סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
חנות גוגל צ'לסי ניו יורק
חנות גוגל צ'לסי ניו יורק (צילום: בלומברג)

מה שלא הורג: גוגל מספיק גדולה וחזקה כדי לצלוח את הימים האלה

אין ספק שמדובר ב"תקופה שוחקת" עבור אלפבית-גוגל, כפי שהגדיר זאת המנכ"ל סונדאר פיצ'אי, אבל למזלה, שלא כמו מטא וסנאפ, היא לא נשענת רק על רווחים מפרסום. וככזאת, היא יכולה לשרוד גם אירועים אפיים בתעשייה כמו נטישת המפרסמים מיוטיוב לטיקטוק. הכל די בסדר

אלפבית דיווחה אמש (ג') על תוצאות שהיו רחוקות מלהיות משביעות רצון ביחס לצפי של האנליסטים של וול סטריט, ועדיין, באופן מפתיע המניה לא ממש התרסקה ואפילו עלתה מעט במסחר המאוחר. בשיחת המשקיעים שנערכה מיד אחרי פרסום הדוחות הסבירו בכירי החברה, המנכ''ל סונדאר פיצ'אי וסמנכ''לית הכספים הוותיקה רות' פורת, שהתקופה "שוחקת". למעשה, הם השתמשו במושג הזה מספר פעמים כדי לתאר את מה שעובר על עסקיה של גוגל ושל שאר החברות שתחת מטריית אלפבית.
כדי להבין את המשמעות של המושג הזה בהקשר של עסקיה של גוגל צריך לנתח קצת את התוצאות של החברה בראי המצב הכלכלי העולמי. גוגל, שלא כמו חברות מדיה חברתית כמו סנאפ או מטא, לא מסתפקת רק בעסקי הפרסום שלה כדי להכניס כסף. בעוד ששירותי גוגל, כגון יוטיוב, מנוע החיפוש, פלטפורמת הפרסום, אנדרואיד ואף עסקי החומרה, המהווים את המקור העיקרי להכנסותיה הציגו גידול צנוע בהכנסות, עסקי הענן שלה הראו גידול בהפסדים וזאת למרות עלייה נאה בהכנסות.
"הגידול הצנוע ביחס לשנה שעברה מייצג את השחיקה לעומת הרבעון השני אשתקד, שהיה חזק ביותר. ככל שהזמן יעבור נצא מהשחיקה", אמרה פורת במהלך השיחה וניסתה להקטין את ההשפעה של המספרים על מצב החברה. גם פיצ'אי נדרש לעניין, בעיקר בהקשר של גוגל קלאוד - שירות הענן הציבורי - ואמר שהשנה החברה הגדילה את ההשקעות בתשתיות המחשוב הנדרשות ושזו הסיבה העיקרית להפסדים הגדולים שנראו בדוח.
השחיקה שאליה התייחסו היא כמובן המצב המאקרו-כלכלי העולמי שהכניס לא מעט חברות לכלכלת חיסכון - הווה אומר בעיקר צמצום של הוצאות פרסום. מקרה הבוחן הטוב ביותר למצב היא הירידה בקצב צמיחת ההכנסות של יוטיוב, שגדלו רק ב-4.8% ביחס לשנה שעברה - 7.34 מיליארד דולר, לעומת צפי של כ-7.52 מיליארד.
לשם השוואה, בשנה שעברה - שנת קורונה וסגרים שהיטיבה מאוד עם צריכת התכנים של שירות הווידאו - ההכנסות של יוטיוב זינקו ב-84%. ואולם, כבר ברבעון השני של 2020 - ימי תחילת המגיפה - הפרסומאים הקטינו את הוצאות הפרסום מחשש לבאות - מהלך שהתבטא בגידול זעיר של 5.8% בלבד בהכנסות. כן, זה עדיין יותר ממה שהחברה הציגה אתמול.
אנשי גוגל לא ממש אמרו את השם המפורש (טיקטוק) בשיחה, אבל אין ספק שפלטפורמת שיתוף סרטוני הווידאו הקצרים הפכה למקום שבו הפרסומאים מעדיפים להוציא את התקציבים שלהם. ההחזר על ההשקעה שם ככל הנראה טוב יותר מאשר אצל המתחרות.
ברבעון הקודם (הראשון לשנה) פורת התייחסה ישירות לנושא ואמרה שמדובר ב"רוח נגדית קלה" - זאת, כשהכנסות יוטיוב מפרסום גדלו ב-14% לעומת צפי של כ-25%. כעת הרוח הנגדית הפכה להרבה יותר חזקה ואלימה: כדי להתמודד עם טיקטוק, יוטיוב - בדומה למטא, עם רילס - השיקה גרסה משלה לסרטונים הקצרצרים בפורמט צפייה טלפוני (לאורך ולא לרוחב) - Shorts.
הבעיה היא שעדיין לא ברור ליוטיוב מהי הדרך להוון את הסרטונים הללו. אמנם היא מנוסה ביצירת הכנסות מסרטוני יוטיוב מסורתיים, סרטונים קצרצרים דורשים פרסומות בפורמט שונה. הפרסומאים, מצדם, לא יודעים כיצד לחשב את ההחזר על ההשקעה בפורמט החדש והזר הזה. טיקטוק דווקא כן מספקת להם את הכלים לכך.
בסופו של דבר גוגל היא חברה מספיק גדולה עם מקורות הכנסה מספיק מבוזרים כדי להסתמך על הזמן שירפא את המצב הנוכחי. פורת התייחסה גם לכך והזכירה למשקיעים שבכל מקרה התוצאות הנוכחיות יספקו לגוגל את הבסיס להראות צמיחה מרשימה בעתיד. "זו מתמטיקה פשוטה", ציינה.
ואולם, דווקא פה יכול להיות שגישת "יהיה בסדר בהמשך" צריכה קצת להדאיג. המצב הכלכלי הגלובלי פוגע בשרשראות האספקה והלקוחות מצמצמים את ההוצאות היכן שרק ניתן. מנגד, לגוגל יש שליטה כמעט מוחלטת בשוק החיפוש אונליין - אף על פי שהדורות הצעירים יותר נוטים להשתמש יותר במדיה חברתית כמו טיקטוק או אינסטגרם כדי למצוא את מבוקשם ברשת.
בסופו של דבר אם גוגל תדע לנווט את הספינה שלה בתקופה הסוערת הזו בזהירות ובגמישות יכול מאוד להיות שהיא תצא מהמערכה הזאת חזקה יותר או לפחות חבוטה פחות מהמתחרות.