סגור
כנס איקומרס - שירלי אמסטרדם
(סיני דוד)

כנס האיקומרס
"מיתון? אינפלציה? היקף הסחר המקוון יזנק השנה מעל טריליון דולר"

סמנכ"לית האיקומרס של מטא ישראל שירלי אמסטרדם אמרה בכנס כלכליסט כי למרות אתגרים כלכליים כמו מיתון, אינפלציה ובעיות בשרשראות האספקה, אנשים ממשיכים לקנות יותר ברשת והסחר המקוון צומח הרבה יותר מתעשיות אחרות

"בתעשיית הטכנולוגיה, הישראלים מוכרים בעיקר בחברות סייבר ודיפ-טק", סיפרה שירלי אמסטרדם, סמנכ"לית האיקומרס של מטא ישראל בכנס האיקומרס של כלכליסט. "לחברות B2C (חברות הפונות לצרכנים) לקח זמן להתפתח בישראל. חשבנו שאנחנו טובים בטכנולוגיה ותוכנה. איך אנחנו יכולים להקים מותגי ענק? לקח זמן לבצע את השינוי הזה, שנשען על כמה טרנדים גלובליים".
"הטרנד הראשון", סברה אמסטרדם, "הוא האצת מגזר הקמעונות המקוונת (e-commerce) בעולם, בעקבות מגפת הקורונה. בשיא הקורונה, התחולל עשור של טרנספורמציה דיגיטלית שקרה תוך חודשים ספורים. הקמעונות המקוונת נשארה הרבה יותר יציבה משהייתה לפני הקורונה".
אמסטרדם ציינה כי כיום 20% מהסחר העולמי מתרחש ברשת. "השנה היקף הסחר בארה"ב ברשת יחצה לראשונה את רף הטריליון דולר. 2022 היא שנה מאוד מורכבת עם אתגרים מאקרו-כלכליים, כגון מיתון כלכלי, אינפלציה ובעיות בשרשראות אספקה. אולם גם בשנה כזו אנשים המשיכו לקנות יותר".
אמסטרדם הסבירה: "חשוב להסתכל על סגמנט ספציפי, DTC - מותגים דיגיטליים שפונים ישירות לצרכן ברשת; המותגים הישראלים נמצאים בתוכו. מגזר זה צמח ב-20% רק בשנה האחרונה - הרבה בהשוואה לתעשיות אחרות. זהו תחום גדול וצומח. מישהו תוהה האם התחום צמח רק במונחים נומינליים? לא, אלא גם במונחים ריאליים. זו רוח גבית מאוד משמעותית שהשפיעה גם עלינו".

"היום מוצרים מוצאים אנשים, ולא רק להיפך"

הטרנד השני אותו ציינה אמסטרדם הוא דיסקברי קומרס (Discovery Commerce): "הפלטפורמות החברתיות שינו משמעותית את הרגלי הצריכה. כיום, מוצרים מוצאים אנשים, ולא רק אנשים מוצאים מותגים. אתם גוללים בפיד ומגלים מוצר שלא חשבתם עליו. ביצענו מחקר בקרב 12 אלף צרכנים, 90% מהם גילו מותגים חדשים באמצעות רשתות חברתיות, ואילו 70% השיבו שהם קנו מותג חדש בזכות רשתות חברתיות. הרשתות החברתיות איזנו את מגרש המשחקים בין מותגים ותיקים וחדשים".
לבסוף, טענה אמסטרדם כי "הקורונה האיצה את קצב הצמיחה של חברות המסחר המקוון. רבים לא מבינים כמה מהר אפשר להאיץ את הגדלת ההכנסות ברשת. אנחנו בחנו לאורך זמן את ההתנהגות של חברות עם תקציב פרסום אצלנו בפלטפורמות, כנתון קרוב שמצביע על נפח הכנסות למכירות, וראינו כי שחקני DTC צומחים בקצב מהיר יותר מהיתר".
"בואו נסתכל על הכנסות של חברות סחר מקוון ציבוריות", הציעה אמסטרדם לקהל. "הזמן שלקח להן להגיע להכנסות של 100 מיליון דולר הוא שלוש שנים, זה זמן קצר הרבה יותר מאשר בחברות SaaS B2B. אחת הסיבות לכך הוא שהן לא זקוקות לזמן פיתוח ארוך, לא צריכות לפתח בסיס טכנולוגי משלהן כי כיום ישנן פלטפורמות סחר קיימות, כמו שופיפיי (Shopify). כל זה ועוד הן מגוון סיבות שהשפיעו על יכולתן של חברות קמעונות מקוונת לצמוח במהרה, כי אם אתה מכניס היום חמישה מיליון דולר, אבל עוד 3 שנים זה יהיה כבר 100 מיליון דולר, אז גם מכפיל אחד הוא משמעותי מאוד".
"אקוסיסטם הסחר הישראלי גדל מהר מאוד: הוא צמח פי חמישה תוך חמש שנים בלבד. יש חברות ישראליות כאלה מתחומי הביוטי, תכשיטים, אופנה, בית ובריאות. למשל, חברה כמו רזידנט (Resident) הפכה לשחקנית מספר אחת בארצות הברית. איל מקיאג' (Il Makiage) הוא כיום מותג הביוטי הכי צומח בארצות הברית. נעים לי לפתוח את הדשבורדים שלנו ולראות את השחקנים הישראלים מככבים ברשימות".