סגור

חצי מהמקרים של ניצול כספי של מבוגרים בוצעו על ידי בני משפחה

ממחקר שנעשה עבור המשרד לשוויון חברתי עולה כי 22% מהנשאלים שילמו על מוצר או שירות הרבה יותר ממה שהיה צריך ו־12% הוחתמו על ידי אדם קרוב על עסקה לא הגיונית. השרה מירב כהן: לתת לאזרחים ותיקים כלים לשמור על כספם

יותר משליש מהקשישים מדווחים על ניצול כלכלי. 52% מהם נוצלו על ידי בן משפחה ו־32% נוצלו על ידי בית עסק או חברה. 22.5% מהקשישים שילמו על מוצר או שירות הרבה יותר ממה שהיה צריך ו־12% הוחתמו על ידי אדם קרוב על עסקה לגמרי לא הגיונית.
ממצאים אלה עולים ממחקר שערך מרכז מינרבה לחקר אוכלוסיות מודרות בזקנה באוניברסיטת חיפה עבור המשרד לשוויון חברתי.
עורכי המחקר היו ראש מרכז מינרבה פרופ' טובה בנד וינטרשטיין, מאוניברסיטת חיפה, וכן פרופ' אביעד טור סיני ממכללת עמק יזרעאל וד"ר גלי וייסברגר מאוניברסיטת בר־אילן. המחקר נערך בקרב מדגם אקראי של 165 נבדקים בני 50 פלוס.

2 צפייה בגלריה
השרה לשוויון חברתי מירב כהן
השרה לשוויון חברתי מירב כהן
השרה לשוויון חברתי מירב כהן. "ישראל היא גן עדן לנוכלים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)

20% מקרב הנבדקים עד גיל 67 ציינו כי נוצלו כספית. בקרב בני 74-68 השיעור עולה ל־39%, ואצל בני 75 ומעלה שיעורם של אלה שנוצלו כספית הוא 32%. מהמחקר מתברר שקל הרבה יותר לנצל אנשים שגרים לבד: 28% מהנשואים ציינו שנוצלו לעומת 39% מהלא נשואים.
עוד עולה כי הבית הוא המקום המסוכן ביותר עבור קשישים. 52% מאלה שדיווחו על ניצול כספי אמרו שהוא נעשה על ידי קרוב משפחה. 32% נוצלו על ידי חברה או עסק ו־16% על ידי חבר, שכן או אדם זר.
החוקרים בדקו כמה מקרים פרטניים של ניצול. 22.5% מהמשיבים שילמו על מוצר או שירות הרבה יותר ממה שהיה צריך לשלם. 28% מתוכם לא סיפרו על כך לאיש. מבין היתר, הרוב סיפרו לבן משפחה ורק 8% פנו לאיש מקצוע או לתקשורת. 12% דיווחו שנכנסו עם אדם קרוב (בן משפחה או חבר) לעסקה "לגמרי לא הוגנת או לא הגיונית".
החוקרים מציינים שרק 17% מהנבדקים התגלו כבעלי אוריינות כספית, מה ש"מעיד על פגיעותו של האדם הזקן".

2 צפייה בגלריה
עובדים סיעודיים זרים עם קשישים מטפלת קשיש
עובדים סיעודיים זרים עם קשישים מטפלת קשיש
קשיש עם עובדת סיעודית
(צילום: עמית שעל)

לדברי מנהלת מרכז מינרבה פרופ' בנד וינטרשטיין, "בזקנה קורים תהליכים שגורמים לאנשים להוריד חסמים לגבי אנשים שהם לא מכירים, כנראה בגלל הבדידות והרצון ליצור קשר. לכן האוריינות הפיננסית מאוד חשובה".
המשרד לשוויון חברתי מפעיל בשיתוף ג'וינט־אשל סדנאות הכנה פיננסית במרכזי הכוונה וצמיחה לאזרחים ותיקים "אפ +60". בסדנאות נלמדים נושאים כמו צרכנות נבונה, קצבאות ביטוח לאומי ועולם הפנסיה.
השרה לשוויון חברתי מירב כהן: "כיום מדינת ישראל היא בגדר גן עדן לנוכלים, ומי שלרוב משלמות את המחיר הן אוכלוסיות מוחלשות. המצב השתפר, אבל הדרך עוד ארוכה. יש להעניק לאזרחים הוותיקים כלים לשמור על עצמם ועל כספם".