סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

ניגוד עניינים בוועדות לאסדרת פעילותן של ענקיות הטכנולוגיה? במשרדי הממשלה מכחישים

חבר ועדה שנכח בדיונים שהוא לא אמור להשתתף בהם, חברת ועדה שניגוד העניינים שהיא לכאורה מצויה בו התגלה רק בעקבות פניית "כלכליסט" וחבר ועדה אחר שפרש אחרי תלונה של מטא על ניגוד עניינים. אלו שלושת הבעיות שמקשות על עבודת שתי הוועדות המקבילות - ומטא מעלה לסדר היום

בינואר נחשף ב"כלכליסט" כי אחד החברים בוועדה להתאמת המשפט לאתגרי החדשנות והאצת הטכנולוגיה (ועדת דוידי) של משרד המשפטים, ד"ר מתן גוטמן, מצוי בניגוד עניינים מול מטא (לשעבר פייסבוק), על רקע תביעה ייצוגית שהגיש נגדה. גוטמן ומשרד המשפטים מסרו בתגובה שלאור ניגוד העניינים, גוטמן התחייב "בכל עניין הנוגע לפעילות חברת פייסבוק בישראל ובכל עניין העשוי להשפיע, במישרין או בעקיפין, השפעה מהותית על פעילות זו".
כבר בפרסום זה העלתי תהיות לגבי היכולת של גוטמן להימנע מסוגיות שעוסקות במטא לאור היקף הפעילות הרחב של החברה שרלוונטי כמעט לכל תחומי העיסוק של הוועדה. עתה, לפי מכתב ששלחה מטא למשרד המשפטים, עולה שבפועל כמעט בלתי אפשרי לשבת בדיונים שאינם קשורים למטא. לטענת החברה, גוטמן השתתף לפחות בשני דיונים שקשורים לפעילותה - ולפחות באחד מהם אף באופן פעיל.
בדיון הפתיחה, שנערך ב-15 בנובמבר 2021, הציגה הוועדה רשימה של נושאים שבכוונתה לעסוק בהם, שלמרביתם השפעה על מטא. אלו כללו גיבוש אמצעים להגנה מפרסומים פוגעניים ובריונות ברשת, זכויות משתמשים במידע דיגיטלי, הטלת אחריות על פלטפורמות לאכיפת חוקים, שיתוף חומרים אלימים במדיה חברתית, מיסוי ענקיות טכנולוגיה, הגנה על ילדים במרחב המקוון, חיוב פלטפורמות דיגיטליות כמו פייסבוק וגוגל לשלם לכלי תקשורת מקומיים, בינה מלאכותית, אנונימיות ברשת, ניוד מידע וכללי שקיפות. "למרות זאת, עו"ד גוטמן נכח והשתתף באופן פעיל בישיבה זו ואף הציע באופן ספציפי להחיל בישראל את העקרונות שעליהם מתבססות טיוטות רגולציה מתקדמות מהאיחוד האירופי, לרבות בעניינים של אתיקה בבינה מלאכותית ופרטיות", כתב ב-25 בינואר פרקליט מטא, ד"ר גיל אוריון ממשרד פישר ושות', למשרד המשפטים.
לטענת מטא, גוטמן השתתף גם בדיון השני של הוועדה, מה-7 בדצמבר, במהלכו הוצגה מצגת על מניעת פשיעה והונאות ברשת. "אחד הפתרונות המוצעים מתייחס ל'הסרה של אתרים או חשבונות מדיה חברתיות המכילים הונאות' ואף על פי כן, שוב, עו"ד גוטמן השתתף בדיון בוועדה", נכתב. "גוטמן אינו יכול לשמש במקביל כבא הכח המייצג בתובענה הייצוגית וכחבר בוועדה. ברור מהישיבות שנערכו בוועדה עד עתה כי ההגנות הלכאוריות שנועדו כביכול למנוע ניגוד עניינים מלכתחילה פשוט אינן עובדות".
מטא ביקשה ממשרד המשפטים להעביר לידיה מגוון מסמכים ונתונים, בהם תאריכים ופרוטוקולים של שיחות שקיימו מנכ"ל משרד המשפטים ויועציו עם גוטמן, הנחיות היועצת המשפטית של המשרד ביחס להשתתפות גוטמן בדיוונים השונים ותכתובות בין גוטמן לחברי הוועדה האחרים.
3 צפייה בגלריה
ד"ר מתן גוטמן
ד"ר מתן גוטמן
ד"ר מתן גוטמן
(יח"צ)
ד"ר גוטמן מסר בתגובה: "מדובר במהלך ביריוני נוסף של חברת פייסבוק שכל תכליתו להלך איימים על עבודת הממשלה בכלל ועל הוועדה בפרט, ולחבל בהליך משפטי בו פייסבוק צריכה לתת תשובות מדוע הם מעודדים בישראל פרסום מודעות דרושים מפלות. אני רק כלי משחק נוסף על שולחן השחמט שלהם בניסיון להשיג את מטרתם - למנוע כל דיון בעניינם. הטענות מופרכות מיסודן וחסרות כל שחר ובסיס עובדתי. אני מקפיד לקיים את הסדר ניגוד העניינים ככתבו וכלשונו, בהיוועצות מלאה עם הייעוץ המשפטי של משרד המשפטים. לא לקחתי חלק באף ישיבה שעסקה באסדרה של פייסבוק או בישיבה שבה הופיעו נציגי פייסבוק. נוכחותי בישיבות הכלליות של הוועדה, בהן ניתנה סקירה כללית ופומבית בסוגיות שונות, תואמת לחלוטין את הסדר ניגוד העניינים".
ממשרד המשפטים נמסר: "בהתאם להסדר ניגוד העניינים שנערך לו והמגביל השתתפותו בענייני רשתות חברתיות, ד"ר גוטמן אינו לוקח חלק שום חלק בדיוני הוועדה בנושאים אלו, והוא אכן לא נכח בהם".

עניינים עם וואטסאפ

גוטמן אינו החבר היחיד בוועדת דוידי שמצוי לכאורה בניגוד עניינים. נציגת ציבור נוספת בוועדה, ד"ר לירז מרגלית, מצויה לכאורה בניגוד עניינים שמציב את פעילותה שם בסימן שאלה. מרגלית היא מייסדת וסמנכ"לית מחקר בסטארט-אפ הישראלי Topicx. הסטארט-אפ פיתח והפעיל את "עדי", בוטית הווטסאפ של משרד הבריאות, שהושקה בספטמבר על מנת לייעל את הליך החקירות האפידימיולוגיות של המשרד. בסוף ינואר הפסיקה מטא את פעילותה של עדי, לאחר שמצאה כי פעילותה הפרה את כללי השימוש באפליקציה (לפי דיווחים, ככל הנראה מכיוון שיצרה עם משתמשים קשר ללא הסכמתם).
הסדר ניגוד העניינים של מרגלית מציין שהיא מחזיקה 25% ממניות טופיקס, אך פעילות החברה מתוארת בו רק כך: "החברה עוסקת בניתוח מידע על סגמנטים של לקוחות על מנת לאפשר בניית פרופיל התנהגותי של סוגי לקוחות עבור חברות מסחריות וארגונים". שיתוף הפעולה עם משרד הבריאות בבוט הווטסאפ לא מצוין במסמך.
עצם העובדה שמרגלית היא עובדת ומחזיקה במניות בחברה שמפתחת מוצרים שמיועדים לפלטפורמות של מטא בשעה שהיא יושבת בוועדה שמסדירה את פעילותה בעייתית בפני עצמה. וברגע שמטא הפסיקה את פעילות המוצר שלה, נוצר לכאורה ניגוד עניינים מובהק שמעיב על עצם חברותה בוועדה. אפילו אם תפעל מרגלית בלא משוא פנים ותוך התעלמות מהאינטרסים האישיים שיש לה בנושא, קיומו של ניגוד עניינים זה יעיב על כל המלצה שהיא תהיה מעורבת בגיבושה.
3 צפייה בגלריה
ד"ר לירז מרגלית פסיכולוגית מרצה במרכז הבינתחומי בהרצליה וראש תחום המחקר ההתנהגותי בחברת קליקטייל
ד"ר לירז מרגלית פסיכולוגית מרצה במרכז הבינתחומי בהרצליה וראש תחום המחקר ההתנהגותי בחברת קליקטייל
ד"ר לירז מרגלית
(צילום: עמית שעל)
גורם בעל ידע בנושא דחה את הטענות לניגוד עניינים במקרה זה. לדבריו, החברה של מרגלית כבר לא עובדת מול משרד הבריאות ובכל מקרה לא קיים ניגוד עניינים מכיוון שהבעיה מול מטא היתה טכנית – עדי הופעלה מחשבון הווטסאפ של החברה ולא דרך החשבון של משרד הבריאות. הבעיה, לדבריו, נפתרה ולכן אין ניגוד עניינים. ממשרד המשפטים נמסר: "לד"ר מרגלית נערך הסדר ניגוד עניינים ברור, בהתאם להצהרתה. הסוגיה שהועלתה בפניית "כלכליסט" נמצאת בבדיקה מול ד"ר מרגלית ומול משרד הבריאות".
עוד נמסר ממשרד המשפטים: "כיוון שנדרש ניסיון מתאים, אין מנוס מכך שלפחות לחלק מהחברים יהיה קשר קודם לפחות לחלק מפעילות הוועדה. ד"ר מרגלית וד"ר גוטמן נבחרו לכהן כחברים בוועדה לאור ניסיונם, כישוריהם ויכולותיהם הנוגעים לתחומי המשפט והטכנולוגיה, כל אחד בתחומו. טרם תחילת עבודת הוועדה, חתמו השניים על הסדר ניגוד עניינים כמקובל".

פטנטים למטא

גם הוועדה המקבילה של משרד התקשורת - הוועדה המייעצת לבחינת האסדרה על פלטפורמות תוכן דיגיטליות - סובלת מסוגיית ניגוד עניינים, במרכזה ניצב היזם והמשקיע זוהר לבקוביץ. בפברואר עזב לבקוביץ את הוועדה לאחר שהתקבל במשרד התקשורת מכתב ממטא שהתריע על ניגוד עניינים בפעילותו. ואולם, לדבריו, פרישתו נעשתה בלי כל קשר למכתב ולאחר שלא היה פעיל בוועדה, פרט להשתתפות בדיון הראשון שלה.
לבקוביץ, מהיזמים המוכרים בהייטק הישראלי שעשה את הונו במכירת אמובי ב-2012, נמנה עם מייסדי L1ght, שמפתחת מערכת לזיהוי וסינון תוכן בפלטפורמות דיגיטליות. דבר זה, טוענת מטא במכתב ששלח אוריון למשרד התקשורת ב-13 בפברואר, מייצר בעבור לבקוביץ אינטרס עסקי אישי בהמלצות הוועדה. "המלצה לדרוש מחברות כגון מטא להשתמש בטכנולוגיה דומה לזו שמוצעת על ידי החברה שלו תהא בעלת השפעה כלכלית על תוצאותיה העסקיות של L1ght", נכתב. "יתרה מכך, מטא מבקשת ליידע את הוועדה ש-L1ght פנתה לאחרונה לחברה ביחס לעסקה פוטנציאלית, שנדחתה על ידי מטא בנימוס. קיים חשש ממשי שמר לבקוביץ עלול להיות מצוי בניגוד עניינים במסגרת פעילותו בוועדה".
גורם שמעורה בעבודת הוועדה אמר ל"כלכליסט" שלבקוביץ עבר בהצלחה את הבדיקה הנדרשת לפי נהלי ניגוד העניינים. עם זאת, הוא הגיע רק לישיבת הפתיחה של הוועדה ולאחריה לא היה מעורב עוד בעבודתה. אחרי קבלת המכתב של מטא סוכם שהוא יעזוב את הוועדה רשמית. "בפועל לא היתה שום השפעה שלו בתוך הוועדה", אמר הגורם.
3 צפייה בגלריה
זוהר לבקוביץ' מייסד משותף בחברת לייט
זוהר לבקוביץ' מייסד משותף בחברת לייט
זוהר לבקוביץ
(צילום: עומר הכהן)
ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "זוהר לבקוביץ מונה לוועדה המייעצת לבחינת האסדרה על פלטפורמות דיגיטליות לאחר שעבר בדיקה לאיתור חשש לניגוד עניינים על פי כל הנהלים. בשבועות האחרונים התקבלה החלטה משותפת שלבקוביץ יעזוב את הוועדה".
בשיחה עם "כלכליסט" אמר לבקוביץ שפרישתו מהוועדה לא קשורה לפנייה של מטא והכחיש שהוא מצוי בניגוד עניינים ביחס לחברה. "בכלל לא התייחסתי למכתב של מטא", הבהיר. "הייתי בוועדה פעם אחת לפני שלושה חודשים ולא חזרתי כי לא מצאתי עניין רב מדי. לא חשבתי שיש לי תרומה רבה לוועדה. זה נורא עצוב שמטא כל כך חוששים מהתוצאות של מה שהוועדה יכולה לעשות, שהם מנסים להטריל אנשים בוועדה. חבל שהם לא מתמודדים עם המציאות או עם הנזק שהם גורמים לעולם. מעבר לכך, אני כבר יותר משנה כבר לא קשור לחברה. התפטרתי מתפקיד המנכ"ל, אין לי תפקיד פעיל בחברה. יש לי מניות אבל מעבר לכך כלום אז גם אם הייתי ממשיך בוועדה לא היתה בעיה של ניגוד עניינים".