שבוע הסטארטאפים
"ה-AI מנגיש לסטארטאפים את מה שהיה שמור לחברות ענק ומשנה לגמרי את פני המשחק"
את הדברים אמרה שרון ארגוב סמנכ"לית השיווק ב-AI21 בשבוע הסטארטאפים של Google וכלכליסט. בפאנל בו לקח חלק השתתפו גם דניאל ברקוביץ׳, סמנכ"ל מוצר Lightricks ורן פויר מייסד משותף ומנכ"ל Commit AI
במסגרת שבוע הסטארטאפים של Google וכלכליסט בנושא AI התקיים פאנל בהנחיית מאיר אורבך מכלכליסט על כוחה של בינה מלאכותית: ההזדמנויות והאתגרים שגל טכנולוגיות ה-AI מביא עמו וכיצד צוותים קטנים יכולים לקבל כוח של קורפורייט בעזרת בינה מלאכותית. בפאנל השתתפו דניאל ברקוביץ׳, סמנכ"ל מוצר Lightricks, שרון ארגוב,CMO ב-AI21 ורן פויר מייסד משותף ומנכ"ל Commit AI.
כולם מדברים על ההשקעה והחזון ופחות על התכלס. כיצד אנחנו רואים יישומים של AI בפועל? איך החברות חיות את זה?
"אנחנו מעבדת ה-AI הגדולה בישראל שמפתחים ומאמנים מודלי שפה גדולים. החברה הוקמה ב-2017 עם חזון לקחת את היכולות הטכנולוגיות של הבינה המלאכותית ולהנגיש לארגונים ולייצא AI נשלט וצפוי ואמין. בארגונים הדרך עוד רחוקה וסקר שדלויט פרסמו לפני רבעון מראה ש- 5% בלבד מהפרויקטים ב-enterprise שנמצאים באקספרימנט מגיעים לפרודקשן, והסיבה המרכזית היא אמון וביטחון ביכולות של המודלים, ושם אנחנו נכנסים. אנחנו בונים מערכת שיושבת מעל מודלי השפה והופכת לכאלה שאפשר לעבוד איתם בארגונים".
רן, אתם מיישמים את זה בארגונים. זה לא פשוט, יש התעניינות?
"אנחנו נותנים שירותי פיתוח ויעוץ לעולמות הג'נרטיב AI. אנחנו רואים חברות שמטמיעות ג'נרטיב AI כחלק ממוצר או פיצ'ר בתוך מוצר, וגם לא מעט חברות שמתחילות לאמץ ג'נרטיב AI כ-AI native. רואים את זה יותר ויותר. אני מסכים שזה לוקח זמן. המעבר מ-POC לפרודקשן דורש הרבה התייחסות".
מה תוקע את המעבר?
"הרבה חושבים שמה שתוקע, שהאתגר המרכזי הוא הטכנולוגיה. בסופו של דבר מה שאנחנו רואים זה שהרבה פעמים אצל הרבה חברות שהרבה פעמים לא הטכנולוגיה היא זו שתוקעת את התהליך, אלא שני אלמנטים נוספים: אנשים ותהליכים. הסתכלות על ROI, הסתכלות על מה האימפקט שאותו מוצר יביא, פנימה או החוצה ויכולת השינוי בתוך הארגון. אלה הדברים שמבדילים בין POC שמצליח להגיע לפרודקשן שכזה שנעצר שם".
דניאל, איך החברה שלכם הגיבה?
"אנחנו חברה שקיימת לא מעט זמן וכל התקופה העיסוק שלנו היה כלים מתקדמים לעיבוד תמונות ווידאו. לפני שלוש שנים יצא DALL-E2 והבנו שבמגרש של עיבוד תמונות - הכל הולך להשתנות. מצד אחד זו היתה התגשמות חלומות וגם הבנה ופחד שהכל עומד להשתנות. כשאומרים שהכל הולך להשתנות אז בדרך כלל 5% מהאנשים מגיבים בהתלהבות ו-95% נכנסים לחרדות. למזלנו אנחנו ב-5% שמתלהבים אבל היתה הבנה שאו שאנחנו עושים שינוי דרמטי, משנים את איך שאנחנו מתנהלים, את איך שהמוצרים בנויים או שנהיה לא רלוונטיים מאוד מהר. נחנו 3 שנים בסחרור הזה והחכמה היא איך אתה רוכב על הגל הזה".
תן דוגמא על התכלסיות?
"בדיעבד לבוא עם הסטייטמנט של הכל הולך להשתנות היה מהלך קריטי כדי שנוכל לעשות שינויים. אחד הדברים הראשונים שעשינו זה להבין שאנחנו צריכים להוריד חסמים בכל מה שקשור לאדופשן. אמרנו לחברה שאנחנו הולכים להכניס את הכלים האלה כמה שיותר מוקדם כדי לייצר את היתרון התחרותי ומאז אנחנו עסוקים נון סטופ בחשיפה וגישה ומעל הכל דוגמא. רוב האנשים לא מיד מאמצים את הכלים אבל כשרואים אנשים מאמצים טכנולוגיות כאלה זה עוזר להתגבר על הפחד ולייצר את השינוי האמיתי".
שרון, הקצב מטורף איך זה אצלכם? אתם מסוגלים להגיב?
"בהמשך לסוגיית האדופשן בארגונים שאנחנו מאמינים שהטכנולוגיה עוד לא שם. כשאתה חושב על AI בתור פונקציה שתהיה חלק מהמשימה של החברה ולא תהיה סוכן חכם שעוזר לכתוב בלוגים או אנליסט שמריץ דוחות בצד, אלא באמת מערכת שעוזרת לקבל החלטות מהותיות, הטכנולוגיה עוד לא שם. מספיק שהמדולים עושים 2-3% טעות, כשזה באזורים קריטיים זה מסוכן ומטריד. החשש האמיתי של חברות זה מהבשלות של הטכנולוגיה. טעויות חמודות שתופסים את ג'יפיטי מצחיקים אותנו אבל כשהן קורות בארגון שעושה אקטואריה לביטוח זה לא מצחיק. אנחנו כבר שנים מבינים שהיכולת של AI זה לגמרי העתיד. אנחנו מאמינים שכל העולם הולך להשתנות, עולם העבודה והתפיסה של הארגונים ומה זה משימה של עובד וכל הדבר הזה ייקח עוד זמן והוא לא רק תלוי כסף. לא נהיה במקום שבו לוקח מאות מיליונים לאמן מודל וצריך כל 6 חודשים לשחרר מודל. אנחנו מאמינים שארגונים ינצחו אם הם יצליחו לעשות את ה-shift המשמעותי בתפיסת ה-AI ולא ביישום של ה-AI.
דניאל, אתם בשדה קרב. שחררתם מודל וידאו מעניין. איך אתם מצליחים להוציא כזה בשוק כזה תחרותי ורובו חינמי?
"מי ששולט בתחום מודלי הוידאו הן חברות הענק בהן גוגל, אינבידיה, מיקרוסופט, עלי באבא. המודל שם אותנו על המפה. אנחנו מתעסקים גם בשכבה של המודל וגם של המוצר. הסכנה היום היא שיבוא מודל חדש שיהפוך את המוצר ללא רלוונטי וגם בצד השני העלות היקרה של פיתוח".
רן, אנחנו מדברים על קשיים אולי תיתן דוגמה איך אימצו את זה?
"בהרבה מקומות זה אומץ. בתחום הרפואה למשל. כל הנושא של יכולת להנגיש בשפה חופשית, להגיע למידע שלוקח זמן להגיע אליו. הלקוחות שלנו רוצים להנגיש מידע בהרבה פחות זמן וזה מביא להתייעלות והנגשת מידע. יש חברה בעולמות הרפואיים שפיתחנו לה צ'אט בוט שניגש לדו"חות מעבדה של החולים, לסיכומי הטיפול וגם לצילומים, ובעצם הרופא יכול לבוא ובשפה חופשית לתשאל את הדאטה ולקבל מידע. זה חוסך לו הרבה מאוד זמן ומונגש לו מידע שהיה לו קשה להגיע אליו"
האם אתם חושבים שיכול לקום מחר אדם שיקים one man סטארט-אפ שתוכל לעקוף אתכם?
רן : "אנחנו חושב שאנחנו כברא חצי דרך שםולי לא one man יוניקורן אבל אנחנו כן רואים מגמה של חברות שהגיעו למאות מיליונים של מחזורים עם מעט אנשים. אם נסתכל קדימה אולי ייקח זמן עד שנגיע ל-one man יוניקורן אבל אחד הדברים שנראה הוא שחברות ייחשבו למצליחות לא אם יש להן הרבה כוח אדם, אלא אם הצליחו לשלב את ה-AI והאנושי בצורה הטובה ביותר".
דניאל: "גם צוותים קטנים יש הזדמנות לזוז בטיל קדימה. אבל בכל מה שקשור לאימון של מודלים אדם אחד, גם עם כל הכלים שיש לו, לא יכול לאמן מודל וידאו שמתחרה עם המודלים הגדולים ברמת העלויות והאיכות".
שרון: "ללא ספק כן. הבינה המלאכותית מנגישה לסטארטאפים את מה שהיה שמור לחברות ענק ומשנה לגמרי את פני המשחק".
























