שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי: אפל מסבירה איך להיזהר מווירוסים באייפון, אבל בשקט

ענקית הטכנולוגיה מפיצה מדריך אבטחה למפתחים וארגונים, אחרי שבמשך שנים טענה שמכשיריה אינם פגיעים לתוכנות זדוניות. וגם: המשקיעים הגדולים נפטרו מיד ממניות פייסבוק והנושאים הבוערים בטוויטר מתחלפים בקצב מסחרר

יוסי גורביץ 14:0005.06.12

ששששש, אנחנו מתגוננים מווירוסים

 

אחת הטענות הקבועות של אפל בעשור האחרון היא שהמכשירים שלה אינם סובלים מווירוסים, ועל כן עדיפים על המתחרים. למדנו כבר בפרשת פלאשבק שזו הבטחה חסרת כיסוי. עד לאחרונה ההגנה היחידה של אפל היתה שנתח השוק של מחשביה מצומצם מכדי לעניין יצרני וירוסים.

 

זה השתנה כשהמק תפס תאוצה, ועוד יותר מכך עם האייפון והאייפד. עכשיו יש המון מכשירים של אפל ששווה לתקוף, שנמצאים בדרך כלל בידיים של אנשים עם לא מעט כסף. לאנשים האלה, ברוב המוחלט של המקרים, אין מושג קלוש על אבטחה - כי אבטחה סלולרית היא תחום חדש שמעטים למדו אותו.

 

אז בסוף החודש שעבר אפל הפיצה מסמך שמיועד לארגונים ומפתחים העובדים עם iOS, מערכת ההפעלה של האייפון והאייפד, ומסביר להם כיצד להתגונן מתוכנות זדוניות. הפיצה מסמך? טוב, נו. פרסמה. היא העלתה אותו בשקט לאתר שלה, לא אמרה על זה מילה, והמשיכה הלאה.  בפעם הבאה שהמוצרים שלה יותקפו והלקוחות יזעקו חמס, היא תוכל להצביע על המדריך ולהגיד: "מה אתם רוצים? אנחנו פרסמנו מדריך. אשמתנו שלא שמתם לב?".

 

המידע במסמך טכני בעיקרו, לצד הסברים נרגשים על כמה שנושא האבטחה חשוב לאפל. אבל לאנשי IT שעובדים על מוצרי אפל כדאי להעיף בו מבט, ואולי גם לצרכנים פרטיים עם הבנה בתחום. גרסת PDF מלאה של המסמך תוכלו לקרוא כאן.

 

להגן על האייפון להגן על האייפון צילום: אוראל כהן

 

פראיירים לא מתים, אבל יש להם פחות כסף

 

מניית פייסבוק יצאה לדרכה הציבורית באמצע מאי ומיד קרסה. ההנפקה לוותה תוך זמן קצר בהאשמות על כך שפייסבוק עדכנה את הבנקאים הבכירים על כך שהיא בעצם רווחית הרבה פחות משאמרה לציבור, ושהבנקאים עדכנו רק את הלקוחות הנבחרים שלהם.

 

הטענה הזאת זוכה ליותר ויותר חיזוקים, ולמשקיעים הקטנים יש סיבה טובה לחשוד שהמעורבים בהנפקה עשו תרגיל מאוד מלוכלך על חשבונם. יומיים לפני שעת השין, שורה של משקיעים גדולים – גולדמן סאקס, פיטר תיל ואחרים – הכפילו את מספר המניות שהם מתכננים למכור עם ההנפקה. תיל מכר עד כ-50% מהמניות שלו, גולדמן סאקס אחוז דומה, ו-DST הרוסית מכרה כ-40% מהמניות שלה.

 

מחיר המניה של פייסבוק פומפם במשך שנה-שנה וחצי בבורסות לא רשמיות, וגולדמן סאקס קיבלה מספר גדול של מניות כשהיתה אמורה ליצור איזה מכשיר השקעות עוקף-חוק עבור פייסבוק. זה לא הצליח, וגולדמן נתקעה עם המניות. היא מיהרה למכור אותן עם ההנפקה.

 

כשגורמים עם מידע הפנימי מגדילים משמעותית את מספר המניות שהם מוכרים, ומעבירים אותן בעיקר למשקיעים קטנים, יש סיבה לא רעה לחשוב שהם פשוט העבירו נכסים רעילים לאנשים שלא ידעו על כך. מרבים לדבר אז 2008, על משבר הקפיטליזם, וההנפקה של פייסבוק היא המחשה מצוינת לאחד הצדדים האפלים שלו: המצב הקבוע שבו תמיד האדם הקטן הוא זה שמשלם עבור החיים הטובים של הבנקאים והמנכ"לים.

 

הנפקת פייסבוק הנפקת פייסבוק צילום: איי אף פי
 

פיראטים? אנחנו חוקיים כמו גוגל

 

אתרי ביטורנט מוצאים את עצמם בעקביות תחת התקפות של מנגנוני אכיפת חוק וארגוני הגנה על אמנים, כשהטענה העיקרית היא שהם אינם שומרים על זכויות היוצרים. כמובן, כשנזכרים באסופת העבריינים שניהלה את פיירט ביי, זו נשמעת כמו טענה סבירה לגמרי.

 

אבל, טוענים כעת שורה של אתרי ביטורנט מובילים, הם דווקא שומרים על החוק. לטענתם, כאשר הם מקבלים דרישה להסרת תוכן בלתי חוקי, הם מסירים אותו כמעט מיד וכמעט ללא ערעור. במה זה בדיוק שונה ממה גוגל עושה ביוטיוב, למשל?

 

אתרי הביטורנט מדווחים שהם מקבלים לא מעט בקשות כאלה – אחד מהם מדבר על יותר מ-1,600 בקשות מדי יום – ושהם מצייתים להן. בעיני הם דווקא מבקיעים גול עצמי כשהם משווים את מצבם לזה של גוגל: כזכור, ציות לחוק ושמירה על זכויות יוצרים הם לא הצדדים החזקים של ענקית הרשת.

 

תשומת לב של דג זהב

 

בטוויטר החליטו לאחרונה לברר מה בעצם מעניין את המשתמשים שלהם, באמצעות בדיקה של הנושאים החמים בשירות. הנתונים מעידים באופן עגום על משך הזמן הקצר שנושא מסוים מצליח להחזיק מעמד בתודעה הציבורית.

 

באוקטובר 2011, למשל, גילו בטוויטר שאם בוחנים את 1,000 נושאי החיפוש המובילים בשעה מסוימת, מגלים ש-17% מהם כבר לא מופיעים בשעה שלאחר מכן. כלומר, 17% מנושאי החיפוש מתחלפים בטוויטר מדי שעה. הצוות של טוויטר מצא שזה נכון גם ברמה היומית: 17% מנושאי החיפוש החמים ביום מסוים לא מופיעים ביום שלאחריו.

 

מצד שני, כשיש אירוע בעל חשיבות, יש עלייה ניכרת בנפח החיפושים הקשורים לנושא. כשסטיב ג'ובס מת באוקטובר, חלה עליה משמעותית בחיפושי טוויטר אודותיו, עד ל-15% מכלל החיפושים.

 

נתון מעניין נוסף משווה בין נפח הציוצים בארבע ערים: טוקיו, ניו יורק, איסטנבול וסאו פאולו. החוקרים מצאו שנפח הציוצים בטוקיו לא משתנה על פי עונות השנה, בעוד שבשאר הערים דווקא כן. הגולשים בטוקיו מצייצים בעיקר בערב, בעוד שבערים האחרות הוא מגיע בכל שעות היממה – מה שעשוי להעיד על מוסר עבודה חריג בטוקיו. בסאו פאולו יש ירידה בנפח הציוצים בשעות הצהריים, ויש בה גם יותר פעילות בלילה בהשוואה לשאר הערים.

 

קצב מסחרר. טוויטר קצב מסחרר. טוויטר צילום: בלומברג

 

קצרצרים

 

מזימת-הפונזי-לכאורה-החביבה על המדור, גרופון, ממשיכה לקרוס: המניות שלה ירדו בעוד 8% אתמול (ב'), אחרי שרשמו צלילה עמוקה בשבוע שעבר. כרגע עומד שווי השוק של החברה על 5.8 מיליארד דולר, והוא צפוי לרדת. באופן אירוני, גרופון משכה המון תשומת לב כשסירבה להצעת רכישה של גוגל לפני כשנתיים – בשווי של שישה מיליארד דולר. לא נראה שהיא תסתכל על הערכת השווי הזו מלמעלה בעתיד הנראה לעין. עם הנפקת גרופון היו אנליסטים שחשבו שהיא לא תשרוד עד 2013, ונראה שהם בכיוון הנכון.

 

הבעיה האמיתית היא שגם חברות עם מוצר קצת יותר רציני מהלופט-גשעפט של גרופון נמצאות בצרות. RIM, עד לפני כשנתיים חברה מובילה בתחום הסמארטפונים, רואה כעת כיצד מחיר המניה שלה יורד ל-9.53 דולר. המניה, שכבר איבדה יותר מ-70% מערכה בשנה האחרונה, המשיכה לרדת לאחר שיצרנית הבלקברי הודיעה כי היא מצפה לעוד רבעון עתיר הפסדים. שווי השוק של החברה עומד כעת על 5.09 מיליארד דולר - לפני חמש שנים הוא היה פי 16 מזה. זו התרסקות מהירה במיוחד, ולא נראה שב-RIM יודעים איך לצאת ממנה.

 

לפני כשנה, חשף עיתון קטן – The Morning Call – שבמחסנים של אמזון שוררים תנאי עבודה קשים, בעיקר היעדר מזגנים שבקיץ הופך את העבודה שם לבלתי אפשרית. העיתון דיווח על מקרים רבים של עובדים שהתעלפו. שנה אחר כך הוא חוזר עם עדכון: אמזון, שהבטיחה לשפר את התנאים, השקיעה בשנה האחרונה 52 מיליון דולר במיזוג, והבעיה נפתרה. אמזון, כהרגלה, טיפלה בבעיה במהירות ובשקיפות מקסימלית. כך צריך. 

אמזון. שיעור בהתנהלות אמזון. שיעור בהתנהלות צילום: בלומברג

 

  

ב-4 ביוני 1989 מחץ משטר הגולגלות של בייג'ינג את ההתקוממות העממית שדרשה דמוקרטיה, וטבח במפגינים בכיכר טיאננמן. מאז מקפידה הרודנות הסינית שלא לדבר על הנושא, ומדי שנה 4 ביוני הוא יום של צנזורת רשת חריפה במיוחד. פוסטים שנכתבו בנושא במקבילה הסינית של טוויטר, ווייבו, נמחקו תוך שניות, וככל הנראה היו הרבה מהם. זה אומר שהמפלגה הקומוניסטית הסינית, כנראה הארגון הרצחני ביותר בהיסטוריה, לא מצליחה לדכא מידע על ההיסטוריה האמיתית שלה - וזה סימן (קטן) לתקווה.

  

אסוס, חברה עולה בתחום במחשבים הניידים והטאלבטים, הצליחה להביך את עצמה קשות בציוץ סקסיסטי (תוכלו לראות אותו כאן), ואחר כך עשתה את הדבר האידיוטי ומחקה אותו. זה לא עובד, כשיש לך מספר גדול מספיק של עוקבים, והיא משלמת כעת את המחיר.

  

• "דו"ח טכנולוגי" בכל יום בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה השישית)

לטורים הקודמים של "דו"ח טכנולוגי"

ל-RSS של "דו"ח טכנולוגי"
בטל שלח
    לכל התגובות
    x