סגור
מימין מנכ”ל בנק הפועלים דב קוטלר ומנכ”ל בנק לאומי חנן פרידמן
מימין: מנכ”ל בנק הפועלים דב קוטלר ומנכ”ל בנק לאומי חנן פרידמן (צילומים: אורן דאי, דנה קופל)

ועדת הכספים הורתה לרשות התחרות להציג תוכנית למאבק בריכוזיות הבנקים

הוועדה הורתה לרשות לחזור אליה בתוך שבועיים עם התוכנית, כולל לוח זמנים מפורט; זהר בוצר, נציגת רשות התחרות: "הצגנו לוועדה את הנתונים על הריבית, שמשקפים תחרות מוגבלת מאוד בבנקים"

ועדת הכספים הורתה לרשות לתחרות להציג תוך שבועיים תוכנית עם לוח זמנים מפורט למאבק בריכוזיות הבנקים, ובכלל זה שיפור הריבית על הפקדונות. כך נקבע בדיון בוועדה, בהובלת היו"ר ח"כ משה גפני.
הוועדה עסקה בין היתר בפער בין הריבית שגובים הבנקים על ההלוואות לבין הריבית שהם מציעים על הפקדונות. "הצגנו לוועדה את הנתונים על הריבית, שמשקפים תחרות מוגבלת מאוד בבנקים", אמרה זהר בוצר, נציגת רשות התחרות.
"ראינו גם פערים גדולים בין הריבית המוצעת בפיקדונות לחברות גדולות לעומת זו שמוצעת למשקי הבית. מדובר במיליארדי שקלים שהבנקים מונעים מהחוסכים הפרטיים. בנוסף, לפי בדיקות שערכנו, הבנקים לא מתחרים על לקוחות של בנקים אחרים בתחום חשבונות העו"ש. רק 8% רוכשים פקדון איפה שהם לא מנהלים את החשבון שלהם. בעסקים הקטנים זה היה 2%", הוסיפה בוצר.
מאז חודש יוני הרשות נמצאת בהתייעצות עם נציגי בנק ישראל, מתוך מטרה להכריז על הבנקים כקבוצת ריכוז - מהלך שיאפשר לכפות על הבנקים להתנהל בתנאים מגבילים יותר.
הרשות הציגה בוועדה את התנאים המגבילים אותם היא מבקשת להשית על הבנקים. אלה כוללים חובת דיווח על הריבית הממוצעת בענף הפקדונות, לצד הריבית שהיא גובה מהלקוחות; הפרדה בין תנאי העו"ש המוצעים לבין שאר השירותים בבנק;והכנסת מאגד, שיפעל לאסוף לקוחות, ולייצגים כקבוצה מול הבנקים - באופן שישפר את תנאי העו"ש והפקדונות שלהם.
חברת הכנסת אורית פרקש הכהן דחקה ברשות התחרות, לפעול במהירות. "במרץ 2023 הבנקים השאירו בידיהם סכום של 4.5 מיליארד שקל שהיו צריכים לשלם בפיקדונות למשקי הבית. אנחנו עוד דקה שנה אחרי", אמרה פרקש הכהן.
בדיון עלתה מחדש סוגיית העלאת המס על רווחי הבנקים, יוזמה של משרד האוצר. פרקש הכהן התנגדה להצעת המיסוי מאחר שהיא לא עוזרת ללקוחות הבנק, שכן הכסף עובר לידי האוצר.
נציגת בנק ישראל טלי קיסר-סטויה הסבירה כי ברבעון השלישי של 2023, ירדו ההכנסות של הבנקים מריבית בעקבות הירידה במרווח הפיננסי (היקף גדול יותר של לקוחות מסיט את כספיו מהעו"ש לפיקדונות).
"יש הסטה של רבע טריליון שקלים לטובת הפיקדונות" קבעה. עוד הוסיפה כי למרות מאמצי הבנקים, חלק מהלקוחות עדיין מחזיקים הון בעו"ש משיקול אישי. במקביל, כאשר לקוחות הבנקים בוחרים בפיקדונות שסגורים יותר משלושה חודשים, שיעור התמסורת (הפער בין הריבית על הפיקדונות לבין ריבית בנק ישראל) עומד על 88%.
נציגת בנק הפועלים לוטם בכר הסבירה כי לבנק יש תוכנית אקטיבית, של עידוד הלקוחות להעביר כספים מהעו"ש לפיקדונות. לדבריה "למרות התוכנית, ההיענות הייתה נמוכה. יש לאנשים החלטות אחרות. רק שליש מתוך הלקוחות אליהם פנינו אכן העבירו כסף לפיקדונות".
משה קאשי, מנהל התחום הפיננסי בלובי 99, מסר במהלך הדיון, "אנחנו עומדים מול מערכת בנקאית ריכוזית שנשלטת על ידי מספר מצומצם של בנקים. גם בתחום המשכנתאות שמסתכלים עליו כשוק תחרותי שיש בו פריקות (מעבר בין חשבונות), שלושה בנקים שולטים במערכת. כל זה מביא אותנו למצב שבזמן המלחמה הבנקים העלו את הריביות על המשכנתאות.
לדברי קאשי, הרגולטור חייב להוציא לפועל שלוש שלבים כדי לשפר את התחרות. הראשון נוגע להגברת השקיפות - פרסום נתוני הריבית בנגישות גבוהה לציבור; השני כולל שחרור נתונים ממאגר נתוני האשראי לגופים מפוקחים מתחרים; השלישי - ליידע את הלקוח על הריבית הממוצעת בתחום, מול זו המוצעת לו.