סגור

דעה
כאילו לא היה משבר קורונה: הממשלה החדשה עוצמת עיניים

הממשלה החדשה לא פרסמה תוכנית ליציאה ממשבר הקורונה: איך ובאיזה קצב היא תתמודד עם הגירעון הענק, האם מתוכנן קיצוץ משמעותי בתקציב ועל חשבון מה, והאם יחולקו מענקי דמי אבטלה בחודש הבא

הממשלה היוצאת לא הציגה מעולם תוכנית מקיפה ליציאה מהקורונה ושיקום נזקי המשבר. זה היה בגלל שהיא היתה עסוקה מדי בהישרדות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בנוסף, ההליכה לבחירות יצרה מצב שאין לממשלה מנדט לתוכניות ארוכות טווח, ואלה שהוצגו היו יותר גימיקים של בחירות מאשר תוכניות אמיתיות.


קווי היסוד וההסכמים הקואליציוניים של הממשלה החדשה לא מגלים גם שם תוכנית ברורה לשיקום הכלכלה ונפגעי משבר הקורונה. הניסוחים יכלו להיות כמעט זהים - להוציא סעיף הבריאות - גם אם לא היה משבר קורונה.
1 צפייה בגלריה
ראשי המפלגות ממשלה חדשה יאיר לפיד נפתלי בנט
ראשי המפלגות ממשלה חדשה יאיר לפיד נפתלי בנט
ראשי המפלגות של הממשלה החדשה
(צילום: רענן כהן)
הנה שורת נושאים שראוי שנקבל עליהם תשובות ולא קיבלנו: איך ובאיזה קצב מתכוונת ממשלת ישראל הנכנסת להתמודד עם הגירעון הענק שיצרה הממשלה היוצאת? האם מתוכנן קיצוץ משמעותי בתקציבי 2022-2021 ועל חשבון מה? מה התוכנית למענקי אבטלה בחודש הבא? מה התוכנית להכשרה מקצועית וליצירת מקומות עבודה? המידע הזה חיוני ליצירת ודאות במשק וכדי שפרטים יתכננו את צעדיהם.
אבל אלה לא הדברים היחידים שאינם ברורים. הממשלה היוצאת פתרה את בעיית הפגיעה האנושה במערכת החינוך בכך שמיעטה לאסוף ולפרסם מידע על כמות הנשירה הסמויה והגלויה ועל היקף הפערים החינוכיים שנוצרו. מה התוכנית לשיקום הנזקים והפערים בחינוך? הממשלה מתכוונת להעלות את קצבת השלמת ההכנסה לקשישים עניים ב־20%, אבל איך היא תתמודד עם העוני שגדל גם בקרב משפחות ובעיית הביטחון התזונתי?
לממשלה החדשה יש הישג אחד - סיום כהונתו של רה”מ שלקח את ישראל בת ערובה ושיתק את כל המערכות. כעת צריך לעבוד ולהציג בהקדם תוכנית מקיפה ליציאה ממשבר הקורונה. וראוי שהתוכנית תפגין את האמפתיה הראויה לשכירים שמתקשים לשוב לעבודה ולעצמאים שאיבדו את פרנסתם.