ועידת ברלין
"צריך לדעת להשקיע מחוץ לבועת ה-AI"
פיליפ דמס, שותף מייסד ב-Cherry Ventures, אמר את הדברים בפאנל בכנס Mind the Tech ברלין 2025 של כלכליסט ולאומי. לדברי דניאל שנער, מנכ"ל ClalTech ומנהל השקעות הטכנולוגיה בישראל Access Industries: "אנחנו תעשייה שמונעת מפחד גדול של פספוס השקעות"
בפאנל בהשתתפות פיליפ דמס, שותף מייסד ב-Cherry Ventures, לואיז גרונר, מנהלת זרוע ההשקעות של אקסל שפרינגר, אוולין שטיינברגר, מייסדת ומנכ"לית The Blue Minds Company ושותפה בקרן ההון סיכון JVP, אלכסנדר קודליך, שותף כללי בקרן ההון סיכון 468 Capital ודניאל שנער, מנכ"ל ClalTech ומנהל השקעות הטכנולוגיה בישראל Access Industries בהנחיית ירדן רוז'נסקי מכלכליסט, המשתתפים הסכימו שהמירוץ ל-AI מובל כעת על ידי ארצות הברית וסין, אך שעדיין יש הזדמנות גדולה בפיתוח אפליקציות מבוססות AI.
היית מייסד וכעת אתה משקיע. כיצד זה משנה את האופן שבו אתה מזהה חברה שהיא באמת משבשת שוק (Disruptive) היום?
פיליפ: "כשהתחלנו את הקרן הרעיון שלנו היה שנקים קרן שבה היינו רוצים כיזמים לקבל ממנה כסף. הייתי בשני הצדדים גם משקיע וגם יזם, אני יודע מה חשים יזמים שכולם חושבים שהכל יפה אצלם ונוצץ, בעיקר בשלבים הראשונים של החברה, אשר נאבקת לקום ולבנות מוצר ולעבוד איתה על כל הדרך. אני חושב שהאינטואיציה שלי היא חלק משמעותי מהעבודה שלנו גם בדיו דיליגנס והיא באה בעיקר בשיפוט של אנשים והבנה שלהם וללכת איתם עד הסוף. לא כל אחד יכול להיות יזם וצריך לדעת לגלות מי בנוי לזה".
כזרוע הון סיכון תאגידי (CVC), את חייבת לאזן בין אסטרטגיה ותשואות. האם אתם משקיעים אי פעם בשינוי שעלול לשבש את חברת האם שלכם?
לואיז: "המיקוד שלנו הוא חברות מדיה שיכולות אפילו לפגוע בנו, השקענו בחברה שהיא אוספת חדשות ויכולה לעשות שיבוש לחברות מדיה. חברות מדיה נמצאות תחת איום תמידי, כי אין הפניה מיידית לאתרים שלנו ויש לנו מתח בין ההשקעות הפיננסיות".
בתור משקיע שהתמקד בצמיחה (Growth), איך אתה יודע שחברה עדיין יכולה להיות מובילה גלובלית?
אלכסנדר: "לנו כמשקיע זה מאוד מבלבל התקופה הזו. בגרמניה לפני עשר שנים הייתה לנו אפשרות להשקיע בעולם האינטרנט במקום שהיה די מובן מה יצמח. כיום יש הרבה חברות בתחומים רבים כמו חלל, רובוטיקה קוואטום ועוד. אבל זה מבלבל והתחום של צמיחה שונה לכל חברה בתחומים האלה. יש חברות עם אופק ארוך מאוד עם צרכים פיננסים שונים. שאלת המפתח היא איך להיות בצמרת של החברות בתחום שלך גם בתחומים שאינם הקורצים ביותר.
"הקצאת ההון בעתיד הזה מאוד משתנה, תלוי מסלול ההשקעה שלך בחברה. כשעשינו בדיקות נאותות ארוכות מדי עשינו השקעות גרועות, ולעיתים השקעות טובות. השאלה הגדולה היא מה אתה מחפש כשאתה משקיע בחברה, בעיקר בחברות שהן בנות כמה שבועות או חודשים ומה מכל זה יצליח להתבגר טוב ולצמוח".
טכנולוגיית אקלים (Climate Tech) הפכו להיות נושא לא סקסי, האם זה כך?
אבלין: "אני לא בטוחה שזה תחום פחות סקסי. נושא התחבורה הזיהום והאשפה דרושים גם לתיקון לדור הבא ובעיקר באירופה זה נושא מרכזי מאוד, בגלל נושא הרגולציה ויש לנו דיפטק בתחום הזה ויש הרבה מחקר מדעי בתחום. יש עוד משקיעים גם מישראל ,שמאוד מתעניינים בנושא של קליימטק, בעיקר כאשר יש חיבור ל-AI . יש צורך בגישה לכל החוקרים בתחום ולהיות מעורבים בעולם התעשייתי הקשור לכל נושא הקליימטק ומשפיע עליו. אני רואה את AI כמערכת הפעלה לכל נושא, מאבטחה ועד לקליימטק".
דניאל: "אנחנו תעשייה שמונעת מפחד גדול של פספוס השקעות, כל טרנד שקם כולם רוצים להשקיע בו ואנחנו מחפשים את החברה הנכונה לאותו זמן . AI הופך כך במהירות לבועה ואנשים מדלגים על השקעה".
הכסף יקר עכשיו. כיצד שינתה Cherry Ventures את תהליך הערכת השווי ובדיקת הנאותות שלה כדי לוודא שחברות בשלבים מוקדמים יכולות לשרוד בעולם ההון היקר הזה?
פיליפ: "הרבה דברים נהיים מאוד אוטומטיים כיום ואפשר לכסות הרבה יותר נושאים אבל זה לא מחליף אנשים שבודקים אנשים אחרים וזה שום טכנולוגיה לא יכולה לשנות. נושא הצוות הוא עדיין משמעותי מאוד וכולנו צריכים לשים לב למה שקורה ב-AI וזה חשוב מאוד להיות עירני לכל מה שקורה מחוץ לבועת ה-AI".
בעקבות האקזיט האחרון שלכם, איך אתם מתכננים לפרוס מחדש את ההון הזה ולשמר את המומנטום ב-2026?
דניאל: "האם נראה את ClalTech משקיעה בצורה אגרסיבית יותר עכשיו? מכרנו חברה שמוכרת בתחום מאוד לא סקסי אלא שעוסקת בתשתיות, למשקיעים כיום נהיה קשה יותר להצליח. יש כיום בועה ואתה לא יודע איזה מקום אתה נמצא בתוך הבועה הזו. אנחנו מחפשים את החברה שתשרוד ל-20 השנים הבאות, למרות הבועה שקיימת. חייבים לחפש יתרון, אנחנו מחפשים הצטלבות בין מדיה לטק ומחפשים טכנולוגיות שישנו את עולם הפרסום, עולם המסחר ומחפשים את המפגש החדש של מדיה וטק".
ASDV משמשת כגשר בין המדיה המסורתית לטכנולוגיה הדיגיטלית. כיצד הון סיכון תאגידי (CVC) משנה את האופן שבו אנו צורכים ומפיצים חדשות ומידע?
לואיז: "אני חושבת שצרכנים צורכים מדיה דרך LLM, וזה לנו אתגר משמעותי היום איך להפנות את המדיה לאתרים שלנו. כיום ההפניה למדיה שלנו יורדת בצורה משמעותית, כי הצרכנים מקבלים תקצירי מדיה שלא מפנים לאתר השלנו".
























