סגור

אפילו בשיא הקורונה: השכר הממוצע בהייטק עלה ב-6% בשנת 2020

השכר הממוצע לשכיר עלה בשנת שיא משבר הקורונה ב-1.6%, אבל בענפים שדורשים שירות מקרוב הוא ירד ב-1%. הענף שבו עליית השכר היתה הגבוהה ביותר הוא ענף המידע והתקשורת שכולל חלק גדול מההייטק. זאת, על רקע האפשרות לעבוד מרחוק והגידול בביקוש למוצרים בתחום

בשנת 2020, שנת השיא של משבר הקורונה, השכר הממוצע בהייטק עלה בכ-6%. השכר הממוצע לשכיר עלה ב-1.6% בשנה זו גם בניכוי השפעת הוצאת בעלי משכורת נמוכות רבים לחל"ת. בענפים שמאפשרים עבודה מרחוק עמדה עליית השכר הממוצע על 2% ואילו בענפים שמחייבים שירות ישיר היתה ירידה של 1%. כך עולה ממחקר בין-משרדי של החוקרים נעם דימרי ממנהל המחקר של הביטוח הלאומי, שרי אסיף ויובל ויזן מאגף הממונה על השכר באוצר ואדית זנד מחטיבת המחקר של בנק ישראל.
השכר הממוצע של השכירים בניכוי השינוי בהרכב שוק העבודה עלה ב-2020 ב-1.6%. זה מצב הרבה יותר טוב ממה שמישהו היה מצפה בשיא משבר הקורונה. אבל זה רק שליש מהגידול הממוצע בשנים הקודמות שעמד על 4.5% לשנה. השכר הממוצע לשכירים שלא הוצאו לחל"ת עלה ב-2.6% לעומת 5.5% בשנים קודמות. בענפים שמאפשרים עבודה מרחוק עמדה עליית השכר הממוצע על 2% ואילו בענפים שמחייבים שירות ישיר היתה ירידה של אחוז.
1 צפייה בגלריה
אקזיט הייטק מכירה
אקזיט הייטק מכירה
המרוויחים הגדולים בהייטק
(צילום: שאטרסטוק)
הענף שבו עליית השכר היתה הגבוהה ביותר הוא ענף המידע והתקשורת שכולל חלק גדול מההייטק – 6%. זאת, על רקע האפשרות לעבוד מרחוק והגידול בביקוש למוצרי הייטק. עליה של 5% היתה גם בשכר בתחום הבריאות.
הענפים שספגו את עיקר ירידות השכר וההכנסה הם במגזר העסקי שבהם נדרשות נוכחות פיזית ואינטראקציה בין-אישית גבוהה ולא התאפשרה עבודה מרחוק, המכונים "ענפי קִרבה". מדובר בין היתר בענפי התיירות האירוח והאוכל (ירידה של 12.4% בהכנסה של עובדים שהוצאו לחל"ת), שירותי תחבורה ואחסנה, ענף אומנות בידור ועוד (ירידה של 9% בהכנסת העובדים שהוצאו לחל"ת ושל 3% בשכר מי שנשארו לעבוד). הפגיעה בענפים אלה התבטאה לא רק בסגירה מלאה או חלקית של עסקים ובפיטורים והוצאה לחל"ת של עובדים רבים אלא גם בהורדת שכר של מי שהמשיכו לעבוד.