שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות טכנולוגיה

פייסבוק החלה לחלק "ציוני אמינות" לגולשים, לסמן מפיצי שקרים

הרשת החברתית תציג מדד אמינות למשתמשים, כדי להילחם בתופעת הפייק ניוז ולאפשר לאחרים לדעת האם פוסט שקראו נכתב בידי מפיץ דיסאינפורמציה סדרתי. ואולם, החברה לא חושפת את טכניקת איתור התוכן המזויף שהיא מפעילה

עומר כביר 11:0422.08.18
פייסבוק החלה להצמיד למשתמשים דירוג מוניטין שאומד את האמינות שלהם בסולם של 0 עד 1 - כך גילתה הרשת החברתית לוושינגטון פוסט. טסה ליונס, שמובילה את הפעילות בפייסבוק נגד הפצת פייק ניוז, אמרה לעיתון שהחברה פיתחה את מערכת הדירוג כחלק ממאמציה להילחם בתופעה. לדבריה, המטרה העיקרית של המערכת, שפותחה בשנה האחרונה, היא לסייע לחברה להתמודד עם דיווחים שגויים בזדון שטוענים שתכנים שונים הם פייק ניוז.

 

 

"זה לא בלתי-נפוץ שאנשים יגידו לנו שמשהו שגוי רק כי הם חולקים על הנחת היסוד של הסיפור או כי הם רוצים לפגוע בכוונה במו"ל ספציפי", אמרה ליונס. היא הוסיפה שניקוד האמינות של משתמש לא אמור להיות מדד מוחלט לאמינותו, וכן שאין ניקוד מוניטין יחיד ומאוחד שמוצמד למשתמשים.

 

תחת זאת, הניקוד הוא ממד אחד מתוך מדדים התנהגותיים רבים שפייסבוק משקללת בניסיון לזהות ולהבין תוכן מסוכן. החברה גם מנטרת לאילו משתמשים יש נטייה לסמן תוכן כבעייתי אף שפורסם על ידי גורמים שמשתמשים אחרים רואים כאמינים. לדברי הוושינגטון פוסט, לא ברור אילו קריטוריונים אחרים משמשים את פייסבוק ביצירה הניקוד, האם לכל המשתמשים יש ניקוד שכזה ובאילו דרכים נעשה בו שימוש.

 

מפיץ פייק ניוז? תקבל דירוג נמוך מפיץ פייק ניוז? תקבל דירוג נמוך צילום: שאטרסטוק

 

 

הצורך בדירוג נובע, לדברי פייסבוק, ממקרים שבהם משתמשים מנסים לנצל לרעה את מערכת הדיווח של החברה באמצעות דיווחים ממוקדים ולעתים לא מבוססים נגד תוכן שמשתמשים מתנגדים לו אידאולוגית – טקטיקה שבה עושים שימוש הן גורמים משמאל והן גורמים מימין.

 

לדברי ליונס ב-2015, זמן קצר אחרי שפייסבוק החלה לאפשר למשתמשים לדווח על פוסטים שמכילים פייק ניוז, היא הבינה שרבים מדווחים על פוסטים כשגויים פשוט כי הם לא מסכימים עם תוכנם. מכיוון שדיווחים אלו מופנים לגופי בדיקת עובדות חיצונים, היה חשוב לחברה לפתח מערכת שתעריך את הסיכוי שמדובר בדיווחי שווא כדי לנצל בצורה יעילה יותר את הזמן המוגבל של ארגונים אלו.

 

צורך זה הוביל את הצוות שלה לפיתוח שיטות שמעריכות האם משתמשים שמסמנים פוסטים כפייק ניוז הם אמינים. "אחד מהאותות שלנו הוא איך אנשים פועלים מול מאמרים", אמרה ליונס לוושינגטון פוסט. "לדוגמה, הם מישהו טען קודם לכן שמאמר הוא שגוי ובודק עובדות אישר זאת, אנחנו יכולים לתת יותר משקל לפידבק עתידי שלו לגבי פייק ניוז לעומת מישהו שמספק פידבק נטול אבחנה על פייק ניוז, כולל מאמרים שזוהו כדוברי אמת".

 

איך עובדת השיטה? פייסבוק לא מגלה

 

הניקוד האמור הוא רק אות אחד מני רבים שהחברה מזינה לאלגוריתם שלה כדי להחליט אילו סיפורים לבחון. "אני אוהבת להתבדח שאם אנשים ידווחו רק על דברים שגויים זו תהיה עבודה מאוד קלה. אבל פעמים רבות אנשים מדווחים על דברים שהם פשוט לא מסכימים אתם", הוסיפה ליונס. היא סירבה לחשוף אותות נוספים שמשמשים את החברה, בטענה שהדבר יכול לסייע למפיצי התוכן הבעייתי.

 

דירוג המוניטין הוא חלק ממאמצים נרחבים יותר, של פייסבוק וחברות טכנולוגיה אחרות, לזהות טוב יותר גורמים שעלולים להפר עת כללי השימוש שלהן ולבצע פעולות כמו הפצה מכוונת של פייק ניוז. טוויטר, לפי הדיווח, משקללת את ההתנהגות של חשבונות אחרים ברשת של המשתמש בבואה לשפוט האם להפיץ את הציוצים שלו.

 

 

 

ואולם, מערכות ושיטות אלו פועלות ללא שקיפות והחברות השונות מהססות לדון בהן בפומבי, בין השאר מכיוון שחשיפה עלולה להגדיל את ניסיונות ההתערבות והרמייה. "אנחנו מרגישים אי-נחת כי אנחנו לא יודעים איך פייסבוק שופטת אותנו", אמר לוושינגטון פוסט ד"ר קלייר וורדל, מנהלת מעבדת המחקר First Draft בבית הספר לממשל של הרווארד. "אבל האירוניה היא שהיא לא יכולה להגיד לנו איך היא שופטת אותנו, כי אז ינסו לתמרן את האלגוריתם שהיא בונה".
בטל שלח
    לכל התגובות
    x