סגור
אירוע פרופטק מיטאפ לאומי – חן רוזן
(סיני דוד)

כנס proptech
"לפי קרנות ומשקיעים בארה"ב התחומים שייפגעו הכי פחות הם הסייבר והפרופטק"

כך אמר חן רוזן, מנהל זרוע ההשקעות בקבוצת ריאליטי, בכנס proptech שנערך במסגרת סדרת Talk & Network של כלכליסט ולאומי, והוסיף: " יש חברות שמתמחות בפרופטק אבל מכנות עצמן פינטק משום שזה מושך את המשקיעים"

"בביקורי האחרון בארה"ב, שמעתי מהרבה קרנות ומשקיעים על כך שהתחומים שייפגעו בצורה המינורית ביותר הם תחומי הסייבר והפרופטק" כך קבע חן רוזן, מנהל זרוע ההשקעות בקבוצת ריאליטי, בכנס proptech שנערך במסגרת סדרת Talk & Network של כלכליסט ובנק לאומי.
רוזן סקר את תחום ההשקעות בפרופטק, תחומי הטכנולוגיה שנוגעים לניהול נכסים, והסביר כי בענף המשקיעים מתחלקים לשלושה סוגים: הראשונים הם הקרנות הכלליות, שכולם מכירים כמו סקויה, NFX וכיוצא בזה. אולם קיימות גם קרנות מתמחות בענף פיפת' וול (Fifth Wall), ומטאוורלד (metaworld). רוב המשקיעים בחברות אלו מגיעים מעולם הנדל"ן. בנוסף קיימות גם קרנות הון סיכון של תאגידים שמשקיעים ספציפית בטכנולוגיות שמתאימות להם. קרנות אלו אופיינו עד כה בעולם האוטומובייל והפינטק, אולם הן פועלות גם בענף הנדל"ן, כדי לרכז אליהן את הטכנולוגיה החדשה.
על פי רוזן, ההשקעה בפרופטק החלה בשנים 2015 ו-2016 ומאז התחום צומח. "השיא היה 24 מיליארד דולר השקעות אשתקד. "מדובר בתחום חדש עם מגמה מאוד יפה, יש אמון של המשקיעים בחברות" קבע.
באופן כללי, זה לא פשוט לקבוע מה היקף תעשיית הפרופטק, תעשיית הטכנולוגיה לניהול והקמת נכסים, העולמית. על פי רוזן, "רואים הלימה בין ענפי הפרופטק והפינטק, כאשר יש הרבה תחומים משיקים. יש חברות פינטק שמתמחות בנושאי פרופטק, אבל מכנות עצמן כחברות פינטק משום שזה סקסי ומושך את המשקיעים. נכון ל-2022 יש עשרת אלפים סטארט אפים של פרופטק בעולם, 2,000 מתוכם בארה"ב ו-300 בישראל. הייתי רוצה לראות את התעשייה הזו גדלה בישראל".
מבחינת מתווה השקעות בענף הפרופטק, השקעה ב-Seed מהווה 43% מסך ההשקעות. "אני מייחל לשיעור השקעות גדול ביותר בעת ה-Preseed. זאת בשל שהשוק התבגר והסטארטאפים בתחום קפצו מדרגה" קבע.
"מבחינת מגמות, הטרנד העיקרי בתחום הוא ה-ESG. "אנחנו רואים משקיעים שקובעים כי מדובר בנתון חשוב שיקבע אם ישקיעו או לא בסטארטאפ", מסר רוז. רוזן התעכב גם על מהלך של הכנסת CTO (סמנכ"ל טכנולוגיה) בחברות נדל"ן שמתרחש בחודשים האחרונים. לדבריו מגמה זו מאפיינת את השינוי באופי של חברות הנדל"ן שמבקשות להגדיל את ההסתמכות שלהן על טכנולוגיה.