצעה, הם ישאו באחריות לקריסת הדואר.
ראשי הדואר הגיבו במהירות וטענו כי לאגף התקציבים יש אחריות לא פחות כבדה למקום שהדואר הידרדר אליו. מישאל וקנין שנכנס לתפקיד יו"ר הדואר לפני כשלושה חודשים כינה את הדברים כ”ניסיון להלך אימים על חברי דירקטוריון, לפגוע בשיקול דעתם בטרם יבחנו את ההצעה". וקנין ושלושה דירקטורים נוספים מונו לאחרונה מטעם המדינה ולא היו מעורבים במשבר הקשה שהדואר הגיע אליו תחת הדירקטוריון הקודם, ואשר הביא להערת עסק חי בדו”חות האחרונים וחשש לקריסה.
כפי שפורסם ב”כלכליסט”, בין מנהלת רשות החברות רוזנבוים, לבין רם בלניקוב מנכ"ל האוצר ששימש לפניה זמנית בתפקיד קיימים יחסים רעועים. בלינקוב, ככל הידוע, מצדד בעמדתם של אנשי אגף התקציבים מול הרשות.
במשרד האוצר התעלמו מהבקשה להתייחס לקונפליקט בין רשות החברות לאגף התקציבים ומסרו בתגובה: "המצב הקשה שאליו הגיע דואר ישראל, והתוכנית להפריט את החברה בשנה הקרובה מחייבים טיפול יסודי ועמוק שאליו נדרש עתה משרד האוצר. במסגרת זו נערכים דיונים בין אגפי המשרד, בהם מובאים בחשבון כלל השיקולים הרלבנטיים והם נשקלים בכובד ראש על ידי כל אגפי המשרד. משרד האוצר הציע הצעה חסרת תקדים בהיקפה לדירקטוריון הדואר על מנת לקדם את פתרון המשבר, שניתנה לאחר עבודת מטה בין כלל אגפי המשרד לרבות חשכ"ל, הממונה על השכר והיועץ המשפטי. אנו משוכנעים שהדבר יבשיל בזמן הקרוב לתוכנית סיוע שתוציא את החברה מהבוץ ותאפשר לה לעלות על דרך המלך".