סגור
מימין יוני חנציס, המשנה למנכ"ל דוראל ועינת רום, מנכ"לית קבוצת אמישראגז
(צילום: סיני דוד, יריב כץ)

ועידת החוסן
מנכ״לית קבוצת אמישראגז: ״ישראל חייבת לגוון את מקורות האנרגיה שלה בשגרה ובחירום״

עינת רום, מנכ"לית קבוצת אמישראגז השתתפה בוועידת החוסן של כלכליסט והפניקס לצד יוני חנציס, המשנה למנכ"ל דוראל אנרגיה. לדבריו, "הפתרון לאיומי השבתת ייצור החשמל הוא ביזור אנרגטי - אנרגיית שמש שניתן לפרוס במרחב. היכולת להשבית פרויקט סולארי נמוכה"

מדינת ישראל צריכה גיוון וביזור אנרגטי, כך לדברי עינת רום, מנכ"לית קבוצת אמישראגז, בפאנל בהנחיית כתב כלכליסט עמיר קורץ, בוועידת החוסן הישראלי של כלכליסט בשיתוף הפניקס. בפאנל השתתף גם יוני חנציס, המשנה למנכ"ל דוראל אנרגיה.
יש במשק תרחישים מבעיתים, תרחישי עלטה. האם זה מורגש באמישראגז?
עינת רום: "תרחיש עלטה שעלה בעוצמה לאחרונה הוא אכן מבהיל ויש לנו פניות רבות של הציבור, רוצים לרכוש גזיות וחימום על גז. באירוע כזה משמעותי להבין שמדינת ישראל חייבת גיוון אנרגטי. המדינה במקום שהוא יחסית מבודד, תראו למשל את אוקראינה שם היה אפשר להביא חשמל מגרמניה. כאן הגיוון האנרגטי קריטי. ויש לדאוג לו לא רק בעת מלחמה, כשיש הפסקת חשמל עלינו להסתמך על מקורות אנרגטיים אחרים. גפ"ם (גז פחממני מעובה) הוא מקור מאוד משמעותי".
המדינה שמה את יהבה רק על החשמל?
עינת רום: "נראה שהמדינה שמה את כל הביצים בסל אחד. אמישראגז מוכרת גפ"ם 75 שנה אבל אנו נכנסנו לתחומים חדשים. אנו מוכרים חשמל, יש לנו חברה סולארית. ויש לנו בעיה קשה בהולכה, אנו רוצים להתקין אלפי יחידות סולאריות ואנו ממתינים להולכה של חברת חשמל מינואר. אנו חייבים לדבר על גיוון אנרגטי, גפ"ם, חשמל, גז טבעי".
באילו חסמים אתם נתקלים?
יוני חנציס: "ראש רח"ל דיבר על תרחישי עלטה כאן בכנס והוא צודק, אנו במצב שבו יתכן יירוט של תחנת כוח והפתרון המרכזי הוא ביזור אנרגטי, אנרגיית שמש שניתן לפרוס במרחב. היכולת להשבית פרויקט סולארי נמוכה, קשה להשבית כזה דבר. עד היום אנרגיה מתחדשת היתה עניין סביבתי אבל כיום זה עניין כלכלי, זו החלופה הכי זולה להפקת חשמל וזה צורך קיומי. אנו נתקלים בחסמים מול מצוקה שקיימת. הרשת פקוקה. דוראל אנרגיה מחברת מתקני אגירה של מעל 600 מגה וואט וזה מאפשר להתגבר על חסמים במידה מסוימת.
"בנוסף אין כאן ריבוי קרקעות, מה שדורש דו שימוש בקרקע. כלומר במקום לקחת פרויקט קרקעי ולכסות את הקרקע בפאנלים - לכסות גג בפאנלים. אפשר לייצר פרויקטים אגרו וולטאים, כלומר שתי קומות שבהן יש חשמל וחקלאות. זה מייצר ביטחון אנרגטי ותזונתי. החקלאי מרוויח מזה. אפרופו הקיבוצים, תקומת ישובי העוטף וישובי הצפון תגיע מאנרגיה מתחדשת. לנו יש אלפי מערכות ברחבי הארץ, חלקן בעוטף, אבל רק אחוז אחד מהן נפגע הודות לביזור. בעוטף יש פוטנציאל אדיר ליצור כזה של חשמל. זה יתן הכנסה לקיבוצים וזה חשוב".
איזו עצה יש לך לתת לציבור?
עינת רום: "ראשית להצטייד. בכיריים על גז, בחימום על גז, בכל מיני פתרונות כמו מיחמי מים על גז. זה ייתן מענה מצוין לעלטה. כעת במלחמה חיילי צהל שמשרתים בדרום נהנים ממקלחות על מחממי מים מגז. עשינו זאת בהתנדבות כמובן. חיילים יכולים כך להתקלח במים חמים על גז. אנו חייבים גיוון. חייבים ביזור. כשאנו מסתכלים על ביזור אנרגטי זה נכון לאנרגיות מתחדשות וגם לגפ"ם, כי ניתן לאחסן אותו בכל מיני מקומות. גם כאן המדינה חייבת לעשות הרבה יותר. יש לנו רק נמל יבוא אחד לגפ"מ. כל הנושא הזה של גיוון אנרגטי ומקומות אחסון הוא קריטי".
יוני חנציס: "המדינה חייבת לתכנן תכנית אסטרטגית אמיתית קדימה, לתת ליזמים לעבוד. אנו חושבים קדימה ואנו רוצים שהמדינה תסיר חסמים ותתכנן קדימה. ללא תכנון וביזור נהיה במצב רע. יש אומנם רוח של שינוי אבל חייבים עוד".