$
חדשות טכנולוגיה

הפרלמנט הבריטי: פייק ניוז - סכנה לדמוקרטיה, פייסבוק אשמה

דו"ח חריף של הפרלמנט רואה בחברה, ולצידה גם בגוגל ובטוויטר, כאחראיות למשבר הדיסאינפורמציה והסטת דעת הקהל בפלטפורמות החברתיות. בנוסף, הועלה בו הסיכון שיוצר פרסום ממוקד והצורך בפיקוח הדוק על חברות האינטרנט וקנסות כבדים תואמים

עומר כביר 11:2729.07.18
ניסיונות של גורמים זרים דוגמת רוסיה להשפיע על מערכות בחירות באמצעות מדיה חברתית מהווים סכנה אמיתית דמוקרטיים - כך קובע דו"ח חריף של הפרלמנט הבריטי. לראייתו, יש להטיל חברות אחריות רחבה יותר על תוכן מזיק ומטעה שמתפרסם בפלטפורמות שלהן כדי להתמודד עם המשבר שנוצר. 

 

 

הדו"ח בן 89 העמודים יפורסם רשמית רק היום, אך הוצג לציבור כבר במהלך סוף השבוע. הוא מסכם את עבודתה של ועדת הדיגיטל, התרבות, המדיה והספורט של הפרלמנט, שניהלה ב-18 החודשים האחרונים חקירה מקיפה שהתמקדה בעיקר בשימוש שנעשה בפייסבוק כדי להשפיע על תוצאות משאל הברקזיט.

 

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג צילום: איי אף פי

 

 

החקירה התמקדה בתחילה בתפוצה של פייק ניוז ברשתות החברתיות, אך על רקע פרשת קיימברידג' אנליטיקה, נבדק האופן בו גורמים שונים עושים שימוש במידע אישי כדי להציג פרסומות אישיות ממוקדות במיוחד. לפי הדו"ח, פרסום ממוקד שעושה "שימוש בדעות מפלגות במיוחד, שפונות לפחדים ולדעות הקדומות של אנשים כדי לשנות את תוכניות ההצבעה שלהם", ומהווה סכנה גדולה יותר לדמוקרטיה מפייק ניוז.

 

 

 

הדו"ח מטיל אחריות רבה על מפעילות המדיות החברתיות: "העצמה של מספר קטן של חברות טכנולוגיה כמו פייסבוק, גוגל וטוויטר הביאה לכך שהן מתנהגות כמו מונופולים בתחומי הפעילות שלהן... חברות מדיה חברתית לא יכולות להתחבא מאחורי טענות שלפיהן הן רק 'פלטפורמה', ולטעון שהן רק חברות טכנולוגיה שאין להן תפקיד בניהול התוכן באתריהן. זה לא המקרה. הן משנות תדיר את מה שמוצג ולא מוצג באתריהן, על סמך אלגוריתמים והתערבות אנושית". כדי להתמודד עם טענה זו מציעים מחברי הדו"ח ליצור קטגוריה חדשה של חברות טכנולוגיה, שאינן נחשבות למו"ליות אבל גם לא לפלטפורמות.

 

סגן נשיא פייסבוק למדיניות, ריצ'ארד אלן, אמר בתגובה שהדו"ח מציף סוגיות מעניינות ושהחברה מרוצה מכך שתרמה לגיבושו. "אנחנו חולקים את המטרה של הצגת פרסום פוליטי הוגן ושקוף ומסכימים שחוקי הבחירות צריכים להשתנות", הוא הוסיף, לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל. "כבר הפכנו את כל הפרסומות בפייסבוק לשקופות יותר".

 

ואולם, מחברי הדו"ח היו פחות נלהבים משיתוף הפעולה של פייסבוק. "לפייסבוק יש את כל המידע", הם כתבו. "לאלו שמחוץ לחברה אין שום מידע, אלא אם פייסבוק בוחרת להפיץ אותו. פייסבוק לא רצתה לשתף מידע עם הוועדה, מה שלא מבשר טובות לעתיד השקיפות. אנחנו מבקשים, פעם נוספת, שמר צוקרברג יופיע בפני הוועדה כדי לענות על שאלות פתוחות שעד היום פייסבוק לא סיפקה להן תשובה ראויה".

 

צורך ברגולציה כבדה חדשה

 

הקריאה המרכזית בדו"ח היא להטלת רגולציה משמעותית יותר: "פייסבוק וחברות מדיה חברתית אחרות לא צריכות לבדוק בעצמן את שיעורי הבית שלהן. הממשלה צריכה לנקוט בהליכים פרואקטיביים ולמצוא פתרונות מעשיים לנושאים שקשורים לשקיפות".

 

 

 

המלצות יותר ספציפיות בדו"ח כוללות שכל חומר מקוון שקשור לקמפיין בחירות יכלול מידע על הארגון שפרסם אותו ועל מי ששילם בעבורו; הטלת אחריות משפטית על רשתות חברתיות בכל הנוגע לתוכן מזיק ולא-חוקי שפורסם בפלטפורמות שלהן; ביצוע ביקורת רגולטורית של כל תעשיית הפרסום במדיה חברתית והסמכת ועדת הבחירות להטיל קנסות גבוהים משמעותית הפרות של חוקי הבחירות (הקנס כיום עומד על 20 אלף פאונד).
בטל שלח
    לכל התגובות
    x