סגור

חוב של 217 מיליון שקל: חברת המבנים החקלאיים אגרוטופ ביקשה עיכוב הליכים

החברה פועלת למעלה מ-33 שנה ומעסיקה כ-110 עובדים במושב תימורים; אגרוטופ נקלעה למצוקה תזרימית עקב עצירת ההזמנות מלקוחותיה הגדולים בשל משבר הקורונה; על כן, פנתה למחוזי להוצאת צו עיכוב הליכים, בהתאם לתיקון הקורונה, במטרה לגבש הסדר חוב עם נושיה

חברת אגרוטופ ממושב תימורים שבאזור קריית מלאכי, הפועלת מזה למעלה מ-33 שנה ומהווה גורם מרכזי ותיק בתחום הבניה החקלאית, צברה חוב של 217 מיליון שקל ופנתה להגנת בית המשפט. החברה, המעסיקה 110 עובדים, הגישה היום, באמצעות עו"ד אביחי ורדי ועו"ד תום קדם, בקשה בהולה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע למתן צו לפתיחה בהליכים והוצאת צו עיכוב הליכים.
זאת, בהתאם לתיקון הקורונה המאפשר לחברות שנקלעו לקשיים בעקבות הקורונה למנות להן מנהל הסדר (ולא נאמן שמשתלט על החברה) לגיבוש הסדר חוב עם נושיה.

2 צפייה בגלריה
לולים לול תרנגולות חממה משתלה
לולים לול תרנגולות חממה משתלה
לול (אילוסטרציה); אגרוטופ איבדה לקוחות גדולים עקב משבר הקורונה
(צילום: עמית שעל)

במסגרת הבקשה מציינת החברה כי היא "מהווה גורם מרכזי וותיק בתחום הבניה החקלאית ונמנית על החברות הבולטות במשק הישראלי כאשר בעטיו של משבר הקורונה ביחד עם תמורות שאירעו בחברה עצמה (מותו הפתאומי והמצער של אחד ממייסדיה) נקלעה למצוקה תזרימית והפחתה פתאומית ומשמעותית בפעילותה עקב עצירת ההזמנות מלקוחותיה הגדולים, כתגובה לחוסר הוודאות שיצר משבר הקורונה בתחום עיסוקה של החברה ובכלל. הדבר גרם לבור תקציבי בחברה שנוצר והתעבה ככדור שלג שאין בידי קברניטי החברה לעצור. בעלי החברה פועלים להעמדת תרומת בעלים שתנוע בין 2.5 מיליון שקל ל-3 מיליון שקל שמקורה בשעבוד מגרש שבבעלות חברי משפחה. בשלב זה פעילותה של החברה נמשכת כסדרה, משכורות עובדיה שולמו כסדרן אף הן", נטען.
במסגרת הבקשה נטען עוד כי החברה מייצאת ל-40 מדינות מבנים וציוד לגידול בעלי חיים ותעשייה חקלאית. "בשנת 2020 פרצה מגיפת הקורונה שהובילה לפגיעה דרמטית בפעילות אגרוטופ בחו"ל", נטען. עוד נטען כי לחברה מקורות הכנסה "המורכבים מחובות לגביה בעבור עבודות שבוצעו בסך של כ-42 מיליון שקל וכן הכנסות מצבר הזמנות פתוח בסך של כ-450 מיליון שקל". הבנקים שהינם נושים מובטחים של החברה הם הבנק הבינלאומי הראשון המיוצג על ידי עו"ד מור נרדיה, בנק לאומי ובנק מזרחי טפחות. את העובדים מייצגת עו"ד גלילה הורנשטיין.
בהתאם לדו"ח המבוקר של החברה, מחזור הפעילות של החברה לשנת 2018 עמד על סכום של כ-129 מיליון שקל, ב-2019 על 160 מיליון שקל, ב-2020 על 243 מיליון שקל, וב-2021 (על פי דוח לא מבוקר) על 283 מיליון שקל.

2 צפייה בגלריה
עו"ד אביחי ניסן ורדי
עו"ד אביחי ניסן ורדי
עו"ד אביחי ורדי
(צילום: יח"צ)

עוד נטען בבקשה כי כחלק מהרצון של משרד החקלאות לקדם רפורמה בענף המטילות בישראל, המשרד קיים תחרות לעיצוב לול הרפורמה ליישום בישראל. "אגרוטופ זכתה במקום הראשון בפרס עיצוב לול הרפורמה. הפרמטרים לפרס היו: איכות התכנון והעיצוב, היעילות האנרגטית, אופן שילוב הלולים בנוף הגלילי וכלכליות ההצעה. לצערנו הרפורמה הזאת מדשדשת במשרדי הממשלה מאז 2007 בגלגולים כאלו ואחרים. גם ברפורמה האחרונה מ 2021 בדבר גידול עופות ללא כלובים, נציגים של משרד החקלאות באו לשמוע להתייעץ עם אגרוטופ שכן היא החברה היחידה בארץ עם ניסיון מעשי בעולם בלולים מסוג זה והראשונה להקים לול מעוף מודרני בישראל בבית ספר החלקאי בבן שמן", נטען.
להערכתה של החברה, רק באמצעות מתן סעד משפטי באמצעותו תוכל החברה לגבש הסדר חוב, לשמר את פעילותה עם צמצום נזקיה ככל שניתן ומאידך למקסם את הדיבידנד לנושיה השונים של החברה. בשלב זה נטען בבקשה כי "החברה קיבלה כבר הודעות על סילוק יד מאתרים בהם היא מבצעת עבודות, בחשבונות הבנק של החברה התקבלו דרישות לחילוט ערבויות ונושים שונים החלו בבזיזת ציוד וחומרי גלם יקרי ערך מהאתרים שהחברה פועלת בהם".