זינוק בחיפוש באמצעות צ'אטבוטי AI: "המותגים חוששים להיעלם מהתוצאות"
לפי נתוני Datos, השימוש בחיפוש דרך צ'אטבוטי AI במחשבים זינק בלמעלה מ-120% בתוך שנה - ל-5.6%. למרות שמנועי החיפוש המסורתיים עדיין מחזיקים ברוב השוק ומשמשים למטרות חיפוש רחבות יותר, לחנויות אונליין כדאי להיערך
חלקם של צ'טבוטי AI בתחום החיפוש גדל בקצב משמעותי, ויותר מהכפיל את עצמו בתוך שנה בלבד – כך לפי נתונים של חברת המחקר Datos, שמפרסם הוול סטריט ג'ורנל. ואולם, מנועי החיפוש המסורתיים עדיין שולטים כמעט בכל שוק החיפוש, והצ'טבוטים יצטרכו לשמר את קצב הצמיחה הגבוה שלהם על מנת להפוך לאיום משמעותי.
לפי הנתונים, 5.6% מתעבורת החיפוש בדפדפנים בארה"ב ביוני הלכה לצ'טבוטים דוגמת ChatGPT או פרפלקסיטי. מדובר בנתון שמחוויר לעומת חלקם של מנועי החיפוש המסורתיים דוגמת גוגל או בינג, שעומד על 94.4%. עם זאת, נתח החיפוש בצ'טבוטים גדל בקצב משמעותית וצמח ב-126% לעומת יוני 2024, אז עמד על 2.48%. נתון זה, בתורו, מייצג גידול של 91% לעומת ינואר 2024, אז היה חלקם של הצ'טבוטים 1.3%.
נתוני Datos מבוססים על פאנל עולמי של 10 מיליון איש שהסכימו לאפשר לחבר לנטר באופן אנונימי את הרגלי הגלישה שלהם, בתמורה להטבות שונות. הנתונים מתייחסים לשימוש במנועי חיפוש ממחשבים אישיים בלבד, ולא כוללים נתונים מדפדפני או אפליקציות מובייל.
אף שהנתונים מצביעים על פערים משמעותיים לטובת מנועי החיפוש המסורתיים, קצב הצמיחה הגבוה הוא סימן לכך שהשינוי בשוק נמצא כבר בעיצומו ושהמנועים המסורתיים עלולים לאבד את הדומיננטיות שלהם בתוך זמן לא רב. סימן נוסף הוא נתוני השימוש בקרב מאמצים מוקדמים – חברי הפאנל שהחלו להשתמש בצ'טבוטים באפריל 2024 או קודם לכן. בקרב משתמשים אלו, הנתח של צ'טבוטים בשוק החיפוש עמד ביוני האחרון על 39%, לעומת 24% ביוני 2024. במקביל, הנתח של מנועים מסורתיים ירד מ-76% בשנה שעברה ל-61% ביוני.
נתונים אלו צריכים לשמש כקריאת השכמה לאתרים שנסמכים על מנועי חיפוש לתעבורה, דוגמת אתרי תוכן או חנויות מקוונות, שכן מעבר לחיפוש AI משנה את התנהגות הצרכנים בכל הנוגע להקלקה על קישורים בתוצאות החיפוש. נתונים של מכון פיו, שפורסם אתמול, מגלה שבתוצאות חיפוש בגוגל שכוללות סיכומי AI, משתמשים מקליקים על קישורים פחות מאשר בתוצאות חיפוש מסורתיות.
לפי הממצאים, שמבוססים על ניטור בהסכמה של פעילות הגלישה של 900 מבוגרים בארה"ב, בתוצאות חיפוש בגוגל שלא כוללת סיכומי AI, 15% הקליקו על קישור בתוצאות, ו-16% סיימו את סשן הגלישה (35% המשיכו המשיכו לחפש בגוגל ו-33% המשיכו לגלוש באתר אחר). לעומת זאת, בתוצאות שבהן הציגה גוגל סיכום AI, רק 9% הקליקו על קישור ו-26% סיימו בכך את סשן הגלישה (32% המשיכו לחפש בגוגל ו-34% עברו לאתר אחר).
ניל פוגל, מנכ"ל Dotdash Meredith, המו"ל של מגזינים דוגמת People ו-Better Homes & Garden, העריך שצמיחת חיפוש ה-AI צפויה לפגוע משמעותית בתעבורת החיפוש לאתרים. "מבחינת מותגים ההבדל המשמעותי הוא שחיפוש AI חושף תשובה אחת במקום רשימת קישורים, מה שמספק לעסקים פחות אפשרויות להופיע לעיני לקוחות", אמר אמר לוול סטריט ג'ורנל. "כל המותגים חרדים שהם לא יופיעו בתשובות ה-AI".
חרף זאת, מייסד ומנכ"ל Datos, אלי גודמן, סבור שעסקים צריכים לפעול בזהירות, למרות קצב השינוי המהיר. "מנועי חיפוש עדיין אחראים לנתח דומיננטי משוק החיפוש והם מוטמעים עמוק בסמארטפונים שתופסים חלק רב מזמננו", הוא אמר. "מותגים גם צריכים לזכור שחיפושי AI משרתים לרוב צורך שונה מחיפוש מסורתי בגוגל. 90% מכל חיפושי ה-AI מבוססים על צורך אינפורמטיבי או פרודוקטיבי: עזור לי לפתור את הבעיה הזו, עזור לי לענות על השאלה הזו. תוצאות חיפוש מסורתיות, מצד שני, עוצבו על מנת להוביל צרכנים ליעדים מקוונים אחרים".






























