סגור
ועידת התחזיות - יצחק הרצוג
(צילום: דוברות בית הנשיא)

ועידת התחזיות
הרצוג: "הקשר בין ניצחון במלחמה ליציבות הכלכלה - בלתי ניתן להפרדה"

בנאום שהוקרן בוועידת התחזיות של כלכליסט אמר נשיא המדינה כי כדי לנצח את המלחמה יש צורך במשק יציב וחזק. "הערבות ההדדית והרוח הישראלית מחייבות אותנו להשיב את המשק לחיים"

"אני מברך בכל ליבי על ההתכנסות החשובה הזו, שמבטאת נכונות להישיר מבט מפוכח אל העתיד הכלכלי שלנו ולנתח אותו בפתיחות, ברגישות ובמקצועיות"- כך פתח את דבריו נשיא המדינה יצחק הרצוג בוועידת התחזיות של כלכליסט בשיתוף בנק הפועלים והפניקס.
"ועידת התחזיות של כלכליסט מתקיימת השנה בנסיבות מאתגרות, כשאנחנו נתונים בעיצומה של מערכה קשה, שמשפיעה על כל ההיבטים של חיינו", המשיך הרצוג. "משפחות שכולות, פצועים רבים, חטופים שעדיין מוחזקים בידי מרצחי חמאס, מאות אלפי חיילים בסדיר ובמילואים שמגויסים למלחמה, נגד הרשע המוחלט, במאמץ להשיב את החטופים ולשמור על ביטחוננו בכל רחבי הארץ. קהילות שלמות בדרום ובצפון עקורות ורחוקות מבתיהן, מהעסקים שלהם, מהמעגלים התעסוקתיים הכלכליים והחברתיים שלהן.
"כל אלה הם רק חלק מהאתגר הלאומי שמטלטל אותנו. עם זאת, כמי שפגש את כל חלקי החברה הישראלית הנפלאה בחודשיים האחרונים, מכל קהילות ישראל בכל רחבי הארץ, אני יכול לומר - הרוח הישראלית נושבת בעוז, והדברים הללו נכונים גם לאתגר הכלכלי".
"ברור לכולנו שאנו עומדים בפני תקופה קשה, אבל אין בכלל ספק שיש לנו כאומה יכולת לעמוד מול האתגר הזה, יכולות מופלאות של חדשנות ושל התחדשות", הוסיף הרצוג. "יש לנו יכולות ליצור בריתות כמו הברית עם ארה"ב, שהיא משמעותית ביותר גם בפן הכלכלי, יכולות לקום מהאפר עם יצר חיות אינסופי, יכולת לבסס צמיחה ושגשוג כנגד כל הסיכויים, יכולת להתפתח, לצמוח, לחשוב, ליזום ולבוא עם רעיונות חדשים גם אחרי גיהינום המלחמה, ולהאיר באור גדול את מדינתנו האהובה, ואפילו את העולם כולו".
הרצוג אמר כי "הקשר בין ניצחון במלחמה, החוסן החברתי ויציבות הכלכלה והמשק הוא בלתי ניתן להפרדה. את זה אמרתי גם בשבוע שעבר, בעת מינויו של נגיד בנק ישראל, מינוי שהוא גם איתות משמעותי למשק. הערבות ההדדית, הרוח הישראלית, מחייבות אותנו להשיב את המשק לחיים, לשקם ולתמוך במי שזקוקים לכך, לעודד השקעות ישראליות וזרות, לתת כוח לחזית ולעורף באמצעות תעסוקה, התאוששות של אנשי ענפי הקמעונאות והחקלאות, חיזוק מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה, השבה מושכלת, הדרגתית ונחושה של התיירות ועוד ענפים שנפגעו אנושות.
"זה נכון עבורנו כמדינה, זה אפילו יותר נכון כחברה שמחויבת לכל הפרטים בתוכה. אסור לנו לשכוח לרגע את האתגר הביטחוני העצום שעומד בפנינו, אבל דווקא בשל כך, חזרתו של המשק לחיים היא הכרחית בשביל לתמוך ולשקם את כל מי שנפגעו במלחמה הזו בכל היבט שהוא וכדי לנצח במערכה".
"בשבוע שעבר הופעתי בפני פורום סגור של מנהיגים כלכליים חשובים מאוד מארה"ב והעולם", סיפר הרצוג, "ברוב עצום הם חזרו ואישררו את העובדה שהם ירצו להמשיך ולהשקיע בישראל בכל מקרה. אני יודע שזה קשה, אבל בשביל להוביל את הכלכלה הישראלית לחוף מבטחים, לעבר שגשוג וצמיחה, חייבים לעבוד בשותפות יחד. עבור עתידה של מדינת ישראל המילים 'ביחד ננצח' הן לא רק סלוגן קליט, אלא צו גורל של ממש, ואנחנו כאומה ניצבים יחד מול צומת היסטורי מכריע.
"האם המשבר הזה הוא יריית פתיחה לעוד עשור אבוד של הכלכלה הישראלית, בדומה לזה שחווינו לאחר מלחמת יום הכיפורים בשנת 1973, או שמא אחרי יובל שנים יש בידינו את הכלים, הידע, המשאבים התשתיות והאחריות הלאומית, להפוך את המשבר הזה להזדמנות? אסור לנו להשאיר את השאלה הזו פתוחה, ואנחנו נדרשים להעניק לה תשובות מנומקות בדמות תוכניות סדורות, בהירות ומשותפות, שיובילו אותנו לשנים רבות של שיקום, שגשוג וחוסן, ואני מקווה שהוועידה הזו תתרום לכך", סיכם הרצוג.