סגור
כנס פריז - שולחן מכון הייצוא
שולחן עגול, מכון היצוא (צילום: אביגיל עוזי)

פריז 2024
מנכ"לית מכון היצוא: "החדשנות הישראלית מדברת יותר מכל דבר אחר"

"למרות המצב, הצלחנו להביא קרנות שמעוניינות להשקיע בישראל", כך אמרה נילי שלו בשולחן עגול שאירגן מכון היצוא במסגרת משלחת העסקים לפריז של כלכליסט ובנק הפועלים. סטארטאפים ישראליים בתחומים שונים - מקלינטק ועד לשיווק דיגיטלי מבוסס AI - נחשפו באירוע בפני קרנות אירופאיות 

יותר מ-10 סטארטאפים ישראליים הציגו את החברות שלהם מול נציגי קרנות הון סיכון אירופאיות במסגרת שולחן עגול שאירגן מכון היצוא במהלך סיור משלחת העסקים של "כלכליסט" ובנק הפועלים בפריז. את האירוע הנחה גל מור, הנספח הכלכלי של ישראל בצרפת, שדיבר על הצורך בקידום קשרי המסחר בין ישראל לצרפת ומשיכה של השקעות מצרפת לישראל.
"לקח לנו לא מעט זמן למפות אילו קרנות צרפתיות מוכנות להשקיע בארץ ואילו כבר השקיעו ולהביא אותן לכאן", אמר מור. "אנחנו מתחרים על הזמן של הקרנות הצרפתיות במיוחד בזמן הזה של תערוכת ה-VivaTech שבה מגיעים לפריז 9,000 סטארטאפים מכל רחבי העולם. ועדיין הצלחנו להביא לפה קרנות גדולות ושמענו מהן עניין עצום. כמעט כולם אמרו שברגע שיתאפשר מבחינת המצב בארץ, הן יבואו, ועד אז הם ימשיכו לשמור על קשר מרחוק, כי הם מאוד מתרשמים מהחברות הישראליות. הגישה של הסטארט-אפים הישראליים, שמסתכלים כבר מההתחלה על השוק הגלובלי ולא על המקומי, בשונה מחברות צרפתיות למשל, מאוד מוצאת חן בעיני המשקיעים כאן, מאחר שהם רואים חברות שישר מוכוונות על צמיחה, מהיום הראשון שלהן. הם מאוד מרוצים מהרמה ומההזדמנות שקיבלו כאן. אני בטוח שיהיו פניות מקרנות השקעה שהגיעו לכאן היום לסטארט-אפים הישראליים".
תומאס ויסאן, נציג קרן ההון סיכון הצרפתית סיינה ונצ'רס, דיבר עם היזמים הישראליים וחלק עמם את תפיסת העולם של הקרן בהשקעות בישראל. "השקענו ביותר מ-60 חברות ישראליות", אמר ויסאן. "מאוד מעניין אותנו לפגוש יזמים ישראליים ולשמוע עליהם. אחת הסיבות שהשקענו בישראל בהתחלה היתה שישראל נחשבה לשער כניסה לשוק האמריקאי. אבל הדברים משתנים וישראל הפכה לשוק משמעותי בפני עצמה".
הסטארטאפים הישראליים שהציגו בפני הקרנות הצרפתיות הגיעו מקשת רחבה של תחומים, החל מקלינטק ועד לשיווק דיגיטלי מבוסס AI. מנכ"ל Luminescent דורון תמיר סיפר על הניסיון של החברה שבניהולו להמיר חום לאנרגיה ולהיפך עם אפס אובדן לאורך הדרך, במה שלדבריו "סולל דרך חדשה לייצור אנרגיה" שתבוא לידי ביטוי במוצרים רבים כמו משאבות ומערכות מיזוג אוויר.
תמרה ממקוגלו מנכ"לית EVA, הציגה את הרעיון שעומד בבסיס הסטארט-אפ שבניהולה: "הצמיחה של האוכלוסייה נמשכת בקצב הגבוה ביותר בהיסטוריה. לצמיחה הזו ולצורך שלה במגורים יש מחיר. בשרשרת האספקה של פיתוח ובנייה משתחררים הרבה מאוד מזהמים לאוויר. אנחנו באווה מנסים להפחית את הזיהום שמלווים את ייצור המלט והבטון. אנחנו מפחיתים את טביעת הרגל הפחמנית בשרשרת הייצור".
1 צפייה בגלריה
כנס פריז  מינגלינג מימין: ד"ר שירית כזום בייזר, בילינסון, נילי שלו, מכון היצוא, ד"ר מארק לובנברג, בילינסון
כנס פריז  מינגלינג מימין: ד"ר שירית כזום בייזר, בילינסון, נילי שלו, מכון היצוא, ד"ר מארק לובנברג, בילינסון
נילי שלו, מנכ"לית מכון היצוא
(צילום: אביגיל עוזי)
דביר קניג, הבעלים של הסטארט-אפ ITC, דיבר על אחת הבעיות העירוניות שמטרידות תושבים בכל עיר מרכזית בעולם - פקקי תנועה. "הבעיה הזו מייצרת עלויות כבדים לכל משק", אמר קניג. "כמות המכוניות ממשיכה לגדול באופן מהיר מזה של התשתיות שלא מסוגלות להכיל אותן. הפתרון שלנו הוא ניהול תחבורה חכם. אנחנו מנסים לווסת את העומסים עוד לפני שהם מתרחשים באמצעות טכנולוגיה שלומדת את הדפוסים של התחבורה ומייצרת להם פתרונות".
סטארט-אפ נוסף שהציג היה 6Degress בניהולה של מירי ברגר, שגייסה את הטכנולוגיה כדי לטפל בבעיית השיקום של אנשים בעלי מוגבלויות. ברגר סיפרה כי החברה הוקמה על ידה ועל ידי בעלה, שבעצמו נפצע במהלך שירותו הצבאי. "גייסנו את הטכנולוגיה להפוך את הליך השיקום לחוויה פחות קשה. במחקר שביצענו, ראינו ש-88% מהמטופלים במערכת שלנו דיווחו על שיפור בהרגשתם. במהלך הצגה של המערכת שלנו בכנס בפאלו אלטו בחודש שעבר מטופל שטופל במערכת אמר שהיה לו "הכי כיף מזה תקופה".
לאחר סיום הצגת החברות התפנו נציגי החברות לדבר באופן פרטני עם נציגי הקרנות שהביעו עניין בסטארט-אפים שהקימו. נילי שלו, מנכ"לית מכון היצוא התייחסה בסיום האירוע לניסיון להביא סטארט-אפים ישראליים לצרפת בזמן המלחמה. "לא רק כאן, אבל גם כאן, וזה עשוי להישמע מפתיע, אנחנו עושים הרבה פעילות עסקית מחוץ לישראל. אנשים חוששים לבוא לארץ, אבל כאן, ביחד עם הנספחות, הצלחנו להביא קרנות שמעוניינות להשקיע בישראל ואני מקווה שזה ייצור קשרים ועניין כדי לשמוע עוד על החברות האלה. מהנתונים שלנו, הפעילות העסקית של מכון היצוא מחוץ לגבולות ישראל נמשכת במלוא העוצמה. אז נכון שיש חששות אבל אנחנו ממשיכים לפעול ויש עניין בטכנולוגיה. בסוף החדשנות הישראלית מדברת יותר מכל דבר אחר", אמרה שלו.
ד״ר עדי הורוויץ לביא, סמנכ״לית השקעות וצמיחה בפועלים טק, שנכחה באירוע סיכמה: ״דווקא בזמן משבר מתגלה התכונה הייחודית של תעשיית ההייטק הישראלית - מסוגלות עצמית יזמית. עם הירידה בהשקעות ובביקושים, יזמים מוצאים עצמם מחפשים שווקים חדשים לגייס כספים ושיתופי פעולה מעבר לארה״ב, שבעבר היתה השוק העיקרי אליו נישאות עיני התעשיה. אחד השווקים החדשים שמתפתחים הוא אירופה. היזמים והמשקיעים ממשיכים ליצור קשרים חדשים עם התעשייה הבינלאומית כדי לשמר את חוסנו של הטק הישראלי. יש לנו תפקיד לסייע לאותם חברות בתחילת דרכם להמשיך קדימה והמשלחת הנוכחית היא הפגנת תמיכה בהם".