סגור
גג עמוד techtalk דסק

TechTalk
הטובים לנדל"ן: ישראל, מתברר, היא גם מעצמת פרופטק

כמו הפינטק והמדטק, גם תחומי הטכנולוגיה שנוגעים לניהול נכסים (להלן, PropTech) ולייעול תהליך הבנייה (להלן, ConTech) פורחים כאן לאחרונה. 250 סטארט-אפים מקומיים בענף גייסו ב-2021 מיליארד דולר והכיוון, לדעתו של עמית הראל, מנהל משותף ב-Deloitte Catalyst, הוא לגמרי למעלה

מגפת הקורונה האיצה משמעותית את מגמת אימוץ הטכנולוגיה בענפי הבנייה והנדל"ן. מדובר במגמה ייחודית, שכן הנד"לן הוא תעשייה מסורתית שלא נוטה להשתנות במהירות. הייתה זו הקפיצה העולמית המשמעותית בביקוש לפתרונות בענף הנדל"ן והבנייה שהובילה להכפלה של כמות הסטארט-אפים הישראלים בתחום תוך שנה אחת בלבד.
בדו"ח ה-PropTech הראשון מסוגו בישראל שביצעה פירמת הייעוץ Deloitte נעשה מיפוי של חברות הטכנולוגיה בענף הבניה והנדל"ן, שמצביע על ישראל כאחת המדינות המובילות בעולם בתחום. הדו"ח מציג לראשונה מיפוי של האקוסיסטם הישראלי וסוקר את ההיבטים המרכזים שהפכו את ישראל למובילה עולמית בתחום הקונטק (ConTech), אוסף טכנולוגיות שמטרתן לשפר ולייעל את תהליך הבנייה, והפרופטק (PropTech), אוסף טכנולוגיות שמתמקדות בנכסים עצמם ובאופן שבו הם מנוהלים ומתוחזקים.
3 צפייה בגלריה
חוף נתניה דיור טיילת נדל"ן
חוף נתניה דיור טיילת נדל"ן
נדל"ן על חוף נתניה. שימושים שונים ומודולריים
(שאטרסטוק)
תחומי הבניה והנדל"ן מתמודדים עם אתגרים רבים, בהם השפעת משבר הקורונה על הענף, הדרישה לקיימות, הרצון להרחבת השירותים והיכולות הדיגיטליות, תשואות ולחצי מחירים, אולם האתגר המרכזי איתו ישראל מתמודדת מזה שנים ארוכות הוא המשבר הקיומי של בעיית הדיור ויוקר המחיה.
על בסיס ניתוח זה, מוצגים 12 טרנדים טכנולוגיים בעולמות הבנייה והנדל"ן שצפויים לשנות את התעשיות הללו ולהביא לשילוב מוגבר של חדשנות בפעילות ענף מסורתי. הטרנדים הבולטים ביותר שעתידים לשנות את פני התעשייה כפי שהיא ב-2022 ולהשפיע עליה באופן משמעותי הם הקיימות, שהופך בימים אלה לערך בפני עצמו בעולם הנדל"ן, וחוויית הדייר, שבתקופת הקורונה המציאה את עצמה מחדש כמה פעמים. עולם העבודה העתידי יהיה דינמי יותר והיברידי יותר, ולכן ממציאות שבה אנחנו מחזיקים בנכס שמבלים בו בעיקר בשעות הערב, כיום הדירה נדרשת לאפשר לדיירים (או שמא נאמר מעתה "משתמשים") שימושים שונים ומודולריים.
ישראל, כאמור, נחשבת לאחת המדינות המובילות בעולם בכל הנוגע לטכנולוגיות פרופטק וקונטק. בחמש השנים האחרונות חל גידול משמעותי הנאמד ב-800% בפתרונות הטכנולוגיים המוצעים באקוסיסטם הישראלי, הכולל כבר יותר מ-250 סטארט-אפים בתחום, המתמקדים בעיקר בדרכים שבהן אפשר להטמיע טכנולוגיות חדשות בתוך תהליכים, מודלי עבודה וציוד בנייה קיים, ועל ידי כך לסייע ולתמוך בענף הנדל"ן המתפתח ולייצר ערך חדש לשחקנים השונים בתחום.
3 צפייה בגלריה
בנייה דיור נדל"ן אשקלון מנופים
בנייה דיור נדל"ן אשקלון מנופים
נדל"ן באשקלון. כולם בונים סטארט-אפים
(צילום: שאטרסטוק)
מפת הסטארט-אפים הישראליים שעולה מתוך הדו"ח מהווה משאב לסקירת האקוסיסטם הישראלי ומצביעה על תעשייה שנמצאת בתנופה אדירה, כשבטווח קצר של חמש שנים בלבד (2015-2020) חלה עלייה חדה בהשקעות בתחומים אלה, הנאמדת ביותר מ-3,000% ובסכום כולל של קרוב למיליארד דולר. רק ב-2021 גויסו על ידי החברות סכומים השווים לסך הכולל שגויס מעולם עד לאותה שנה - נתון חסר תקדים לכל הדעות. אחת מנקודות השיא של 2021 היה האקזיט של סטארט-אפ הפרופטק הישראלי SkylineAI, שנרכש בסכום המוערך בכ-100 מיליון דולר ע"י ענקית הנדל"ן האמריקאית JLL במטרה לעשות שימוש ביכולות ה-AI שלו, המייצרות תובנות רבות למומחי נדל"ן. הבעת אמון רצינית.
3 צפייה בגלריה
עמית הראל
עמית הראל
עמית הראל. רמת הבטיחות בענף תעלה
(צילום: עדי כהן צדוק)
התחזיות מצביעות על כך שישראל, הממוצבת כסטארט-אפ ניישן וכוחממה לחברות ולטכנולוגיות בתחומים הללו עתידה להמשיך לחזות התפתחויות עתידיות של תעשיית הנדל"ן העולמית. בדומה לתחומים כמו הפינטק והמדטק, ש"התפוצצו" בשנים האחרונות והיום מהווים שניים מהענפים החזקים ומהתפתחים ביותר בישראל, הצפי הוא שתחום הפרופטק והקונטק רק יגדל ויתרחב. אולי הוא אף ישמש ככלי לפיתוח מהיר יותר של נכסים - מה שיכול להוזיל את מחירי הדיור בארץ ולהקל על אחד המכאובים הגדולים ביותר בישראל.
תחום נוסף שכולנו תקווה כי טכנולוגיות אלה תשננה מן הקצה אל הקצה הוא תחום הבטיחות בבנייה: אפשר בהחלט לצפות שבאמצעות שימוש ברובוטיקה, ברחפנים, בחיישנים וביכולות חיזוי, רמת הבטיחות הכללית בענף תעלה בשיעור ניכר וחיי אדם רבים יינצלו מידי שנה.
עמית הראל הוא מנהל משותף ב- Deloitte Catalyst ומומחה לשירותים לתאגידים בינלאומיים. הדו"ח נוצר בשיתוף תדהר, Union,Tech Ventures ו-ConTech