סגור
הועידה הכלכלית - פאנל נדלן
(סיני דודפור)

הוועידה הכלכלית הלאומית
"היכולת של זוג צעיר לרכוש דירה משולה ליכולת להגיע לירח"

בפאנל שעסק במחירי הדירות בוועידה הכלכלית הלאומית, אמרה רוחמה אברהם מנכ"לית השתתפויות בנכסים: "אנחנו במחסור של 190 אלף יחידות דיור". תמיר כהן יו"ר ומנכ"ל שיכון ובינוי אמר שצריך לשנות את התפיסה מהצורך בבעלות על דירה לצורך בדיור

"אני מעריך שמחירי הדירות ימשיכו לעלות, אבל המרוץ צריך להיות לדיור ולא לבעלות על דירה", כך אמר היום תמיר כהן, יו"ר ומנכ"ל שיכון ובינוי, בפאנל נדל"ן בהנחיית שלומית צור בוועידה הכלכלית הלאומית של "כלכליסט".
דפנה לנדאו, ראש מערך בנייה ונדל"ן בבנק לאומי אמרה כי יש בעיה מבנית אמיתית בכל הקשור להיצע הדירות, "ב-2020 נולדו 176 אלף תינוקות וידוע היום שהם יזדקקו לדירות, מדובר על צורך גבוה משמעותית מזה שהמדינה דואגת לשווק ויש מחסור. דיור זה לא רק דיור זה גם תשתיות ועד שהדבר הזה לא יתוכלל המצב לא ישתנה. זוגות צעירים שהמתינו למחיר למשתכן מבינים כעת שאין פתרונות והם חזרו לשוק, היה כאן ביקוש כבוש. למדינה יש תפקיד והיא יכולה לקבוע את מוקדי הביקוש בין היתר על ידי עידוד הקמת אזורי תעסוקה, ובמשוואה הזו יש גם את הרשויות המקומיות הן חשובות כי כרגע הכנסה של תושבים חדשים היא גרעונית ולא מעודדת אותם להגדיל היקפי בנייה וגם זה בידיים של המדינה".
רוחמה אברהם, מנכ"לית השתתפויות בנכסים המנהלת כ-1.2 מיליון מ"ר של נכסים התייחסה ליכולת של זוג צעיר בישראל לרכוש דירה, "יש תחושה קשה של הציבור, והיכולת של זוג צעיר להגיע לדירה משולה ליכולתו להגיע לירח. היה שיתוק באחד ממנועי הצמיחה החזקים במדינת ישראל – מנוע הבנייה. כדי לספק את רמת הביקושים הגבוהה, כולל קליטת עליה זה אומר שרמ"י צריכה לשווק כ-70 אלף יח"ד בשנה וכרגע אנחנו כבר במחסור של 190 אלף יח"ד. הבשורה כרגע לא מספיקה, אבל אני מאמינה למילה של ליברמן וביכולתו לשנות". עוד אמרה אברהם, כי "הקורונה שינתה את כל מה שקשור לענף המשרדים, ולכן, גם שינוי תמהיל במבני המשרדים שצפויים להיקלט בעיר ת"א בהיקף של כמיליון מ"ר ותוספת של מגורים, תספק מענה מיידי לצורכי השוק".
אברהם הוסיפה ואמרה, כי צריך לשנות את התפיסה גם בכל הקשור לניהול נכסים כך שהם יאפשרו יצירת קהילה וחיבור גם בצד העסקי בין הדיירים. "כחברה שמנהלת נכסים לאחרונה זכינו בניהול פרויקט של אזורים ל-680 יח"ד, ואנחנו מקדישים הרבה לנושא של חיי קהילה במתחם המגורים כולל יצירת עסקים. תפקידה של חברת הניהול הוא גם להחזיק את הכסף אבל בעיקר להוביל את חיי הקהילה במתחם".
תמיר כהן משיכון ובינוי הוסיף ואמר, "המדינה צריכה לשנות את התפיסה שלה לגבי הצורך בדיור שמשמעותו להקדיש משאבים לשוק השכירות במחיר מפוקח, דירה להשכיר כבר החלה לעשות זאת, אני יודע שכולם רוצים להיות בעלים של הרבה דירות אבל תפקידה של המדינה הוא להפנות את המשקיעים לאפיקים אחרים, להפוך את רכישת הדירות לבלתי משתלמת". לגבי שיכון ובינוי אמר כהן, "אנחנו נמצאים בשוק השכירות, אנחנו רואים ששוק הדיור משתנה ככל שהמחירים יעלו ועדיין אנשים צריכים לגור, ולכן זה שוק שנמצא בחוסר לדעתי. זה צריך להיות שוק מסודר שבו אתה יכול להיות בעלים של בניין שלם בשכירות מפוקחת, ואנחנו רואים שהשוק ילך לשם ורוצים להיות ראשונים. שמנו לנו כמטרה להגיע בתוך כשנה לבעלות של כ-1,000 דירות להשכרה ואנחנו מגיעים לשם. אם נתייחס אל הצורך לגור ולא אל רכישת הדירה כמוצר זה ישתנה".
1 צפייה בגלריה
הועידה הכלכלית הלאומית 2021 שלומית צור רוחמה אברהם תמיר כהן דפנה לנדאו יגאל דמרי
הועידה הכלכלית הלאומית 2021 שלומית צור רוחמה אברהם תמיר כהן דפנה לנדאו יגאל דמרי
מימין שלומית צור, רוחמה אברהם, תמיר כהן, דפנה לנדאו ויגאל דמרי
(צילום: יריב כץ)
יגאל דמרי, בעלים של דמרי בניה ופיתוח אמר בהתייחסו לגאות במחירי הדירות, כי שיצאה לדרך תוכנית מחיר למשתכן המדינה סבסדה את הזוגות הצעירים בדרך לא נכונה, "הם הלכו והבעירו את השוק ושיווקו כל מגרש שהיה להם. אחר כך זה עבר למכרזי מחיר מופחת וזה קרה בתקופה הכי גרועה במדינת ישראל מבחינת היצע הקרקעות. הדרך שבה המדינה שיווקה את המגרשים האלה גרמה לעלייה במחירי הקרקעות. כל עוד המדינה לא תספק פתרון ותשווק קרקעות בצורה חכמה הן לא ירדו. באשדוד למשל מחיר הקרקע במכרז עבר את ה-800 אלף שקל ליח"ד באשמת המדינה ורמ"י. אם יש יזמים שמחזיקים עכשיו קרקע באשדוד וחשבו למכור ב-600-700 אלף שקל ליח"ד עכשיו הם ימכרו ב-900 אלף שקל".
לגבי דיור להשכרה אמר דמרי, "גם אנחנו שוקלים להשתלב בעתיד בשוק הדיור להשכרה. אני רק חייב לומר שגם כאן המדינה שיווקה בצורה לא נכונה, למשל בפרויקט ששיכון ובינוי זכו בו בירושלים, הם שילמו 350 אלף שקל ליח"ד חצי מהמחיר באותה התקופה, המדינה הפסידה שם הרבה כסף ושיכון ובינוי הרוויחו שם יפה, ככה המדינה עובדת לצערי".