סגור
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה (צילום: נתן ווייל לע"מ)

השרים הצביעו בעד הדחת היועמ"שית, בהרב מיארה לבג"ץ: לעצור את ההליך

ועדת השרים שהוקמה במקום ועדת גרוניס הצביעה פה אחד על הדחתה של גלי בהרב מיארה. ההצבעה הסופית - בישיבת הממשלה הבאה. היא פנתה לבג"ץ אחרי החלטת סולברג, קראה לא לחכות להחלטה סופית - וטענה כי "המצב שבו הממשלה מקדמת הליך בלתי-חוקי בעליל מוביל לנזקים הולכים ומצטברים" 

ועדת השרים שהקימה הממשלה להדחת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הצביעה בצהריים (ראשון) פה אחד בעד הדחתה מהתפקיד. הוועדה תעביר את ההחלטה לשרים, שצפויים להצביע על הצעד בשבוע הבא בישיבת הממשלה הקרובה.
בהרב מיארה הגיבה בצהריים להחלטה שפרסם השופט נעם סולברג ביום שישי האחרון, וקראה לא לאפשר לממשלה לקדם את המהלך. "בית המשפט מתבקש להביא את ההחלטה לביקורת שיפוטית מוקדם ככל הניתן, ולא לאפשר לממשלה לקדם את המהלך הבלתי-חוקי לכדי דיון בממשלה, טרם הכרעת בית המשפט בשאלה היסודית בעניין חוקיות שינוי כללי הדחת היועץ המשפטי לממשלה", כתבה.
בתגובה שהעבירה בהרב מיארה היא ציינה כי "המצב שבו מזה חמישה שבועות מקדמת הממשלה, צעד אחר צעד, הליך סיום כהונה בלתי חוקי בעליל של יועץ משפטי לממשלה, מוביל לנזקים מוסדיים הולכים ומצטברים למוסד הייעוץ המשפטי לממשלה ולשירות הציבורי כולו. עצם התקדמות ההליך הבלתי חוקי, עד כדי דיון בממשלה על בסיס ההחלטה הפגומה, גם אם בסופו של דבר ההליך ותוצאותיו ייפסלו, נותנת משקל לטענות המייחסות לגיטימציה להליך".
לדבריה, "אגב כך, ניתנת לגיטימציה לכך שהממשלה משנה, ולא בפעם הראשונה, את הכללים החלים עליה תוך כדי תנועה, כדי שיתאימו לצורך הרגעי שלה . קרי: פועלת ללא כללים לשם השגת תוצאה מסוימת. התנהלות זו פוגעת בערובות לעצמאותו ולממלכתיותו של כלל השירות הציבורי, ושל שומרי הסף ויכולת עמידתם בפרט, וגורמת לנזקים מידיים ומצטברים".
לסיכום, כתבה בהרב מיארה כי "מדובר בהחלטת ממשלה שהיא החלטה מינהלית סופית, לשנות באופן קבוע את הדין ביחס להעברת יועץ משפטי לממשלה מכהונתו. החלטה הגורמת לנזקים מיידיים ומצטברים, שנכון להביאה לביקורת שיפוטית באופן מיידי - במנותק מאופן יישומה".
ועדת השרים הייעודית הצביעה על הדחתה של בהרב מיארה מהתפקיד, לאחר שכבר ביום חמישי האחרון חבריה המליצו לממשלה להדיח אותה. כאמור, ההצבעה בממשלה על הדחתה צפויה להתקיים בעוד שבוע, בישיבת הממשלה.
חברי הוועדה אמרו ביום חמישי כי לא השתכנעו מנימוקיה של בהרב מיארה לסירוב להתייצב ל"שימועים", וטענו כי "מדובר בביטוי לחוסר שיתוף פעולה יעיל". השרים טענו כי העילה להדחת היועמ"שית היא "חילוקי דעות מהותיים וממושכים בין הממשלה ובין היועץ המשפטי, היוצרים מצב המונע שיתוף פעולה יעיל'".
יום לאחר ההמלצה של ועדת השרים, הוגשו עתירות לבג"ץ בבקשה שיוציא צו ביניים להקפאת המהלך. "מן הדין כי בית המשפט יבחן תחילה את חוקיות מהלך ההדחה בטרם הפיכת ההדחה למעשה עשוי", ציינו העותרים בפנייתם לבג"ץ. הם ביקשו מבית המשפט שיורה לממשלה כי היא מנועה מלדון בהמלצתה של ועדת השרים בראשות השר עמיחי שיקלי להדיח את בהרב מיארה, ולקבל כל החלטה עד להכרעה בעתירות על חוקיות שינוי הכללים.
המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופט נעם סולברג, דחה שלשום את הבקשות לצו ביניים שיעצור את ההליך, אך קבע כי כל החלטה שתקבל הממשלה על הדחת היועמ"שית לא תיכנס לתוקף מיידית. סולברג הבהיר בהחלטתו כי נדרשת "שהות מספקת לעריכת ביקורת שיפוטית", כלשונו. משמעות ההחלטה היא שהממשלה תוכל להצביע על הדחת היועצת כמתוכנן, אך המהלך לא ייכנס לפועל ברגע ההצבעה.
בהרב מיארה לא התייצבה בשבוע שעבר לשימוע השני שקיימה ועדת השרים. היא סבורה שההליך פסול מיסודו, ונעדרה גם מהשימוע הראשון שנערך לה ביום שני האחרון במשרד ראש הממשלה בירושלים. היא הגדירה את ההליך "לא חוקי" - והאשימה: "מדובר במהלך שמטרתו לאפשר לממשלה להדיח כל יועץ משפטי בעתיד משיקולים זרים". בשל היעדרותה של היועצת המשפטית לממשלה מהדיון ביום שני, החליטה הוועדה לזמן אותה לשימוע נוסף מתוך ניסיון לטמון לה מארב משפטי לקראת אפשרות של עתירה לבג"ץ במקרה שהוועדה והממשלה יאשרו את פיטוריה.
בדיון ביום שני תקפו חברי ועדת השרים את בהרב מיארה בזה אחר זה. בהרב מיארה טענה כי השימוע שנערך לה הוא הליך "ישראבלוף" - מראית עין בלבד, שתוצאתו ידועה מראש. לדבריה, מדובר במהלך שנעשה כאשר ההחלטה להדיחה כבר התקבלה, בין היתר על ידי שרים שהתבטאו נגדה בפומבי. היא הבהירה כי ההליך כולו מבוסס על החלטת ממשלה בלתי חוקית, שמבטלת את הנהוג זה 30 שנה - כינוס ועדת האיתור בראשות שופט העליון בדימוס אשר גרוניס.