סגור
מונה חכם
מונה חכם (צילום: PaulMaguire, Getty images)

265 שקל ועד 15% הנחה: האם כדאי להתנתק מחברת החשמל?

פרוצדורה מורכבת והמתנה של ארבעה חודשים עד שמקבלים מונה חכם ומבצעים ניוד בפועל מעיבות על האפשרות שניתנה למשקי בית לעבור מחברת החשמל לספקים פרטיים שמעניקים הנחות לצרכן

המעבר לספקי חשמל פרטיים רצוף קשיים ומכשולים. בתחילת השנה ניתנה אפשרות למשקי בית "להתנתק" מחברת החשמל ולהתחבר לספק חשמל פרטי, שמעניק הנחות – אפשרות שהיתה פתוחה עד אז לעסקים ולצרכני חשמל גדולים בלבד – אולם כמות המכשולים בדרך והזמן הארוך שהחיבור לספקים פרטיים נמשך הופכים את המעבר לכמעט בלתי אפשרי. ברשות החשמל מדגישים שמדובר בתקופת מעבר, שהסיבה לעיכובים היא חבלי לידה, וכיום הם עומלים על שיפור הליכי הניוד בין הספקים.
ספקי החשמל הפרטיים הם פזגז, אלקטרה פאוור, סלקום ו־HOT, וההנחות שהם נותנים לצרכנים הן 5%־10% לפי מסלולים משתנים במהלך כל שעות היום או מסלולים עם הנחות גבוהות יותר עבור צריכה בשעות הלילה. יש להבהיר שהמעבר בין ספקי החשמל הוא "על הנייר" בלבד: צרכנים שיבחרו להתחבר לספקי החשמל הפרטיים ימשיכו להיות מחוברים לרשת של חברת החשמל, והשינוי היחיד הוא שבמקום לשלם את החשבון בסוף החודש לחברת החשמל, החשבון ישולם לאחד מספקי החשמל הפרטיים.

קודם תשלמו 265 שקל

המכשול הראשון בהתחברות לספק החשמל הפרטי הוא המונה החכם. כדי לעבור לספק חשמל פרטי, יש להחליף את המונה האנלוגי הישן של חברת חשמל במונה מסוג חדש, שיכול לכמת ולתעד כמה חשמל נצרך בכל שעה (בנוסף ליתרונות נוספים של מונים חכמים כגון התראה מהירה על תקלות). את התקנת המונים החכמים עושה חברת חשמל בלבד. החברה מניחה את המונים למאות אלפי משקי בית על פי תוכנית פריסה: 400 אלף עד סוף השנה, מתוך 2.5 מיליון משקי בית בישראל. המסלול השני הוא צרכנים פרטיים שיבקשו התקנה של מונה חכם תמורת תשלום של 265 שקל, וגם במקרה כזה חברת החשמל יכולה להתקין את המונה החכם עד חודשיים ממועד ההזמנה.
גם הבקשה להזמנת המונה יכולה להוות מכשול עבור חלק מהצרכנים, בגלל הפרוצדורה המורכבת, שדורשת פנייה גם לחברת חשמל וגם לספק היעד. לאחר השלמת ההתקנה, יש לחכות חודש שלם בו חברת החשמל בודקת שהמונה תקין, ורק לאחריו ניתן לבקש את הניוד.
וסוגיית הניוד לא נגמרת כאן. על פי התקנות, הניוד שיבוצע באמצעות חברת ניהול המערכת נגה (חברה ממשלתית שהופרדה מחברת החשמל לפני כשנתיים) מקבלת בקשות לניוד רק בחמשת ימי העבודה האחרונים של כל חודש. אם המונה של הלקוח מוכן לניוד ב־1 בחודש למשל, יש לחכות עוד כ־25 ימים עד שיהיה ניתן להעביר את בקשת הניוד. לאחר העברת הבקשה תהליך הניוד עצמו יכול להימשך כחודש נוסף, ואפילו יותר. כמו כן יש בקשות לניוד שחברת החשמל אינה מאפשרת. חברת החשמל מצדה טוענת כי הדחיות נגרמו מבעיות לוגיסטיות.

ברשות החשמל מדגישים שכיום הם עובדים על מסלולים להקלת המעבר, אך הרצון היה לפעול בכמה מישורים במקביל, ולצאת עם הרפורמה מהר ככל הניתן. ברשות החשמל שוקלים בין היתר הגדרת זמני חיבור והגדלת מספר ימי העבודה בכל חודש.
מחברת החשמל נמסר: "במהלך 2019 דירקטוריון חברת החשמל החליט, טרם אישור הרגולטור, לצאת לדרך ולהתקין מונים חכמים ברחבי הארץ. במסגרת תוכניות העבודה לשנת 2023 אושרו כ־200 אלף התקנות של מונים חכמים נוספים, קרי במהלך דצמבר 2022 הנהלת החברה, בעצה אחת עם הדירקטוריון, החליטה להכפיל את מספר המונים החכמים שיותקנו בשנת 2023 לכ־400 אלף סך הכל. לפיכך ברור שהנהלת חברת החשמל מאיצה את פריסת המונים כדי לפתוח את השוק מהר ככל שניתן לתחרות חופשית. לגבי שאר השאלות, על פי אמות המידה של רשות החשמל, זמן ההתקנה עומד על 60 יום, רובן המוחלט של הבקשות אושרו. אלה שנדחו לעת עתה נבעו מסיבות לוגיסטיות, כגון חוסר תקשורת סלולרית באתר שנדרש".
מרשות החשמל נמסר: "כחלק מהמהפכה שמובילה רשות החשמל במקטע האספקה, יכולים צרכנים בעלי מונה חכם להתנייד בין ספקים כדי להוזיל את תעריף החשמל. האסדרה נקבעה לפני כשנה ואנו לומדים את ההתנהלות בה תוך כדי תנועה, ומדייקים את התהליך באמצעות שינויים בעקרונות ואמות המידה.
בשבועות הקרובים עתידה הרשות לפרסם שימוע ציבורי המעדכן את האסדרה ואמות המידה, ומתבסס על הנתונים שקיבלנו עד כה מהספקים, הצרכנים וחברת נגה. במסגרת השימוע אנו מזמינים את הציבור להציף ולהגיב כדי לסייע לנו לקדם את ההחלטה שתשפר את ההליך".

"שולחים ייפוי כוח"

מחברת נגה נמסר: "הדרישה של הגשת הניוד בחמשת ימי העבודה האחרונים של החודש היא על פי אמות המידה של רשות החשמל. אם רשות החשמל תעדכן את אמת המידה נבצע התאמה של המערכות לאמת המידה המעודכנת. תהליך הניוד לוקח חודש וחמישה ימי עבודה לכל היותר.
1 צפייה בגלריה
מימין אמיר שביט יו"ר רשות החשמל ו סמי תורג'מן יו"ר נגה
מימין אמיר שביט יו"ר רשות החשמל ו סמי תורג'מן יו"ר נגה
מימין: אמיר שביט, יו"ר רשות החשמל, וסמי תורג'מן יו"ר נגה. "לומדים את ההתנהלות תוך כדי תנועה"
(צילום: גיל נחושתן)

"לאחר הגשת בקשת הניוד מטעם המספק, כלל פרטי הבקשה נבדקים מול מערכות חברת החשמל כדי לאתר את הלקוח המבוקש לניוד. לעתים הספק טועה באחד מהפרטים המזהים ונדרש לתקן את הבקשה. לאחר שהספק מגיש בקשה תקינה, נבדק סטטוס המונה, האם מדובר במונה חכם, האם המונה משדר לרחוק, והאם התקשורת תקינה. אם המונה אינו בר ניוד על פי מערכות חברת החשמל, הניוד יידחה.
"יום לאחר שהמונה נמצא כבר ניוד, נשלח ייפוי כוח דיגיטלי לחתימת הלקוח. הלקוח יכול לחתום באותו יום או לחכות מספר ימים. במקביל מתבצעת בדיקה של עלות הצריכה המקסימלית של הלקוחות אותם המספק מבקש לנייד ב־12 החודשים הקודמים להגשת הבקשה, מול הערבות שהפקיד הספק לנגה. אם הערבות אינה מכסה עלות זו, הניוד יידחה (בדיקה זו מתבצעת עבור ספקים ללא אמצעי ייצור על פי אמת מידה 67ח)".