סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

משרד הביטחון ביטל רישיונות יצוא לחברות בתחום הסייבר ההתקפי

לאחר ש-NSO וקנדירו נכנסו לרשימה השחורה בארצות הברית קיצץ המשרד את מספר המדינות שחברות סייבר יכולות למכור להן מ-102 ל-37. עתה נודע כי חברות שקיבלו רישיון יצוא בעבר נדרשו להגישו לאישור מחדש בנוגע לחוזים קיימים

משרד הביטחון מקשה עוד יותר על חברות הסייבר ההתקפי להמשיך ולייצא ללקוחות זרים, לאחר שמתחילת 2022 קוצצה דרמטית רשימת המדינות שחברות ישראליות יכולות לייצא אליהן מוצרי סייבר מ-102 ל-37 בלבד. עתה נודע כי בחודשים האחרונים ביטל המשרד את רישיונות היצוא של חברות סייבר התקפי למדינות שהוצאו מהרשימה, כולן מדינות בעלות שלטון שאינו דמוקרטי, וחייב אותן להגישם לאישור מחדש באגף הפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) בנוגע לחוזים קיימים.
אישור כזה אורך יותר מ-40 יום, ובלעדיו לא יכולות החברות אפילו להציג ללקוחות הפוטנציאלים את יכולותיהן. הצגת היכולות למדינה שעבורה לא קיבלה החברה רישיון מאפ"י, אפילו ללא ביצוע עסקה, עלולה להעמיד אותה בפני קנסות של מאות אלפי שקלים.
במשך שנים הפעיל משרד הביטחון מדיניות יצוא נדיבה מאוד בתחום הסייבר. לפי פרסומים זרים, מכרו חברת NSO ומתחרותיה מערכות סייבר התקפי למדינות כמו סעודיה, איחוד האמירויות, מרוקו ומקסיקו, באישור אפ"י, שהוסרו השנה מרשימת המדינות המותרות ליצוא. העסקאות לא רק הכניסו כסף רב לחברות ומסים למדינה, אלא גם שימשו את ישראל לחיזוק קשריה עם המדינות הרוכשות.
המדיניות השתנתה לאחר ששורת חשיפות לגבי השימוש של המדינות הזרות שרכשו את מערכות הסייבר ההתקפי הישראליות הובילה את משרד המסחר האמריקאי להכניס בנובמבר 2021 את NSO ואת קנדירו לרשימת החברות שפעילותן נוגדת את אינטרס הביטחון הלאומי האמריקאי.
משרד הביטחון מסתיר את ההיקף האמיתי של יצוא הסייבר הישראלי. בדיווח על היצוא הביטחוני ב-2021, שהגיע לשיא חדש של 11.3 מיליארד דולר, חיבר המשרד את יצוא הסייבר ליצוא מערכות מודיעין ומידע, וגילה שיחד הן היוו 7% מסך היצוא בשנה שעברה, כ-770 מיליון דולר.