סגור

תוכנית על הקרח
הארכת דמי האבטלה: כץ פרסם תוכנית, שר אחר יחליט

ההחלטה לבטל את הארכת דמי האבטלה לצעירים עד גיל 28 מוצדקת. אך נדמה כי האינטרס שעומד מאחורי פרסום התוכנית של שר האוצר ישראל כץ הוא פוליטי: כל הרעה מצד מחליפו המיועד, אביגדור ליברמן, תאפשר לנגח אותו

הבעיה העיקרית עם תוכנית דמי האבטלה של שר האוצר ישראל כץ היא שכלל לא ברור שתיושם. כץ הזדרז לפרסם את התוכנית כל עוד הוא בתפקיד. אבל כרגע נראה שבשבוע הבא כבר יהיה שם ח"כ אביגדור ליברמן. "כלכליסט" כבר פרסם שעמדת ליברמן היא ש"אין מקום לחל"תים, בטח במקומות שצריכים עובדים דוגמת ענף המסעדנות. במקרים מיוחדים יש לדון בזמן המתאים". זו לא תוכנית שכץ, או אפילו הממשלה הנוכחית יכולים לאשר. היא מחייבת אישור בחקיקה בכנסת. זה כמובן בלתי אפשרי במצב הפוליטי הנוכחי. עם זאת, פרסום התוכנית של כ"ץ יוצר מצב שכל הרעה מצד ליברמן תיחשב לנוקשות ותאפשר לנגח אותו.
השינוי העיקרי בין מה שפורסם בשבוע שעבר כתוכנית הצפויה של כץ לבין התוכנית שהתקבלה היא ביטול הארכת דמי האבטלה לבני 28 ללא ילדים. בתוכנית המקורית הם היו אמורים לקבל הארכה של חודש. בביטוח הלאומי מפתיעים באמירה שזו היתה דרישה שלהם מול תמיכה של אגף התקציבים בהארכה גורפת. בדרך כלל המצב הפוך: אגף התקציבים רוצה לתת פחות וביטוח לאומי יותר. "אנחנו חושבים שבני 28 ומטה ללא ילדים צריכים למצוא עבודה במה שיש", אומרים שם. על פי נתוני הביטוח הלאומי האחרונים מאפריל היו כ־100 אלף בני עד בני 28 ללא ילדים מתוך כ־500 אלף מקבלי דמי אבטלה, והם צפויים להפסיק לקבל אותם.

רמזור אדום לצעירים

קשה לחשוב על החלטה סבירה יותר משלילת ההארכה מבני פחות מ־28. זאת לאור העובדה שמספר המשרות הפנויות נסק באפריל ל־130 אלף. זה החודש השני ברציפות שבו נשבר שיא במספר המשרות הפנויות מאז החלה המדידה שלהן ב־2009. יותר מכך: על כל חמש משרות פנויות בענפי האירוח והמזון יש עוד משרה פנויה.
ועדיין קשה שלא לתהות האם העובדה שבשבוע שעבר היתה כוונה לתת הארכה לכולם והשבוע כבר לא — קשורה למצב הפוליטי. בשבוע שעבר היה סיכוי גדול לבחירות חמישיות והשבוע נראה שתקום ממשלת שינוי. בכל מקרה, התוכנית של כץ מעבירה מסר ברור לצעירים, שכדאי להם למצוא עבודה ומהר. סביר שהחלק שלהם בין המובטלים יירד בשבועות הקרובים בהתאם.
2 צפייה בגלריה
אינפו לסגור את הברז
אינפו לסגור את הברז
אינפו לסגור את הברז
בשבועות האחרונים עלו הצעות מתוחכמות יותר להפחתת דמי האבטלה. נגידת בנק ישראל לשעבר פרופ' קרנית פלוג מהמכון הישראלי לדמוקרטיה הציעה להוריד את גובה דמי האבטלה ככל ששיעור האבטלה ירד. המטה לקידום תעסוקתי, שבו 35 ארגוני חברה אזרחית, הציע אותו דבר, רק עם חישוב של גובה האבטלה בנפרד לכל קבוצת גיל בכל אזור.
בסוף נבחר פתרון הרבה יותר פשוט שמתבסס על העיקרון שבני 28 ומעלה והורים ילדים יקבלו תוספת של 50% לתקופת הזכאות המקורית שלהם, מה שיוצר הצמדה לגיל ולמספר ילדים. הפשטות אולי עושה פחות אבחנות וצדק, אבל מבטיחה שיהיו הרבה פחות טעויות ועיכובים.
כדאי לשים לב להיבט נוסף: האבטלה כל הזמן יורדת, ובמהירות. בחצי הראשון של מאי ירדה אפילו האבטלה על פי החישוב המרחיב של הלמ"ס אל מתחת ל־10%. ככל שהאבטלה נמוכה יותר, ההיגיון בהמשך תשלום דמי האבטלה למי שיכולים למצוא עבודה — קטן יותר.
2 צפייה בגלריה
מימין ח"כ אביגדור ליברמן ושר האוצר ישראל כץ
מימין ח"כ אביגדור ליברמן ושר האוצר ישראל כץ
מימין: ח"כ אביגדור ליברמן ושר האוצר ישראל כץ. עמדות שונות בנוגע לחל"ת
(צילומים: קובי קואנקס, אלכס קולומויסקי)
לזכות הצוותים של האוצר והביטוח הלאומי שהכינו את התוכנית של כץ יאמר שהם למדו מטעויות וירדו לפרטים. התוכנית כוללת כמה קבוצות שבתחילת המשבר נפלו בין הכיסאות. כך למשל מענק האבטלה למובטלים בני 67 ויותר יוארך גם לחודשים יולי־אוגוסט. זו קבוצה שקשה לה במיוחד למצוא עבודה. בביטוח הלאומי רצו להאריך את תשלום המענק עד סוף ספטמבר. באגף התקציבים התנגדו ועמדתם הכריעה. כן תוארך עד סוף השנה האפשרות של מקבלי קצבאות ביטוח לאומי, כמו נכות, זקנה ואבטלה לקבל כפל קצבאות כלומר גם דמי אבטלה.

כישלון בהכשרה המקצועית

סעיף נוסף בתוכנית הוא ביטול הניכוי של 30% מדמי האבטלה של מובטלים שנמצאים בהכשרה מקצועית. הסעיף הזה נובע מתפיסת ההכשרה המקצועית כמרכיב חשוב מאוד בהחזרת המובטלים לעבודה וצמצום תופעת המובטלים הכרוניים.
כץ מנה בהודעה שלו אתמול רשימת הישגים שהוא מייחס לעצמו כמו "הגידול בתחזית הצמיחה, מגמת הירידה בגירעון והעלייה בהכנסות, הגידול בצריכה הפרטית ובפדיונות האשראי". אם כבר עושים סיכומים אז כץ אחראי אישית על הכישלון החמור בתחום ההכשרה המקצועית.
הקורונה יצרה בעיה קשה של מעבר מהיר של שוק העבודה לעבודה מקוונת.
אבל היא גם יצרה הזדמנות בנכונות הממשלה להשקיע סכומים גדולים בהכשרה מקצועית. במשך חצי שנה עיכב כץ את תקציבי העתק להכשרה המקצועית בדרישה להקים מנהלת הכשרה מקצועית נפרדת במשרד שלו. כשכבר הושגה הסכמה בסוף 2020 נוצר מצב שתקציבי ההכשרה המקצועית פוצלו בין ארבעה גורמים ממשלתיים. מכולם ביחד לא ראינו בינתיים הצפה של הכשרות.
כדאי לשים לב לעוד שני סעיפים בתוכנית. אחד מהם הוא החזרת הקשיים שהיו בעבר לקבלת דמי אבטלה למי שהוצאו לחל"ת.
הממשלה מעבירה מסר ברור למשק שחל"ת חוזר להיות אמצעי חריג ואינו יכול להוות עוד תחליף לפיטורים. הסעיף השני הוא הארכת תקופת האכשרה לקבלת דמי אבטלה משישה חודשי עבודה לתשעה. נכון, עוד אין פה חזרה לדרישה של שנה שלמה אכשרה כפי שהיה המצב לפני הקורונה. ועדיין המסר החד והברור הוא: מתחילים לחזור לעסקים כרגיל.