סגור

קרנות ההשתלמות הקטינו חשיפה למניות ב־8% בממוצע מינואר

הקרנות במסלול הכללי זנחו את ההשקפה שירידות בשווקים הן זמן טוב לרכישה, וצמצמו את נתח המניות בתיק. הקרן שנפרדה משיעור המניות הגדול ביותר היא של אלטשולר שחם, בעוד מנורה מבטחים היא שיאנית המעבר להשקעה בשוקי חו"ל

מאז משבר הסאב־פריים בארה"ב, שהיכה בשוק המניות, נוכחו המשקיעים לדעת כי משברי המניות הם לכל היותר זמניים. המדדים שצונחים במהירות בעשרות אחוזים חוזרים לעליות כמעט באותה מהירות. לכן שמירה על אחזקה מנייתית גבוהה לאורך זמן מיטיבה עם החוסכים, בעוד העלייה בשווי המניות מחפה, למעשה, על התנודתיות במחיריהן.
משבר המניות הנוכחי, שהיכה בוול סטריט מתחילת השנה, מאתגר את התפיסה הזו. שילוב של אינפלציה מאמירה, מחירי אנרגיה גבוהים ורצון להילחם בהם באמצעות העלאות ריבית, עלול לגרור את המגמה השלילית גם אל תוך השנה הבאה. במהלך המשבר הנוכחי, שמאפיין בינתיים את השוק האמריקאי יותר מזה הישראלי, ירדו מתחילת השנה מדדי S&P 500 ונאסד"ק ב־20% וב־32% בהתאמה.
למעשה, בעשרת החודשים הראשונים של 2022 התאפיינו רק שלושה חודשים — מרץ, יולי ואוקטובר — במגמה חיובית בוול סטריט, ובדיקת הנתונים של קרנות ההשתלמות הישראליות חושפת כי הירידות המתמשכות הביאו את מנהלי ההשקעות המקומיים והגופים המוסדיים לזנוח את ההשקפה שירידות בשווקים הן תקופות טובות לרכישת מניות, והם פועלים לצמצום החשיפה לשווקים.
קרנות ההשתלמות הן האמצעי העיקרית שבמסגרתו חוסכים העובדים לטווח הבינוני, ולעתים היא החשיפה העיקרית שלהם לשוק ההון. הקרנות במסלול הכללי מחויבות להשקיע בתמהיל השקעות, שכולל מניות ואג"ח לצד השקעות לא סחירות, כשהחשיפה למניות היא המנוע לתשואות של הקרנות בשנים האחרונות. מתוך 10 הקרנות הגדולות אין ולו קרן אחת שהגדילה את נתח המניות בתיק שלה לאורך המשבר. הירידה הממוצעת בחשיפה למניות של הקרנות במסלול הכללי עומדת על יותר מ־8%, והחשיפה הממוצעת ירדה מ־47.15% מתחילת השנה ל־43.15% נכון לסוף ספטמבר.
קרן ההשתלמות שלחצה על הבלמים בצורה החזקה ביותר היא זו של אלטשולר שחם, שהקטינה את חשיפתה מ־51.63% ל־43.88%. המהלך משקף שינוי מהותי עבור בית ההשקעות, לאחר שרק במרץ האחרון קבע גילעד אלטשולר, מייסד ומנכ"ל בית ההשקעות הגדול בישראל כי "כשיש פחד בשווקים זה הזמן להגדיל את החשיפה למניות". אך הוא לא רק אמר אלא גם עשה, וברבעון הראשון של השנה הגדיל את חשיפת קופות הגמל של בית ההשקעות לכדי חשיפה של 57% למניות, בעוד שאר המוסדיים המתינו על הגדר ונותרו על חשיפה ברמה שנעה בין 45% ל־50%. מאז, כאמור, ירדו גם שאר המוסדיים מאותה גדר והקטינו את החשיפה למניות.
את קרנות ההשתלמות הגדולות מנהלות חברות ביטוח כמו הפניקס, הראל, מגדל ביטוח וכלל, או בתי השקעות כמו ילין לפידות ואנליסט. בעשור האחרון התאפיינו הקרנות של בתי ההשקעות בחשיפה גבוהה יותר למניות, בעוד הקרנות בחברות הביטוח דגלו בחשיפה מעט נמוכה יותר למניות — כאשר החשיפה להשקעות לא סחירות מחפה על תת־החשיפה ומקטינה את התנודתיות בתשואה של הקרן.
קרן ההשתלמות של אלטשולר שחם היא היום, למעשה, קרן ההשתלמות עם החשיפה הנמוכה ביותר למניות מבין בתי ההשקעות. הקרן בעלת החשיפה הגבוהה ביותר בענף היא זו של ילין לפידות, שחשיפתה נכון לספטמבר עומדת על 49.22% מהתיק. בית ההשקעות, בהובלת דב ילין ויאיר לפידות, מתמקד בעיקר בשוק המניות המקומי ונמנע מחשיפה מהותית לחו"ל. קרן ההשתלמות של כלל היא היום הקרן עם החשיפה הנמוכה ביותר למניות, 40.36%, לאחר שהקטינה מתחילת השנה את חשיפתה ב־13.7%.
בד בבד עם הקטנת החשיפה למניות, פועלים מנהלי ההשקעות הישראלים להגדלת החשיפה של הקרנות לשוקי חו"ל. על פי נתוני הקרנות, החשיפה הממוצעת בקרנות הכלליות לחו"ל עומדת על 42.84% לעומת חשיפה של 40.9% בתחילת השנה. הקרן שהגדילה את חשיפתה באופן הניכר ביותר היא של מנורה מבטחים, שהעלתה את חשיפתה ל־46.85%. הגדלת החשיפה לשווקים בחו"ל נעשית אף שמתחילת השנה השוק הישראלי הציג תשואות עודפות לעומת השוק האמריקאי.
בניגוד למנהלי הקרנות, חלק מהחוסכים כן רואים הזדמנות במשבר הנוכחי. כך, קרנות ההשתלמות המנייתיות, אשר מתחייבות להשקיע כמעט את כל הונן בשוק המניות, נהנות מזרימת כסף חדש לענף ב־12 החודשים האחרונים. 13 קרנות ההשתלמות הגדולות מנהלות נכון לסוף ספטמבר יותר מ־25 מיליארד שקל, ולמעשה, לאורך משבר המניות צמחו נכסי קרנות ההשתלמות המנייתיות בקרוב ל־7.3 מיליארד שקל — צמיחה של יותר מ־40%.