סגור

דעה
להלאים את המירון

את קבר הרשב”י במירון, האתר הדתי היהודי השני במספר המבקרים בישראל, צריך לנהל גוף ממלכתי. יש לקוות ש־45 ההרוגים יגרמו לממשלה לגייס את הנחישות הדרושה כדי להלאים את האתר ולבנות אותו מחדש

סיעת דגל התורה הגישה אתמול הצעת חוק לפיצוי מהיר על ידי המדינה של נפגעי מירון, כפי שנהגו עם נפגעי אסון ורסאי. יש היגיון בטענה שצריך לסייע לנפגעים עכשיו ולא לחכות לסיום ההליכים המשפטיים. עם זאת אסור לפטור את ההקדשים השולטים במירון מאחריות. ולכן הצעת החוק, אם תעבור, חייבת להבהיר שאם ההקדשים יימצאו אחראים בבית המשפט הם ישיבו למדינה כל אגורה.

לאחריות של ההקדשים חשיבות מיוחדת משום שברור שהפתרון לבעיית מירון חייב להיות הלאמה באמצעות חקיקה. ב־2013 כבר הוציא שר האוצר אז יאיר לפיד צו הלאמה אך ההקדשים סיכלו אותו במאבק משפטי. אם ההלאמה היתה מתבצעת ייתכן שלמירון היה היום בעל בית והאסון היה נמנע. את החשש של ההקדשים מתשלום הפיצויים צריך לנצל כדי לסכל מאבק נגד החקיקה הזאת.

1 צפייה בגלריה
האסון ב הר מירון
האסון ב הר מירון
האסון ב הר מירון
(רויטרס)

כמובן שגוף הכלאיים הנקרא ועדת החמישה, שמנהל את מירון ובו שולטים ההקדשים, חייב לעבור מן העולם. את מירון, האתר הדתי היהודי השני במספר המבקרים בישראל, צריך לנהל גוף ממלכתי. צריכים להיות לו מנכ"ל וועד מנהל וחייב להיות מנהל אירוע להילולת הרשב"י בל"ג בעומר, שיידע שהוא האחראי למנוע אסון נוסף.
החוק שיועבר צריך גם להתיר הריסה של כל המבנים מסביב לקבר, חוקיים ולא חוקיים, כמו שפונתה רחבת הכותל. מי שירצה, יוכל לתבוע פיצויים. במקום מבוך המבנים הנורא, יש לבנות מסביב לקבר מתקן מודרני שיאפשר קיום אירועים המוניים בבטיחות וכניסה ויציאה של המונים. המגיעים למירון זכאים לשירות ברמה אחרת לגמרי.
אחת הסיבות לאסון במירון היא היחס אליו כאל ארץ חרדית ללא חוק שאף אחד לא רוצה להתמודד איתה ולאף אחד זה לא מספיק חשוב. יש לקוות ש־45 ההרוגים יגרמו לממשלה לגייס את הנחישות הדרושה כדי לספח את קבר הרשב"י למדינת ישראל ולבצע את ההלאמה, ההריסה והבנייה מחדש.