סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
רן מידן מנהל הפעילות של פרמירה בישראל
רן מידן מנהל הפעילות של פרמירה בישראל (צילום: באדיבות פרמירה)

אקזיט אחרי 13 שנה: קרן פרמירה רוכשת שליטה בביוקאץ' לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

ביוקאץ' שהוקמה ב־2011 פיתחה תוכנה לזיהוי ומניעת הונאות במערכת הבנקאית. המרוויחות הגדולות הן הקרנות מאווריק וביין שימכרו את רוב המניות שלהן בתשואה של פי שלושה על הכסף. המנכ"ל גדי מזור: "כל 320 העובדים ייהנו מהאקזיט"

אקזיט מרשים לסטארט־אפ הישראלי הוותיק ביוקאץ'. קרן פרמירה העולמית, שמנוהלת בישראל בידי רן מידן, תרכוש את רוב מניות החברה לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר. פרמירה תרכוש בעיקר מניות של קרנות ההשקעה ביין ומאווריק, שנכנסו לביוקאץ' ב־2020 לפי שווי של כ־300 מיליון דולר בלבד. גם מחזיקי המניות האחרים קיבלו הצעה מפרמירה למכור את המניות שלהם, ובהם קרנות הון סיכון בלאמברג קפיטל ו־OurCrowd. בפרמירה מעריכים כי היא תגיע לאחזקה של כ־60% מביוקאץ' עבור השקעה של 750 מיליון דולר. פרמירה היא מקרנות ההשקעה הגדולות בעולם שמנהלת 80 מיליארד דולר. בסוף 2021 גייסה קרן צמיחה חדשה של 4 מיליארד דולר כדי להגביר את הנוכחות בעולם הטכנולוגי, ובמסגרתה מתבצעת הרכישה של ביוקאץ'.
מידן הוביל את פרמירה לרכישת נתח קטן מביוקאץ' כבר לפני שנה, אז הקרן קנתה מניות ב־40 מיליון דולר לפי שווי שהתקרב למיליארד דולר. באוקטובר האחרון נהפכה ביוקאץ' ליוניקורן במסגרת עסקת סקנדרי שנחתמה יום לפני ה־7.10 לפי שווי של מיליארד דולר. בפברואר נעשתה בחברה עסקת סקנדרי נוספת, שוב לפי שווי של מעט יותר ממיליארד דולר, במסגרתה קרן Macquarie Capital האוסטרלית רכשה מניות ב־32 מיליון דולר ממשקיעים וויקים. כעת, Sapphire Ventures ו־Macquarie Capital, הרוכשות בסבבי הסקנדרי האחרונים, משתתפות לצד פרמירה ברכישת מניות מהקרנות הוותיקות, אך בהיקפים קטנים יותר. בסך הכל גייסה ביוקאץ' עד היום 253 מיליון דולר. קרן ביין הייתה בעלת המניות הגדולה בחברה בעקבות גיוס של 145 מיליון דולר שהובילה ב־2020. כעת היא תמכור את רוב המניות שלה בתשואה של פי שלושה על הכסף.
1 צפייה בגלריה
גדי מזור מנכל BioCatch
גדי מזור מנכל BioCatch
מנכ"ל ביוקאץ' גדי מזור. מכוון להנפקה
(צילום: יריב כץ)
ביוקאץ' (BioCatch), שפיתחה מערכת לזיהוי ומניעה של הונאות במערכת הבנקאית באמצעים ביומטריים והתנהגותיים, נהנית מצמיחה מואצת בתקופה האחרונה, אך זה לא תמיד היה כך. החברה הוקמה ב־2011 על ידי אבי תורג'מן ובני רוזנבאום ז"ל וקירטעה עד 2018, אז מונה גדי מזור למנכ"ל החברה. באותה עת עמדו ההכנסות על 7 מיליון דולר והשווי על 100 מיליון דולר. ב־2023 צמחה ביוקאץ' ב־49% והגיעה לקצב הכנסות שנתי (ARR) של 100 מיליון דולר. מזור הוא גם אחד המרוויחים הגדולים מהאקזיט בזכות הקפיצה בשווי האופציות. בשיחה עם "כלכליסט" אמרו מידן ומזור כי לכל עובדי ביוקאץ' יש אופציות וניתן יהיה לממש חלק מהן במעמד העסקה עם פרמירה. ביוקאץ' מעסיקה 320 עובדים, מחציתם בישראל, וכולם יקבלו גם הקצאת אופציות חדשה.
ביוקאץ' פיתחה את זיהוי ומניעת ההונאות והלבנת ההון באמצעות ביומטריה התנהגותית שמאפשרת להבדיל בין משתמשים לגיטימיים של חשבונות לבין גורמים עברייניים אשר השתלטו עליהם בדרכי הונאה או סחיטה. האלגוריתם של החברה מנטר ומנתח את דפוסי ההתנהגות הדיגיטליים על בסיס 300 פרמטרים שונים, בהם אופן ומהירות הקלדת הסיסמא ואופן החזקת העכבר. לדברי החברה, עד היום היא הצליחה למנוע הפסדים של כ־3.5 מיליארד דולר. לחברה יש כיום 190 לקוחות, בהם יותר מ־30 בנקים גדולים. ב־2023 ביוקאץ' נכנסה לתחום מניעת פשעים פיננסיים. החברה טוענת כי היא יודעת לזהות ב־98% מהמקרים בהם החשבון לא מופעל על ידי משתמש רגיל, אלא מהווה חלק מרשת הלבנת כספים. ב־70% מהמקרים המערכת של ביוקאץ' מזהה חשבונות מהסוג הזה עוד לפני שכסף ראשון עובר בחשבון.
"החברה תמשיך לפעול במתכונת הנוכחית וגדי ימשיך לנהל אותה", אמר מידן. "אנחנו רק רוצים לפתוח בפניה הזדמנויות גדולות יותר. הכוונה היא לעזור הן בהתרחבות הגיאוגרפית והן באמצעות מיזוגים ורכישות שירחיבו את המוצר". לדבריו, "השווי הוא שווי נכון שמאפשר לקחת את החברה קדימה ולפתח אותה. אפשר לייצר חלופות אקזיט שונות, לרבות הנפקה".
מזור מוסיף כי תמיד בנה את ביוקאץ' להנפקה: "עצם העובדה שחשפנו את המספרים שלנו, מראה את הכיוון ואת החשיבה".
בעקבות העסקה תהפוך ביוקאץ' לאחזקה המשמעותית ביותר של קרן פרמירה בישראל, שהחזיקה בעבר בחברת נטפים, ממנה הגיע גם מידן. כיום היא מחזיקה בישראל גם בסינמדיה, לשעבר NDS. לדברי מידן הקרן נמצאת כעת בשלב של בדיקת השקעה נוספת בישראל וזאת חרף המלחמה. "ההשקעות הקודמות של פרמירה בישראל תרמו לכך שאין חשש לבצע את עסקת ביוקאץ' בעיצומה של המלחמה", אומר מידן. "ביוקאץ' תמשיך לצמוח פה, לשלם פה מסים ולא נוציא אותה מכאן. כל עוד ישראל תמשיך לייצר חדשנות ויזמות שמאפיינים אותה, והמשקיעים יראו שמאחד ועוד אחד אפשר לעשות שלוש, הם ימשיכו להשקיע כאן".