סגור
העיתון הדיגיטלי
21.05.25
מטרו
הדמיה של רכבת המטרו (צילום: נת"ע)
מרכז הנדל"ן

מאות אלפי יח"ד: הממשלה צפויה לאשר התוכנית לפיתוח אזור תחנות המטרו

תמ"א 70, שתוגש לאישור הממשלה ביום ראשון, תאפשר להקים מאות אלפי דירות ומיליוני מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה סביב תחנות המטרו בגוש דן; המהלך מגיע בעקבות אישור המקטע הצפוני והאחרון של קו M1

בשורה לפיתוח העירוני בגוש דן: ביום ראשון הקרוב צפוי שר הפנים, משה ארבל, להביא לאישור הממשלה את תמ"א 70 – תוכנית המתאר הארצית לפיתוח סביב תחנות המטרו במטרופולין תל אביב. התוכנית, שאושרה בדצמבר האחרון על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, נועדה לעצב מדיניות כוללת לפיתוח אינטנסיבי ועירוני סביב תחנות המטרו, במטרה לחזק את הערים ולהפחית את התלות ברכב פרטי.
תמ"א 70 מלווה כיום מעל ל-100 יוזמות תכנוניות – החל מפרויקטים של התחדשות עירונית, ועד מתחמי פיתוח חדשים, הכוללים יחד כ-300 אלף יחידות דיור ומיליוני מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה. אישור התוכנית על ידי הממשלה יאפשר את מימושם בפועל.
המהלך מגיע לאחר אישור המקטע הצפוני והאחרון של קו M1 (תת"ל 101/ג) ביום שלישי האחרון, ובכך הושלם התכנון של פרויקט התחבורה הגדול ביותר בתולדות המדינה – מערכת מטרו תת-קרקעית באורך של 150 ק"מ, הכוללת 109 תחנות. עם השלמת תוואי המטרו, נסללה הדרך לאישור תמ"א 70, שנועדה להוות שכבת תכנון משלימה לפרויקט הענק.
התוכנית גובשה על ידי צוות רב-תחומי בראשות ד"ר אדריכל יאיר אביגדור ממשרד "מנעד אדריכלים", בליווי אגף מטרו והסעת המונים במינהל התכנון. היא נשענת על סקר בין־לאומי שכלל למעלה מ-80 דוגמאות מתקדמות של תכנון עירוני מוטה תחבורה ציבורית מרחבי העולם.
בנימוקי ההצעה לממשלה נכתב: "תמ"א 70 יוצרת סביבה עירונית המנצלת את יתרונות תחבורת המטרו במטרופולין תל אביב, אשר צפוי להגיע בתוך עשור לכ-5.5 מיליון תושבים. מטרת התוכנית היא לתעל את הפיתוח סביב תחנות המטרו, להקטין את השימוש ברכב פרטי, לצמצם פקקים וזיהום אוויר, ולמקסם את הפוטנציאל הכלכלי של התחנות עצמן על ידי ריכוז שימושי קרקע בטווחי הליכה מהן".
השר ארבל אמר: "התוכנית תאפשר פיתוח של כחצי מיליון יחידות דיור בלב אזורי הביקוש. תמ"א 70 תניע את שוק הדיור קדימה תוך חיבור חכם לתחבורה ציבורית, העצמת ההתחדשות העירונית וצמצום הפער בין היצע לביקוש".