סגור
ירידות ירידה צניחה בורסות בורסה שווקים
(אילוסטרציה) (שאטרסטוק)

חצי מתשואות 2021 נמחקו: מה עשו קרנות ההשתלמות בשנה שחלפה?

קרנות ההשתלמות במסלול הכללי, ששמרו על חשיפה נמוכה למניות ואג"ח, איבדו 7.9% בממוצע ואילו הקרנות המנייתיות איבדו 15.8% בממוצע. בראש המסלול הכללי מור, שאיבדה 6.1%, ואילו הראל מובילה את המסלול המנייתי

עד כמה היתה 2022 שנה קשה לנהל בה השקעות? מעידות על כך התשואות של קרנות ההשתלמות, שאלה שנחשבות "מצטיינות" השנה, רשמו תשואה שלילית נמוכה יותר מהמתחרות. כך, הקרן במסלול הכללי של מור, שאיבדה 6.1% לעומת תשואה שלילית ממוצעת של 7.9% בשנה בענף, שמחקה יותר ממחצית התשואה החיובית והיוצאת דופן של 2021 שבה הן עלו בממוצע ב־14.2%. ואילו הקרן הפחות גרועה במסלול המנייתי, הקרן של הראל, איבדה 14.4% לעומת ירידה ממוצעת של 15.8% במסלול.
2022 התאפיינה בירידות שערים בשוק המניות ושוק האג"ח, כאשר מדד ת"א־125, שמייצג את המשק הישראלי, ירד 11.8% ומדד האג"ח העיקרי, תל בונד 40, נפל כמעט ב־8%. מעבר לים, המצב אף קשה יותר כאשר מדד S&P 500 צלל 19.4% (במונחים דולריים). החולשה בשוק ההון הופיעה על רקע הזינוק באינפלציה העולמית וההחלטה של הבנקים המרכזיים במערב להילחם בעליית המחירים, גם במחיר של מיתון כלכלי ופגיעה ברווחי רוב החברות הציבוריות.
*מדד העקביות של קלי בוחן את משך הזמן שבו הושגה תשואה גבוהה מהממוצע. לדוגמה: קופה אשר השיגה ב־18 מתוך 36 חודשים תשואה מעל לממוצע, תקבל ציון %5
קרנות ההשתלמות, עם הון של יותר מ־300 מיליארד שקל, הן אמצעי החיסכון העיקרי של אזרחי ישראל לטווח הבינוני קצר. לאורך השנים האחרונות הרכב ההשקעות שלהן דומה למדי בין מניות (50%), אג"ח (25%), השקעות לא סחירות (15%) ומזומן (10%). אולם בשל הירידות בשוקי ההון ניכר כי דווקא מנהלי הקרנות ששמרו על חשיפה נמוכה למניות ואג"ח הם מבין הקרנות שאיבדו פחות מערכן ב־2022. קשות במיוחד היו התוצאות של קרנות ההשתלמות המנייתיות בגלל שהן מחויבות לשמור על חשיפה של 70% לפחות למניות בכל זמן נתון.
את המקום האחרון בטבלת התשואות של המסלולים הכללי והמנייתי תופסת אלטשולר שחם כאשר הן מציגות תשואה שלילית של 11.31% ושל 19.08% בהתאמה. זאת על רקע ההשקעה בשוק הסיני שאותה זנחה החברה ברבעון השני וחשיפה גבוהה למניות טכנולוגיה בארה"ב שצללו בחדות בעוד הנאסד"ק צולל 33%.
לדברי יאיר לוינשטיין, בעלים משותף ומנכ"ל אלטשולר שחם פיננסים, "2022 היתה גרועה לחיסכון לא רק אצלנו. הפער ביננו לבין המתחרים היה בחשיפה לשוק האמריקאי. בחצי שנה האחרונה אנחנו כבר נמצאים בשליש העליון, לאחר שהשוק בארה"ב הניב תשואה עודפת למול השוק המקומי". קרן ההשתלמות של אלטשולר שחם היא הגדולה בענף, עם נכסים שמוערכים ב־46 מיליארד שקל, זאת אחרי שב־2022 היא איבדה 23 מיליארד שקל.
לדברי אבי לוי, משנה למנכ"ל ומנהל קלי פרימיום: "זו גם הפעם הראשונה מזה כ־10 שנים שהקרנות מסיימות עם תשואה שלילית. הקרן המצטיינת ב־2022 היא מור עם תשואה שלילית של 6.1% ומדד העקביות שלה הוא הטוב ביותר ב־3 השנים האחרונות, זאת לעומת אלטשולר שחם שהשיגה את התשואה הגרועה ביותר, מינוס 11.26%, וגם מדד העקביות שלה היה הנמוך ביותר ב־3 השנים האחרונות. זאת בשל החשיפה הגבוהה לחו"ל והחשיפה הגבוהה יחסית למניות ביחס לשאר הגופים".
ערן קלינסקי, סמנכ״ל השקעות במור גמל ופנסיה אמר אתמול ל"כלכליסט" כי "עוד ב־2021 חשבנו שהתמחור בשווקים יקר. התחלנו את השנה עם חשיפה מנייתית נמוכה יחסית וגם החשיפה לאג"ח התמקדה באג"ח לטווח קצר". לדבריו, גם היום לאחר ירידות של כמעט 20% במדד המניות האמריקני, המניות עדיין לא זולות ולא יניבו תשואות עודפות "ככל הנראה אנחנו לקראת מיתון בכלכלות מובילות בארה"ב ואירופה, ובישראל תהיה האטה כלכלית, אולם המכפילים עדיין לא נמוכים".
מה כללה הגישה הדפנסיבית לאחר העליות החדות של 2021?
"מבחינת מניות, אנחנו נזהרנו בעיקר מחברות ממונפות. מינוף עוזר לך בתקופה טובה והורג אותך בתקופה לא טובה. בשוק הנדל"ן זה בולט, במיוחד על ידי קבלנים שקנו בשנים האחרונות קרקעות יקרות מאוד תוך שהם משתמשים בהלוואות לרכישות אלו. מהלך זה הופך היום את תשלומי הריבית עבורם למאוד יקרים בעקבות עליית הריבית". קלינסקי אינו נוקט בשמות, אולם קל להבין לאילו חברות נדל"ן הוא מתכוון. כך, האג"ח של ג'י סיטי נסחרו בתשואות דו־ספרתיות גבוהות בחודשים האחרונים שמציבות בסימן שאלה את היכולת של בעל השליטה חיים כצמן לשרת את החוב. כך גם האג"ח של חנן מור שכבר נגעה בתשואה של 10%. "אנחנו חושבים שאחרי הראלי של השווקים, השוק רץ חזק מדי על אופטימיות בחודשים האחרונים. עדיין צריך להיות מאוד זהירים. הסביבה הנוכחית מאוד מאתגרת לחברות".
חרף הירידות בשוק ההון, קצב הצמיחה של המסלול המנייתי בקרנות ההשתלמות צומח מהר יותר מהמסלול הכללי. על פי דבריך זו טעות מבחינת החוסכים להימצא במסלול?
"בלי תמיכה של הבנקים המרכזיים השווקים הופכים פגיעים יותר. אולם אני לא רוצה להמליץ לאנשים לתזמן את השוק. לכל משקיע יש את תיאבון לסיכון משלו ואת הגיל שלו. מניות לטווח ארוך נותנות תשואה יפה ועדיפה, אבל התמהיל הנכון היום הוא בין אג"ח למניות. בהסתכלות קדימה, יש בי אופטימיות מסוימת שלא ניכנס למיתון בשוק המקומי אלא לרגיעה כלכלית בלבד. בנוסף, בפרספקטיבה של שנים, התשואה הממוצעת תהיה טובה למשקיע".
מור גמל היא הגוף שמגייס כספים בקצב הגבוה ביותר. בינואר־נובמבר 2022 הועברו למור גמל ופנסיה 18.7 מיליארד שקל מהמתחרים - הניוד הגבוה ביותר בענף בפער גדול - וכיום היא מנהלת נכסים ב־49 מיליארד שקל. על פי קלינסקי, הגיוס הגבוה עוזר לקופות הגמל של מור להציג תשואה עודפת על ידי גישה לנכסים טובים יותר בהשקעות לא סחירות. מי שנמצאת במקום הראשון במסלול המניות היא, כאמור, ואחריה הקרן של מור עם תשואה שלילית של 14.4%, אבל בטווח של 3 שנים מובילה מור עם תשואה של 41%.
סמי בבקוב, מנהל השקעות ראשי בהראל הסביר כי מה שתרם לתשואת התיק הוא פיזור גיאוגרפי, מעבר לשוק האמריקאי. "מעבר לכך, יחסית למתחרים שלנו, היינו חשופים פחות למניות טכנולוגיה שחלק נכבד מהן לא היו רווחיות והתבססו על תחזיות צמיחה עתידיות. אנחנו חשבנו שלא נכון להיות שם. העדפנו מניות טכנולוגיה עם עסקים חיים ובועטים".
"החשיפה שלנו במסלול המניות היא תמיד 100%. אני לא מתזמן את השוק. מי שמצטרף למסלול מניות בא לקנות מניות. בראייה ארוכה טווח הוא לא עושה טעות, אבל בראייה קצרה הוא עושה טעות, לטעמנו. האינפלציה תביא לרמת ריביות גבוהה לאורך זמן. אנחנו לא מתחברים להנחה של השוק שהריבית תרד מוקדם (ותביא לעליות בשווקים; א"ע) ולכן אנחנו עדיין נוטים לתת משקל חסר למניות צמיחה".