סגור

בלעדי
הוועדה לבחירת רו"ח בחברות הממשלתיות חוזרת לחיים ועשרות ג'ובים נפתחים

הוועדה שאמורה לבחור את רואי החשבון בחברות הממשלתיות פעלה רק שנתיים במשך עשור. דו"ח מבקר המדינה מצא ליקויים חמורים בפעילותה. עכשיו מנהלת הרשות מבקשת להחזיר אותה לפעולה, מה שיאפשר לה למנות עשרות רואי חשבון חדשים

לפני שבועיים נחשף ב"כלכליסט" כי מיכה לזר, יועצו הקרוב של שר האוצר אביגדור ליברמן, מונה לרואה החשבון המבקר של רשות שדות התעופה (רש"ת), בהליך שעורר לא מעט תמיהות ולא כלל את אישורה של הוועדה למינוי רואי חשבון בחברות הממשלתיות. לאחר החשיפה הבהירו ברשות כי הם פועלים כעת לכנס מחדש את הוועדה, שתיאלץ למנות עשרות רואי חשבון חדשים לחברות בזמן קצר. נכון לשנת 2018 עמד שכר הטרחה של רואי החשבון בחברות הממשלתיות על 20 מיליון שקל בשנה.
המינוי של משרד רואי החשבון שטראוס־לזר לתפקיד היה חריג משתי סיבות - גם מפני שלזר מופיע במסמך ניגוד העניינים של השר ליברמן, וגם מפני שבארבע השנים האחרונות כלל לא נעשו מינויים חדשים של רואי חשבון בחברות הממשלתיות. הסיבה להפסקת המינויים היא שמ־2018 לא כונסה הוועדה האחראית על כך, בין היתר מפני שספגה ביקורת על התנהלותה מצד מבקר המדינה, לפיה רשות החברות הפכה את הוועדה לחותמת גומי וחלק מחבריה פעלו בניגוד עניינים.
הוועדה למינוי רואי חשבון ברשות החברות מורכבת משבעה חברים, שממונים על ידי שר האוצר ושר המשפטים. לפי החוק, תפקיד הוועדה הוא לקבוע איזה רואה חשבון מבקר ימונה לכל חברה ממשלתית, לבטל מינוי במידת הצורך ולקבוע את שכרם של רואי החשבון לחברות הממשלתיות. החברים בוועדה הם שלושה נציגי ציבור שעברו את הוועדה לבדיקת מינויים וכשירים לכהן גם כדירקטורים בחברה ממשלתית, שני נציגי לשכת רואי החשבון, יו"ר מועצת רואי החשבון או עובד משרד המשפטים ויו"ר דירקטוריון מכהן באחת מהחברות הממשלתיות. הוועדה זקוקה לקוורום של חמישה משתתפים לפחות כדי לקבל החלטה.
בעשור האחרון הוועדה הייתה משותקת לפרקים, פעלה כשנתיים בלבד - וכשפעלה ספגה ביקורת חריפה. ב־2015-2012 הייתה הוועדה משותקת בשל חילוקי דעות על הרכבה. מנהל רשות החברות באותה תקופה היה אורי יוגב. כתוצאה מכך נמשכה כהונתם של חלק מרואי החשבון המבקרים זמן ארוך מהקבוע בכללים. כשהוועדה חזרה לפעילות ב־2015, היא נדרשה למנות תוך זמן קצר רואי חשבון מבקרים לרוב המוחלט של החברות - כ־60 בסך הכול. דו"ח מבקר המדינה מ־2018 מצא "ליקויים חמורים" בפעילות הוועדה בתקופה זו, שכללו בין היתר הצגה חלקית ומטעה של נתונים על רואי חשבון עד כדי "מצג שווא". חברי הוועדה בהרכבה האחרון, שעליהם בין היתר נכתבה הביקורת, היו יעקב כהן, אורי בארי, יוסוף אבו נאסר, לנה ורור, לאה פסרמן, יוני רובין ורם בלינקוב — מנכ"ל משרד האוצר הנוכחי ומ"מ מנהל רשות החברות עד מרץ השנה, אז מונתה לתפקיד מיכל רוזנבוים.
כתוצאה מחקירת המבקר, עוד ב־2018 הוקפאו הרוב המכריע של מינויי הוועדה ובשלב מסוים פג תוקפם של מינוי החברים בוועדה. בסופו של דבר, בשלוש וחצי השנים האחרונות לא מונו חברים חדשים לוועדה ונוצר מצב בו ישנם רואי חשבון שמבקרים את אותה חברה כבר כמעט שני עשורים, למרות שהם אמורים להתחלף כל שש שנים. חברת נמל חיפה, למשל, עובדת עם אותו רו"ח מ־2005, נתיבי איילון עם אותו רו"ח מ־2006 ונמל אשדוד מ־2009 ונתיבי ישראל עם אותו רואה חשבון מ־2004.
באחת מהחברות הממשלתיות אמרו ל"כלכליסט", כי הם לא מרוצים ממשרד רואי החשבון הנוכחי שלהם, אך הם לא יכולים להחליף אותו בגלל שאין ועדה. לפי רשות החברות, מינוי שטראוס־לזר לרו"ח של רשות שדות התעופה הוא היחיד שנעשה בתקופה זו, ונעשה מפני שלא מדובר בחברה ממשלתית אלא בתאגיד סטטוטורי ממשלתי.
באוצר וברשות החברות מודעים לכך שהוועדה לא מתפקדת במשך שנים, ולכן ניסו לקדם בחוק ההסדרים הקודם חקיקה שתשנה את מבנה הוועדה ותקל עליה להתכנס. בסופו של דבר הוחלט להוציא את זה מחוק ההסדרים ולבצע שינוי בתקנות באמצעות החלטת ממשלה, שכרגע מנוסחת על ידי משרד המשפטים ותגיע בהמשך לאישור ועדת הכספים בכנסת.
לפי הנוסח החדש, הוועדה תמנה רק חמישה חברים ותוכל לקבל החלטות בקוורום של שלושה. יו"ר הוועדה יהיה החשכ"ל או סגנו, וחברי הוועדה האחרים יהיו נציג משרד המשפטים, נציג לשכת רואי החשבון, יו"ר דירקטוריון לשעבר בחברה ממשלתית בסיווג 9 ומעלה ונציג ציבור.
במקביל, עד לאישור התקנות החדשות, מנהלת רשות החברות החדשה פועלת להחזיר לפעילות את הוועדה הקודמת, שלא כונסה במשך כשלוש שנים וחצי, וחלק מהנציגים החדשים כבר מונו והוועדה תיאלץ לדון ברובם המוחלט של המינויים הקודמים של רואי החשבון, שתוקפם פג. המשמעות היא שהוועדה תמנה כ־60 רואי חשבון חדשים.
כך או כך, רשות החברות נקלעה למצב בעייתי בכל הקשור לרואי החשבון המבקרים. מצד אחד, הימשכות המצב הקיים מיטיבה עם רואי החשבון שמונו מזמן וזוכים בפרנסה קבועה ובטוחה מהחברות הממשלתיות. מצד שני, מינוי של 60 רואי חשבון חדשים במכה אחת, בתקופה של חוסר יציבות פוליטית, עלול להוביל שוב לאותם ליקויים שהמבקר התייחס אליהם עוד בשנת 2018.
מרשות החברות נמסר כי היא "רואה חשיבות בפעילות תקינה ורציפה של הוועדה למינוי רואי חשבון. למצער, הוועדה לא התכנסה בשנים האחרונות מכיוון שהיתה חסרה במספר החברים הנדרש לחידוש פעילותה. עם כניסתה של מיכל רוזנבוים לתפקיד המנהלת היא הנחתה לפעול למינוי המינויים הנדרשים על מנת לחדש את פעילות הוועדה. במקביל רשות החברות הממשלתיות מקדמת תיקון לכללי החברות הממשלתיות, שיפשט את אופן מינוי החברים לוועדה, ירחיב את מאגר האפשרויות למינוי מתאים ויקטין את מספר חבריה המינימלי (קוורום), כל זאת על מנת להקל את איוש הוועדה ואת חידוש פעילותה בהקדם האפשרי".