סגור
הארכת מינוי הנגיד אמיר ירון  בבית הנשיא
טקס הארכת כהונתו של הנגיד אמיר ירון בבית הנשיא בירושלים (צילום: דוברות רה"מ)

הנגיד: "להימנע מהוצאות שלא קשורות למלחמה"; סמוטריץ': "צריך להרים הראש מהטבלאות"

חילוקי דעות בין נגיד בנק ישראל לשר האוצר בטקס הארכת כהונת הנגיד. ירון מתח ביקורת מרומזת על התקציב: "יש לבצע התאמות במדיניות הכלכלית". סמוטריץ': "לא להיכנס לשדה המוקשים של סדרי עדיפויות". נתניהו: "לא נוכל להמשיך במדיניות של הקטנת תקציב הביטחון ביחס לתוצר. נגדיל אותו ב-20 מיליארד שקל לשנה"

חילוקי דעות בין נגיד בנק ישראל לשר האוצר בטקס הארכת כהונת הנגיד, שהתקיים היום (ב') בבית הנשיא בירושלים. בדבריו בטקס מתח פרופ' אמיר ירון ביקורת מרומזת על התקציב ואמר כי "יש להימנע מהוצאות שאינן קשורות למאמץ המלחמתי או שאינן מקדמות צמיחה כתשתיות וחינוך". השר בצלאל סמוטריץ' השיב: "צריך מדיניות כלכלית מאחדת".
"יש לבצע התאמות במדיניות הכלכלית", אמר ירון. "המשקיעים, סוכנויות הדירוג, השווקים הפיננסיים והציבור כולו בוחנים בימים אלו בקפידה את המדיניות בישראל". הנגיד הציע כי את כל ההוצאות הצבאיות והאזרחיות הקשורות למלחמה "יש לכלול בקופסה תקציבית זמנית, שתתווסף מעבר לתקרת ההוצאה המקורית ל-2024", אך במקביל "יש לבצע התאמות בהיקף של כ-20 מיליארד שקל דרך הפחתת הוצאות של הממשלה ובהעלאת הכנסות". הנגיד הסביר כי כבר בתקציב הקרוב יש להעביר את המסר כי ישראל תדע לעמוד בנטל הביטחון המוגדל תוך שמירה על אחריות פיסקלית וכי יש לבצע את ההתאמות הללו כמה שיותר מהר.
סמוטריץ', שעד כה נמנע מקיצוצים משמעותיים בעקבות המלחמה וטרם הבהיר את מסריו בנוגע למדיניות הפיסקלית בשנת 2024, העביר מסר מעט עמום, אך מדבריו עלה כי הוא לא שותף לתפיסה הדוגלת בקיצוצים שישנו סדרי עולם. לדבריו, "אפשר לדבר על כל מיני סוגים של מדיניות כלכלית: קפיטלסטית, סוציאליסטית, מרחיבה, מרסנת, מקצועית או פופוליסטית, אבל אני חושב שצריך מדיניות כלכלית מאחדת. האחדות היא קריטית לכלכלה. אני מדבר הרבה עם כלכלנים, יש רגע שצריך להרים את הראש מהטבלאות, מהתיאוריות הכלכליות, ולעשות כלכלה מאחדת".
סמוטריץ' המשיך והסביר כי "תקציב מדינה הוא אירוע ערכי, כל ממשלה עושה תקציב אחר, וככה זה בדרך כלל בדמוקרטיה, אבל זה לא מה שנכון ולא מה שנדרש בעת מלחמה. ולכן בתקציב המלחמה הקפדתי לא לקצץ גם בדברים שנראו לי פחות חשובים. התמקדו במה לא קיצצתי שחשבו שהיה חשוב לי ולמחנה שלי. אבל לא שמו לב במה עוד לא קיצצתי: לא קיצצתי בתקציבים של החברה הערבית, תרבות, אמנות. לא רציתי להיכנס לשדה מוקשים שבו כל אחד ידרוש לקצץ במה שחשוב לחברו, ולהשאיר את התקציבים שלו".
סמוטריץ אמר כי זו גם עמדתו לגבי הדרך הנכונה לנהל את תקציב 2024: "אנחנו עומדים בצומת דרכים ונצטרך לקבל החלטה אמיצה בנוגע ל-2024 - האם להיכנס לשדה המוקשים של סדרי עדיפויות ובהכרח להצית את אש המחלוקת, או למצוא את הדרך לדלג מעל שדה המוקשים הזה ולהתייעל, להקטין הוצאות ולהגדיל הכנסות, ולעשות זאת בתוך מרחב של קונצנזוס".
ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו לא התייחס בכלל לצורך באחריות פיסקלית, ורק אמר כי יש צורך בהגדלת תקציב הביטחון, ורמז כי הוא שוקל לקשור בין תקציב הביטחון לבין התוצר. "היתה לנו מדיניות של הקטנת תקציב הביטחון ביחס לתוצר, כי התוצר גדל", אמר. "לא נוכל להמשיך במדיניות הזו. נגדיל את תקציב הביטחון ב-20 מיליארד שקל לשנה, ונגדיל אותו גם באופן יחסי כאחוז מהתוצר. ההגדלה תהיה אחוז ומעלה". סמוטריץ' הגיב לדברי ראש הממשלה ואמר כי "תקציב הביטחון יגדל, אבל מהר מאוד נחזור למגמה של הקטנת תקציב הביטחון כחלק מהתוצר כי התוצר יגדל יותר ויותר".
במהלך הטקס נתניהו גם בירך את הנגיד ואמר כי "צריך להבטיח שתפקיד נגיד בנק ישראל יהיה עצמאי, ולבחור אנשים ונשים מקצועיים. לפני כמה שנים קראתי מאמרים שלך והתרשמתי ממך והמדיניות שלך. זה לא אומר שלא היו לנו ויכוחים, עושים אותם בחדר סגור, אבל בסך הכול היתה הסכמה גדולה מאוד, והצלחה גדולה מאוד, והמשך הכהונה משדרת את היציבות, המקצועיות והרצינות של כלכלת ישראל שחיונית למלחמה". סמוטריץ' הודה לראש הממשלה על כך שנעתר לבקשתו להאריך את כהונתו של ירון ואמר כי "זה משדר שדר חשוב לשווקים, וזו גם הימנעות ממחלוקת".
נזכיר כי להכרזה על הארכת כהונתו של ירון קדמו לחץ ציבורי וביקורת רבה. בתחילה החליטו שר האוצר ורה"מ להאריך את כהונתו רק עד לתום המלחמה, ורק ב-20 בנובמבר, חודש לפני מועד סיום כהונתו, הוכרז באופן סופי כי ירון ימשיך ל-5 שנים נוספות.