סגור
הוועידה הלאומית הכלכלית מיכל כהן הממונה על התחרות
הממונה על התחרות, מיכל כהן (צילום: יריב כץ)

רשות התחרות נגד הבנקים: "ננקוט צעדים בנושא הריבית בפקדונות"

נציג רשות התחרות אמר בדיון בוועדת הכספים כי מהנתונים שהם אספו עולה כי התנאים שמקבלים לקוחות חזקים טובים משמעותית לעומת משקי בית ועסקים קטנים. "כל הסמכויות על השולחן", אמר. גפני איים שאם לא יקבל תוך זמן קצר נתונים וצעדים מתוכננים, הוא ימליץ לממשלה לבטל את רשות התחרות

רשות התחרות מתכננת לנקוט צעדים נגד הבנקים בנושא הריבית שהם מציעים למשקי הבית בפקדונות, כך עולה מדברים שאמר היום (ד') נציגה בדיון בוועדת הכספים של הכנסת.
"אנחנו עורכים זה מספר חודשים בדיקה. ביקשנו באחרונה נתונים בסבב שלישי. מהנתונים שאספנו עולה כי יש רמת תחרות שונה כשמדברים על לקוחות חזקים אל מול לקוחות חלשים. המטרה שלנו לנקוט צעדים בנושא הזה, כשכל הסמכויות על השולחן", אמר אלעד מקדסי מרשות התחרות בדיון שעסק בריביות בבנקים.
לדבריו, מהנתונים הראשונים שאספה הרשות עולה כי הלקוחות החזקים של הבנקים, בהם לקוחות הבנקאות הפרטית, נהנו במידה רבה יותר מעליית הריבית במשק באמצעות הריבית שהוצעה להם בפקדונות. "נרצה לראות את הריבית מתגלגלת באותה עוצמה גם למשקי הבית ולעסקים קטנים. נסיים את הבדיקה וההחלטה על הצעדים בתוך חודש עד שלושה חודשים", אמר מקדסי.
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, לא התרשם מהדברים, והטיח כי לרשות התחרות לוקח יותר מדי זמן לטפל בנושא, וייתכן ששר הכלכלה ניר ברקת צודק בביקורת שלו עליה. "יכול להיות שרשות התחרות באמת מיותרת. אם לא נקבל תוך זמן קצר נתונים ותוכנית של הצעדים שאתם הולכים לעשות, נפנה לממשלה ונגיד לה שאנחנו חושבים שצריך לבטל את רשות התחרות", איים גפני.
גפני לא חסך גם ביקורת מבנק ישראל, המפקח על הבנקים: "אתם מדברים כאילו אתם אדמו"ר. 'אנחנו מצפים, אנחנו מברכים'. אני הייתי אחראי על חוק בנק ישראל, וכשבניתי את החוק ציפיתי שלא תהיו אדמו"רים, אלא תיתנו הוראות והנחיות", אמר גפני לנציגת בנק ישראל רויטל קיסר שנכחה בדיון. קיסר ציינה כי יש מעבר משמעותי של כספים מהעו"ש לפקדונות המשלמים ריבית, אך קצב מעבר הכספים אינו מספיק גבוה, וכן ציינה שבעוד ברוב המגזרים גולגלה עליית הריבית ב-80%-100% אל הפקדונות, במשקי הבית היה אכן גלגול נמוך יותר של 70% מעליית הריבית.
בסוף הדיון הודיע גפני כי בכוונתו לקיים דיון נוסף בעניין הריביות בבנקים בעוד שבועיים: "לא נרפה מהנושא", הוא אמר, והוסיף כי חברי הוועדה יישבו ביחד ויחליטו על כיוון לפעול בו. "בלי חקיקה אני לא רואה פתרון אחר", אמר.