סגור

למה רק 6,000 קשישים עניים נוספו למקבלי הקצבאות?

ישראל ביתנו קידמה רפורמה לתשלום השלמת הכנסה לאזרחים ותיקים עניים וציפתה שיתווספו עשרות אלפי מקבלי קצבאות. בפועל נוספו אלפים בודדים, למרות ההקלות בקבלת הסיוע. עכשיו מחפשים את יתר הזכאים

מספר האזרחים הוותיקים מקבלי השלמת ההכנסה גדל בעקבות הרפורמה בקצבאות בכ־6,000 איש, למרות ההקלות בתנאים לקבלת הקצבה. לחקיקה עצמה לא נלוותה כל הערכה רשמית בנושא, אך בישראל ביתנו, שקידמה את החוק, ציפו לעלייה של עשרות אלפים.
השלמת הכנסה היא קצבה לאזרחים ותיקים, המקבילה להבטחת הכנסה בגילאי עבודה. במסגרת חוק ההסדרים האחרון יזם שר האוצר אביגדור ליברמן מישראל ביתנו העלאה של הקצבה ליחיד ל־3,800 שקל אל מעל לקו העוני ליחיד, בעלות של 1.5 מיליארד שקל. התוספת הממוצעת ששולמה לזכאים היתה 520 שקל לחודש. מדובר בקצבה שמיטיבה עם העולים המבוגרים מברית המועצות, שנוטים לבחור בישראל ביתנו, ורבים מהם מעוטי הכנסה מכיוון שלא הספיקו לחסוך לפנסיה בישראל.

1 צפייה בגלריה
אינפו משפחות מקבלות השלמת הכנסה – עלייה מאכזבת
אינפו משפחות מקבלות השלמת הכנסה – עלייה מאכזבת
משפחות מקבלות השלמת הכנסה – עלייה מאכזבת

בישראל ביתנו צפו עלייה משמעותית במספר המקבלים. יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר, למשל, אמר בכנסת ש"יש עוד עשרות אלפי זכאים שבעקבות השינוי שעשינו עלולים להיות זכאים". הציפייה נבעה מהקלה בתנאים לקבלת הקצבה: הועלה הדיסריגארד (הסכום שמותר להשתכר במקביל לקבלת הקצבה) וכן הועלה שווי הרכב שמותר להחזיק. אבל בפועל לא הוצגה לחברי הכנסת שום הערכה מקצועית.
הלכה למעשה נרשמה עלייה של כ־6,000 משפחות בלבד מ־189 אלף בדצמבר 2021 ל־195 אלף במרץ. זאת למרות שהביטוח הלאומי צירף ביוזמתו 10,000 אזרחים ותיקים למקבלי הקצבה על סמך נתוני ההכנסה שלהם (כלומר היתה ירידה במקביל). תרמה לעלייה הנמוכה גם העובדה שמקביל הועלה גיל הפרישה לנשים מ־62 ל־62 וארבעה חודשים, מה שצפוי להוריד כ־1,000 מקבלות קצבה.
ועדת המשנה של הכנסת לסיוע לאזרחים ותיקים בראשות ח"כ אלינה בארדץ' יאלוב מישראל ביתנו קיימה כבר שתי ישיבות בהן ניסתה להבין למה לא היתה עלייה גדולה יותר. לדבריה, "אם יש כמה עשרות אלפים שזכאים ולא הגישו בקשה כי קשה להשיג מסמכים או שבכלל לא יודעים עח האפשרות, זה מאוד חבל".
מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר האשים רשויות מקומיות שאינן מסייעות למיצוי זכויות, מכיוון שהדבר מקנה לזכאים גם הנחה בארנונה ופוגע בהכנסותיהן. לדבריו, "זו עשיית עושר ולא במשפט". יו"ר מטה עובדי הקבלן אלכס טנצר אמר ש"יש קשישים רבים שחיים מתחת לקו העוני אין להם פנסיה והם אינם זכאים לקצבת הכנסה".
יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר מסר ש"מבדיקה שעשינו יש עשרות אלפי קשישים שזכאים לתוספות שהחוק מעניק, אך יש בעיה של מיצוי זכויות. לכן פתחתי בקמפיין למימוש הזכאות".