סגור

"הממשלה תקבל החלטות קשות בעניין הדואר"

מנכ”לית משרד התקשורת רמזה בדיון בוועדת הכלכלה כי הפרטת הדואר תכלול יותר מ־20% מהחברה. המתחרים מתחו ביקורת: “משמרים את המונופול”

הרפורמה בדואר עמדה במוקד דיון שקיימה היום ועדת הכלכלה של הכנסת בהשתתפות מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין, ונציגי החברות הפועלות בשוק הדואר לקראת הכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית בכנסת. הדיון עורר לא מעט אמוציות מצד השותפים, במיוחד לאור אמירתה יוצאת הדופן של מנכ"לית משרד התקשורת, אבישר בן חורין, לפיה "הממשלה תקבל בשבועיים הקרובים החלטות קשות כואבות נוספות ואמיצות בעניין דואר ישראל", אך לא פירטה.
ככל הנראה התכוונה אבישר בן חורין להחלטה שצפויה לקבל הממשלה עד סוף החודש על מבנה ההפרטה של הדואר, כאשר שר האוצר, אביגדור ליברמן, ושר התקשורת, יועז הנדל, צפויה לקדם הנפקה של 40% או 100% ממניות הדואר בבורסה, חלף תוכנית קודמת להכניס משקיע אסטרטגי לחברה שירכוש 20% ממנה בשלב הראשון.

1 צפייה בגלריה
מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל ב מודיעין
מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל ב מודיעין
מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל במודיעין
(צילום: אוראל כהן)
הפרטת הדואר מתקדמת לצד הדיונים של שינויים בחוק הדואר, אותם מבקש הנדל לקדם כחלק מאימוץ המלצות ועדת רוזן. בעיקרה הרפורמה נועדה לפתוח את שוק המכתבים לתחרות, אך היא זוכה לביקורת עזה מצד כל השותפים בשוק הדואר, כולל חברת דואר ישראל בניהולו של דני גולדשטיין.
בין היתר, במסגרת ההמלצות שאותן מבקש כעת הנדל להעביר ברפורמה תיפתח התחרות בתחום המכתבים הבודדים, השמור כיום לדואר בלבד, ויוסר פיקוח המחירים מהדואר, שתהיה רשאית לגבות "תשלום סביר", שיהיה אחיד ללא תלות במיקום הגיאוגרפי. בתחום הדואר הכמותי — דואר בכמויות גדולות שנשלח בדרך כלל על ידי עסקים, כבר מתנהלת כיום תחרות מפוקחת. חברת מסר היא המתחרה העיקרית לדואר, כאשר הדואר עדיין מחזיק בכ־60% מאזורי החלוקה. עתה יוסר הפיקוח מעל הדואר, מה שיאפשר לה לגבות מחיר דיפרנציאלי באזורים שונים בארץ.
מי שהוביל את הביקורת כנגד הרפורמה היום בוועדה היה אבשלום הרן, יו"ר מסר, שאמר כי הרפורמה הנוכחית עלולה להביא לפגיעה בשירות לאזרחים ולהעלאת תעריפים דווקא בפריפריה. הרן הוסיף בדבריו כי חברת הדואר עדיין מונופול, שכן היא מונעת מהם גישה למרכזי החלוקה שלה וחוסמת את התחרות על החלוקה במקביל בתיבות הדואר. "אם ההצעה תתקבל כפי שמשרד התקשורת מציע אותה, לא תהיה תחרות בשוק ולא נהיה מסוגלים להתחרות במונופול של חברת הדואר". מנכ"ל דואר ישראל, דני גולדשטיין, הדף את הטענות ואמר כי "מסר מבצעת חלוקה בכל האזורים הכלכליים, ובמקומות שזה לא כלכלי היא מעבירה לדואר ישראל".
מנכ"ל דפוס בארי, בן סוכמן, אמר כי ההצעה שעברה בקריאה ראשונה תחסל תחרות עתידית. "משרדי התקשורת והאוצר שומרים על המונופול ומנסים למקסם את השווי של חברת הדואר לקראת הנפקה”.
אבישר בן חורין ציינה בהתייחס לטענות בתי הדפוס בדיון, כי מקטע הדפוס הוא לא מפוקח והוא דועך בלי קשר לרפורמה. באשר לטענה על הפגיעה בפריפריה והעלאת מחיר אמרה כי מדובר על מחיר הדואר הכמותי, שמשלמים בעלי העסקים הגדולים, ולא הצרכן הפרטי. "הדואר זה מוצר בסיסי ועדיין הוא שוק שעדיף שיתנהל כשוק מאשר שהממשלה תנסה לנהל אותו", הוסיפה.