סגור
מונה חשמל דיגיטלי (לא מונה חכם)
מונה חשמל דיגיטלי ( צילום: גלעד קוולרצ'יק )

נחשף בכלכליסט
הרפורמה בחשמל: משרד האנרגיה מקדם מעבר לספקים פרטיים - גם ללא מונה חכם

המהלך כפוף לשימוע וצפוי להיכנס לתוקף רק ברבעון השלישי של השנה, אך אם יצא לפועל מדובר בחיסכון של 750 מיליון שקל בשנה לציבור בתעריף החשמל. נכון להיום, רק לכ-700 אלף משקי בית יש מונה חכם, מתוכם 24 אלף בלבד עברו לספקים פרטיים

משרד האנרגיה בראשות השר אלי כהן ורשות החשמל שבניהולו של אמיר שביט יאפשרו למשקי בית לרכוש חשמל מספקים פרטיים גם אם טרם הותקן בהם מונה חכם. המהלך עוד כפוף לשימוע, ועל פי התוכנית צפוי להיכנס לתוקף רק ברבעון השלישי של השנה. ספקי החשמל הפרטיים מעניקים לצרכנים המתחברים אליהם הנחות בחשבון החשמל בגובה של 5%-7% מתעריף חברת החשמל.
שוק החשמל בישראל מוערך בכ-35 מיליארד שקל, כך שאם המהלך אכן יבוצע, מדובר בפוטנציאל חיסכון של 750 מיליון שקל בשנה לציבור בתעריף החשמל. הכוונה לאפשר לצרכנים להתחבר לספקי החשמל הפרטיים ללא מונה חכם פורסמה לראשונה בכלכליסט. מדובר בצעד הכיוון הנכון ליצירת תחרות בשוק החשמל, אך הדרך עוד ארוכה. עבור הצרכן הביתי מדובר בחיסכון של עשרות שקלים בחודש.
נכון להיום, רק לכ-700 אלף משקי בית יש מונה חכם, מתוך יותר מ-2.5 מיליון משקי בית. האפשרות לעבור לספקי החשמל הפרטיים תתאפשר לאחר הליך שימוע שתוציא רשות החשמל במהלך החודש הנוכחי שיושלם באפריל. לאחר מכן, לחברת החשמל וחברת ניהול מערכת החשמל נגה יהיו מספר חודשים נוספים להיערך לשינוי. השלמת פריסת המונים החכמים על ידי חברת החשמל צפויה להימשך עד 2028. עד היום עברו לספקי החשמל הפרטיים 24 אלף משקי בית, שהוביל לחיסכון של 8 מיליון שקל.
חשוב להדגיש שהמעבר לספקי החשמל הפרטיים, למשל בזק או פרטנר, היא "על הנייר" בלבד. תשתית החשמל והחיבורים הפיזיים עדיין ייעשו על ידי חברת החשמל. למעשה, מה שייפתח לתחרות הוא מקטע האספקה ברשת החשמל – מקטע האספקה כולל את הקשר עם הלקוח ומערכי החיוב, אך ללא שום נגיעה ברשת החשמל הפיזית.
המעבר לספקי החשמל הפרטיים התאפשר לאחר הרפורמה בחברת החשמל מ-2018 שקבעה פתיחה של מקטע ייצור החשמל ואספקת החשמל לתחרות. ספקי החשמל הפרטיים מנצלים את הפער בעלות ייצור החשמל בין שעות היום בהן הביקוש לחשמל בשפל והפאנלים הסולאריים מפיקים חשמל, לבין שעות הערב שהביקוש בשיא ולא ניתן לייצר חשמל מהפאנלים הסולאריים, לפחות ללא מתקני אגירה.
עד היום עיקר אספקת החשמל נעשה לעסקים גדולים. לכך תרמו שתי סיבות: הראשונה שמכירת חשמל לצרכנים גדולים כמו קניונים רווחית יותר מכיוון שאין צורך במערך חיוב ושירות לקוחות גדול, מה שהוביל את חברות האנרגיה המחזיקות ברישיון מספק חשמל, אך לא במערך מסוג זה, למכור לשחקנים גדולים. בתחילת השנה נכנסה לתוקף אסדרת השוק שמאפשרת לספקי חשמל לקנות חשמל מיצרנים ולמכור אותו למשקי הבית, ללא רכישה מחברת ניהול המערכת הממשלתית נגה. הכדאיות הכלכלית שהשתפרה הובילה שורת חברות תקשורת וגז בישול להודיע על כניסה גם לשוק הביתי.

צעד בכיוון הנכון, אך הדרך לתחרות אמיתית עוד רחוקה

האפשרות לעבור לספקי חשמל פרטיים - ללא הצורך במונה חכם - מהווה צעד חשוב לקראת קידום התחרות במקטע האספקה, אך רחוק מלהיות האחרון בשביל לאפשר תחרות אמיתית במקטע האספקה יש עוד מספק שלבים בדרך. הראשון הוא הגברת המודעות לשוק החשמל הפרטי. על פי סקר שפירסמה פרטנר, עם הודעתה על כניסה לשוק החשמל הפרטי, נראה כי 86% מהציבור הביע נכונות לעבור לספק חשמל פרטי, אך רבים בציבור לא מכירים את האפשרות.
מעבר לכך, גם אם משקי הבית ללא מונה חכם יוכלו לעבור לספקים פרטיים, המעבר דורש לא בירוקרטיה מלבד המונה חכם. כך למשל, הליך הניוד של ספקי החשמל הפרטיים נמשך כחודש שלם, דבר שלא צפוי להשתנות בזמן הקרוב. זאת, לצמרות שעל פי הכלכלן הראשי של חברת BDO, חן הרצוג, באירופה המעבר לספקי חשמל פרטיים באירופה קצר בהרבה. הרצוג גם ציין בעבר כי ב-2026 תיכנס לתוקף דירקטיבה אירופאית שתחייב מעבר בין ספקי חשמל תוך 24 שעות.

לא רק אספקה, גם ייצור

הגברת התחרות במקטע אספקת החשמל חשובה, אך על מנת לעודד תחרות בשוק החשמל הישראלי שתרחיב עם הצרכן יש לקדם תחרות גם במקטע ייצור החשמל בין תחנות הכוח. במאי 2023 אישרה הממשלה הקמה של 2 תחנות כוח בלבד: קסם והרחבת תחנת דוראד שליד אשקלון. שתי התחנות האחרות, ריינדיר שליד כפר סבא והרחבת תחנת הכוח OPC בחדרה לא אושרו בממשלה וחזרו לוועדות התכנון. הסיבה לכך שהתחנות לא אושרו בממשלה נובעת ככל הנראה משיקולים פוליטיים, בעיקר בשל התנגדות של ראשי הרשויות בשומרון להקמת תחנת ריינדיר.
זאת על אף שגורמי המקצוע בממשלה הדגישו את הצורך באישור של כל התחנות מה שיאפשר למדינה לצאת למכרז תחרותי על התעריף שיקבלו תחנות הכוח בצורה שתיטיב עם הצרכנים. על פי תוכנית הפיתוח של חברת ניהול מערכת החשמל נגה, יידרשו הקמה של עוד 7 תחנות כוח עד 2035 על מנת לעמוד בעלייה בביקושים לחשמל ועל מנת להימנע ממשבר חשמל – שבו יהיו הפסקות חשמל יזומות פשוט כי לא יהיה מספיק חשמל.
כפי שפורסם היום בכלכליסט, במנהל התכנון דחו את הדיון בהצבעה על הקמה של תחנת הכוח ריינדיר שליד כפר סבא והרחבת תחנת הכוח של OPC בחדרה למרץ, לאחר הבחירות המקומיות שיתקיימו בסוף החודש. תושבי הערים הביעו התנגדות רבה להקמת התחנות והשיקולים הפוליטיים עלולים לעכב את ההנחות עוד. ספקי החשמלן רוכשים את החשמל מהיצרנים ומוכרים אותו לצרכנים – לכן ככל שיהיו יותר מתחרים בשוק הפרטי, סולארי וגז טבעי, תגבר התחרות על הצרכנים.