סגור

הצפי להמשך תשלום דמי האבטלה: אי־ודאות עד לרגע האחרון

כל מי שבנה על התוכנית הנדיבה של שר האוצר ישראל כץ להארכת תשלום דמי האבטלה אחרי יוני בחודש עד שלושה, עלול להתאכזב. בתוך שבוע וחצי ייתכן ששר האוצר יהיה אביגדור ליברמן


כל מי שבנה על התוכנית הנדיבה של שר האוצר ישראל כץ להארכת תשלום דמי האבטלה אחרי יוני בחודש עד שלושה, עלול להתאכזב. בתוך שבוע וחצי ייתכן ששר האוצר יהיה אביגדור ליברמן. כבר ב־11.5 פרסם "כלכליסט" שליברמן נגד הארכת דמי האבטלה, להוציא במקרים מיוחדים. ממילא צפוי שההסדר בפועל יהיה הרבה פחות נדיב מזה שתכנן כץ. למשל, ייתכן שמובטלים צעירים לא יקבלו כל הארכה. בסופו של דבר, כץ התכונן לבחירות, ליברמן מקווה למנוע אותן.

1 צפייה בגלריה
ישראל כץ שר האוצר 17.2.21
ישראל כץ שר האוצר 17.2.21
ישראל כץ
(קובי קואנקס)
כדאי גם להביא בחשבון שלוח הזמנים של קביעת הסדר דמי האבטלה החדש צפוי להיות צפוף מאוד. אם ליברמן ייכנס לתפקיד ב־10 ביוני, סביר שלא יגבש מדיניות לפני השבוע האחרון של החודש ואולי ההחלטה אף תיגרר לתוך יולי. משמעות הדבר שהמובטלים צפויים להיות באי־ודאות לגבי המשך התשלום עד הרגע האחרון. לכך דווקא צפויה להיות השפעה מבורכת על החזרה לשוק העבודה ביוני.
נתוני האבטלה של המחצית הראשונה של מאי, שפרסמה אתמול הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), מלמדים שהמשק ממשיך בהתאוששות. לראשונה מתחילת המשבר שיעור המובטלים בחישוב המרחיב של הלמ"ס חצה את ה־10% כלפי מטה והגיע במחצית הראשונה של מאי ל־9.6%. שיעור המובטלים בחישוב המצומצם שבו משתמש האוצר ירד ל־6.7%. עם זאת, סביר להניח שבמחצית השנייה של מאי, שבה נערך מבצע "שומר החומות", תיבלם הירידה באבטלה.
כיוון שסוף יוני מתקרב, לנתוני מאי כבר לא תהיה השפעה על תשלום דמי האבטלה של מאי או יוני. כל מובטלי הקורונה יקבלו דמי אבטלה עד סוף יוני, אם כי רובם יקבלו מ־26 במאי רק 90%.