סגור
גג עמוד techtalk דסק

TechTalk
המטאוורס - בשורה מסחררת להייטק הישראלי

העולם החדשני והמהפכני שמתפתח לנגד עינינו מהווה הזדמנות אדירה עבור סטארט-אפים מקומיים בתחומי המציאות המדומה, המציאות הרבודה והמציאות המשולבת. מוטי פטריאנו, מנהל ענף טכנולוגיות מדיה דיגיטלית במכון היצוא, סבור שמדובר עבורנו במציאות חלומית

אף על פי שעולם התוכן של מטאוורס קיים כבר כמה שנים טובות, ההודעה של מארק צוקרברג על כך שפייסבוק תהפוך למטא הקפיצה לגבהים חדשים את המודעות לתחום ויצרה באזז אדיר בתעשייה. החזון של צוקרברג מבטא שלב אבולוציוני מתקדם במהפכה הטכנולוגית שהחלה מאז כבש האינטרנט את חיינו. הוא יתאפיין בשילוב בין מציאות פיזית לווירטואלית, כשלכל אחד מאיתנו תהיה נוכחות רציפה בעולם הווירטואלי באמצעות דמות אווטאר. הדמויות יהיו מסוגים שונים - רובוטים, מפלצות ודמויות של סלבריטאים. בני האדם יופיעו כאווטארים של עצמם או גרסאות של עצמם עם חד קרן, כנפיים או כל דבר אחר שהדמיון הפרוע יוכל לייצר.
לעמוד כלכליסט-טק לחצו כאן
עולם המטאוורס יהיה חלק מהמציאות היום-יומית של חיינו. מעין יקום וירטואלי שבו נעבוד, נבלה ונקנה. זה יקרה באמצעים שונים, כמו משקפי מציאות מדומה או מציאות רבודה ובהמשך באמצעות הסמארטפון, מכשיר לביש או כל אמצעי אחר. מי שנכח בהופעה החיה של הזמרת אריאנה גרנדה, שנערכה באופן וירטואלי בפורטנייט, המשחק שמטריף את העולם, מבין עד כמה המטאוורס יכול להיות עולם מהפכני שמעצב את חיינו מחדש.
היתרון התחרותי שלנו נובע מכך שהטכנולוגיה מבוססת על ראייה ממוחשבת ובינה מלאכותית - שני תחומים שישראל נחשבת למובילה בהן וההוכחה לכך היא שחברות הענק בתחום הקימו בישראל את מרכזי המחקר והפיתוח שלהן
המטאוורס לא יהיה רק דרך נוספת לצרוך מידע או לחוות דברים. המטרה הסופית היא שהוא יחליף את האינטרנט. כלומר, שאנשים יצרכו תוכן, יקיימו שיחות ויכירו אנשים באמצעות המטאוורס. דוגמה מצוינת לכך מספקת חברת נייקי, שיצרה את NIKELAND ב-Roblox - פלטפורמה המאפשרת לשחקנים להפסיק להיות פאסיביים והופכת אותם ליצרני תוכן - בין אם מדובר בדמויות או במשחקים אחרים, ששחקנים אחרים יוכלו לשחק בהם ביחד.
2 צפייה בגלריה
פייסבוק מטאוורס אוואטר חדש
פייסבוק מטאוורס אוואטר חדש
האוואטר של מארק צוקרברג במטאוורס. אמרתי לו נדמה לי שאתה מאוד דומה לי
(צילום מסך מפייסבוק)
ואולם, אפילו יותר מכך מהפכת המטאוורס מבשרת על פוטנציאל עסקי גדול להייטק הישראלי. היתרון התחרותי שלנו נובע מכך שהטכנולוגיה מבוססת בעיקר על ראייה ממוחשבת ובינה מלאכותית - שני תחומים שישראל נחשבת למובילה בהן וההוכחה לכך היא שחברות הענק בתחום הקימו בישראל את מרכזי המחקר והפיתוח שלהן.
הוכחה נוספת לחוזקות של ישראל בתחום הן חברות בתחומי המציאות המדומה (VR) והמציאות הרבודה (AR), היוצרות את היקום הווירטואלי. כיום פועלות בישראל 145 חברות בתחום ה-VR ו-182 חברות בתחום ה-AR שגייסו יחד בשנה האחרונה כ-650 מיליון דולר.
הסטארט-אפ Tetavi, למשל, מאפשר ליצור דמויות תלת-מימד ולהטמיע אותן בפלטפורמות שונות. חברה אחרת, HEXA3D, יצרנית תוכן תלת-מימד, תשתתף בביתן הלאומי של מכון הייצוא ומנהל סחר חוץ בתערוכת הריטייל-טק NRF, שתתקיים בניו-יורק בינואר 2022. חברה נוספת, AR51, מאפשרת שידורים חיים של אירועי ספורט באמצעות מציאות רבודה. זאת ועוד: חברות טכנולוגיה מובילות ובולטות בעולם בחרו בחברת Inomize הישראלית, המתמחה בתכנון ובפיתוח שבבים מתקדמים וחדשניים, לפתח את השבב לעידן המטאוורס.
2 צפייה בגלריה
מוטי פטריאנו
מוטי פטריאנו
מוטי פטריאנו. יש לנו את זה במציאות רבודה
(צילום: רונן אקרמן)
השוק העולמי של מציאות רבודה, מציאות מדומה ומציאות משולבת (MR) מתפתח במהירות ומייצר פוטנציאל מסחרי ועסקי עצום עבור עשרות ואולי מאות סטארט-אפים ישראלים. המטרה היא לאפשר לאותן חברות להתפתח, לצמוח ולמכור. אנו בעיצומה של מהפכה ועלינו לא רק להשתלב בה אלא להוביל אותה, ממש כפי שעשינו בתחומים כמו סייבר, בריאות דיגיטלית ופודטק.
מוטי פטריאנו הוא מנהל ענף טכנולוגיות מדיה דיגיטלית במכון היצוא