בניגוד לדרישת רגב: תוכנית המטרו אושרה ללא הארכת הקו לשומרון
ועדת השרים לתשתיות אישרה את המקטע האחרון בקו בשרון. מירי רגב, שדרשה להאריך את הקו לשומרון, נעדרה בשל השתתפותה בהשקת פרויקט תחבורה בחולון. ראשי רשויות זעמו: "זה מחטף"
זעם ברשויות בשומרון: ועדת השרים לתשתיות אישרה היום את תוכנית המטרו אך ללא הארכת הקו לשומרון. "זה מחטף של הרגע האחרון", אמרו ראשי הרשויות שנאבקו להארכת הקו.
ועדת השרים לענייני תשתיות חיוניות החליטה היום לאשר את המקטע האחרון בקו המטרו M1 צפון בהיעדרה של שרת התחבורה מירי רגב. בישיבה השתתפו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הפנים משה ארבל. רגב, שהיתה אמורה להוביל מהלך להארכת הקו לשומרון והעברת הדיפו (מרכז הלוגיסטיקה של הרכבת הקלה לצומת אייל, לא הגיעה לישיבה מפני שבאותה עת השתתפה בהשקת שיקוע לרכבת הקלה בחולון. ראש הממשלה בנימין נתניהו השאיר פתק כי הוא מאשר את התוכנית רגע לפני שירד לבור לצפות בתקיפת שדה התעופה בצנע.
בדצמבר 2024 דנו הוועדה לתשתיות לאומיות, משרד התחבורה ונת"ע על הארכת קו המטרו M1. באותה עת דובר על תוספת של 2.8 ק"מ עד לתחנת הרכבת כפר סבא מזרח, ואף החלו מגעים לתקצובו ב־2.6 מיליארד שקל. נטען כי התוספת תייצר ממשק חיוני בין מערכת המטרו למסילת הרכבת המזרחית, שיאפשר נגישות להסעת המונים לכל יישובי המרחב, כולל לתושבי השומרון.
כשעלתה הצעה נוספת להארכה של הקו עד לשומרון, בות"ל ביקשו לפצל בין ההחלטות, בין היתר כדי לא לעכב את התוכנית הקיימת, והציעו לבחון אלטרנטיבות בהמשך. התוכנית הופקדה אך ביום האחרון להגשת הסתייגויות הוציאה רגב מכתב למזכיר הממשלה יוסי פוקס בבקשה לבחון אלטרנטיבה להארכת הקו עד לשומרון והעברת הדיפו הרחק מכפר סבא לצומת אייל.
כבר יותר מארבע שנים שראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, ראש עיריית טירה מאמון עבד אלחי, ראש עיריית כפר סבא רפי סער וראש המועצה האזורית דרום השרון אושרת גני גונן טוענים כי מקטע 1 M צפון של המטרו, שצפוי לחבר את ערי השרון וביניהן כפר סבא ורעננה למרכז המטרופולין, אינו ממצה את מלוא הפוטנציאל שלו.
לאחר שליחת המכתב של רגב הם היו משוכנעים שקולם נשמע, אך כאמור הוועדה החליטה אחרת. "היום, במחטף של הרגע האחרון, עלתה להצבעה ההחלטה על אישור תוכנית המטרו בנוכחות שני שרים בלבד", אמרה גונן. "הדרישה שלנו בנוגע לעדכון תוכנית המטרו זוכה לקונצנזוס רחב של ראשי רשויות מכל קצות החברה. החלופה שהצענו מגדילה את טווח המשתמשים במטרו במאות אלפי אזרחים. היא הזדמנות שהוחמצה לדורות הבאים. לא נוותר במאבקנו לעדכן את תוכנית המטרו לטובת הציבור הרחב".
אורך מקטע M1 צפון הוא כ־28 ק"מ, והוא יחבר את כפר סבא ורעננה למרכז המטרופולין, דרך הרצליה, הוד השרון ורמת השרון. לאורך המקטע מתוכננות 20 תחנות, והוא יאפשר גישה למרכזי התעסוקה, התרבות והפנאי במרכז גוש דן. הקו כולל 150 ק"מ של מנהרות תת־קרקעיות ו־109 תחנות. המערכת צפויה לייצר כ־450 מיליון נסיעות בשנה (כ־2 מיליון נוסעים ביום).
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "מברך את הממשלה על אישור המקטע האחרון ברשת המטרו. מינהל התכנון פועל כדי לקדם מערכת תחבורה ציבורית איכותית במדינת ישראל. אחרי הרכבת הכבדה והרכבת הקלה, המטרו יהווה נדבך נוסף במערכת הסעת ההמונים. נדבך זה ישלים רשת תחבורה מתקדמת ואיכותית שתפחית את עומסי התנועה במטרופולין תל אביב, תשפר את איכות חיי התושבים. לצד תכנון תוואי המטרו, אנו מקדמים מהלך משלים למרחב האורבני של תחנות המטרו (תמ"א 70) שישלב מגורים, תעסוקה, מסחר ופנאי. אנו נתחיל את שלב התכנון המפורט שיקרב אותנו צעד נוסף לקראת הקמת המערכת".