סגור
כנס פורום היוניקורנס עמוס חג'אג'

פורום היוניקורנס
מנכ"ל Optibus: "היוניקורנים הבאים יכולים להיות בתחומים כמו חשמל, מים ותכנון עירוני"

את הדברים אמר עמוס חג'אג', מייסד משותף ומנכ"ל Optibus שהפכה ליוניקורן, בפורום יוניקורנס של כלכליסט ודיסקונט. לדבריו: "בשנת 2022 התחבורה הציבורית עדיין מתוכננת באמצעות הזזות של בדידים על לוח ואקסלים. אז פיתחנו אלגוריתמיקה חדשה שעובדת ביותר מ-1,000 ערים"

"חברות אימפקט, הן חברות שבאות לפתור בעיה חברתית. הרבה פעמים מדובר על בעיות בתשתית - תחבורה, חשמל, מים תכנון עירוני ומשאיות זבל. למרות המשבר וההאטה בשווקים אלו דווקא ממשיכות וגודלות, כך למשל במניות של תחבורה ציבורית שעולות. מדובר בשווקים שבהם הטכנולוגיה עדיין לא מפותחת ויש מקום ליוניקורנס. המשקיעים מבינים את זה ולכן קרנות מוסדיות משקיעות בחברות אימפקט. גם קל יותר לגייס עובדים שמחפשים חברות שעושים אימפקט חיובי בעולם, שאפשר להסביר מבלי להתבלבל". כך אומר עמוס חג'אג', מייסד משותף ומנכ"ל Optibus, בפורום יוניקורנס של כלכליסט ודיסקונט. Optibus גייסה 100 מיליון דולר והפכה ליוניקורן, לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר ונבחרה כסטארט-אפ המבטיח ל-2022.
לדברי חג'אג' "אנחנו רואים שהשוק הציבורי, כמו הממשל הפדרלי וגם הישראלי, משקיע סכומים אדירים בדיגיטציה. כך ישנה אפשרות נוספת לחברות אימפקט להשתלב ולצמוח דווקא עכשיו".
לדבריו: ש"כילד, תמיד אהבתי לפתור חידות הגיון. לא כל יום שאתה מצליח לפתור חידה שהיא מצליחה לשנות את החיים של כולנו. ב-Optibus, אנחנו מסתכkים על חידת התחבורה הציבורית. זו אחת הבעיות המתמטיות הכי מורכבות בעולם. המערכת בשוק האדיר הזה מתנהלת בצורה ידנית. עדיין, בשנת 2022, מתוכננת התחבורה הציבורית באמצעות הזזות של בדידים על לוח ואקסלים". חג'אג' מסביר ש"התוצאה של זה היא תחבורה לא יעילה – כמו שאנחנו רואים. מצד אחד, אוטובוסים ריקים, אוטובוס שמחכים לו הרבה זמן, אוטובוסים שכולם מגיעים באותו הזמן. מערכות תחבורה שבמשך שנים נותרות סטטיות ולא משתנות עם הביקושים. גדלתי בתל אביב ואני גר בה עכשיו – אני נוסע באותם אוטובוסים, באותן תחנות ובאותם זמנים. התוצאה הישירה של זה היא גידול בהיקף השימוש ברכבים פרטיים. פשוט אין לנו מקום בשביל זה".
"לכן, הסתכלנו על הבעיה הזו ופיתחנו אלגוריתמיקה שעושה אופטימיזציה תוך הסתכלות על עיר, תוך חישוב אופרציות של הסעות מיליוני אנשים ביום. אנחנו עובדים ביותר מאלף ערים בעולם ומנהלים 2.5 מיליארד נסיעות בשנה. כך למשל, 60% ממערך התחבורה הציבורית באנגליה מופעל על ידינו, כך גם 50% מהמערך בפורטוגל. לאחרונה המערכת שלנו הייתה זו שתכננה תחבורה ציבורית לראשונה בקמפלה, אוגנדה. עיר שלא הייתה בה מערכת תחבורה ציבורית מעולם, זו הפעם הראשונה שאנחנו עושים. מדובר באימפקט אדיר לאנשים שעד שהגענו היו הולכים שעות לעבודה ברגל מידי יום".