סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ

דוח טכנולוגי
לוקחות אחריות, לשם שינוי: הרשתות החברתיות מנסות לבלום את הפייק ניוז הרוסי

בניגוד לאירועי לחימה ואלימות מהעבר, הפלישה של רוסיה לאוקראינה היא אירוע שדווקא כן מצליח לגרום למטא ולטוויטר להילחם בתופעת מערכי הדיס-אינפורמציה בתחומיהן. גם גוגל מפות מוצאת את עצמה בלב החזית ונאלצת להסיר פיצ'רים מטעמי צנזורה צבאית

הלחימה באוקראינה נמשכת ועמה קמפיין הפייק ניוז הרוסי ברשתות החברתיות, אולם הפלטפורמות הגדולות התחילו לנקוט במהלכים רציניים על מנת לבלום אותו: מטא (לשעבר פייסבוק) וטוויטר הודיעו הבוקר שהם זיהו והסירו שני מערכי דיס-אינפורמציה אנטי-אוקראיינים, אחד שפעל מרוסיה והאחר מבלארוס (שלצורך העניין, מתפקדת כמדינת חסות של רוסיה).
לפי הודעת מטא, אחד המערכים שהוסר הפיץ קישורים לידיעות חדשותיות מטעות שהציגו את אוקראינה כ"מדינה כושלת" וכללו מסרי תמיכה בממשלת רוסיה. ההסרה, בהתאם לנהלים של מטא, לא היתה על בסיס התוכן עצמו אלא מכיוון שהחברה זיהתה "פעילות לא-אותנטית מתואמת" – קבוצות או עמודי פייסבוק ואינסטגרם שפועלים תחת שמות בדויים. המערך הצליח לרכז פחות מ-5,000 עוקבים טרם הסרתו, אם כי לא נמסרו נתונים על היקף המשתמשים שנחשפו לתכניו. בסך הכל הסירה מטא כ-40 חשבונות שקשורים למערך.
גורמים בחברה אמרו לניו יורק טיימס שהמערך פעיל גם בפלטפורמות אחרות, בהן טוויטר, יוטיוב, הרשתות החברתיות הרוסיות VK ו-Odnoklassniki, ואפליקציית המסרים המידיים טלגרם. טוויטר אישרה שהיא הסירה כמה עשרות חשבונות שקשורים למערך וחסמה שיתוף של קישורים מסוימים בטוויטר. "החשבונות והקישורים יצאו מרוסיה וניסו לשבש את השיח הציבורי סביב העימות באוקראינה", נמסר.
"מדובר בקמפיין תעמולה שהצליח להפיץ ברשת סיפורים שלפיהם אוקראינה לא במצב טוב באמצעות התחזות לעיתונאים בקייב", אמר ל-NBC News מנהל מדיניות האבטחה של מטא, נתנאל גלייכר. "החדשות הטובות הן שהקמפיין לא היה יעיל, אבל אנחנו רואים את השחקנים האלה ממשיכים לתקוף את אוקראינה. הם מנסים לערער את האמון בממשלת אוקראינה, לטעון שמדובר במדינה כושלת, שהמלחמה לא מתקדמת טוב מבחינת אוקראינה, או לשבח את רוסיה".
2 צפייה בגלריה
הקברניט אוקראינה מיג 29 רוח הרפאים של קייב
הקברניט אוקראינה מיג 29 רוח הרפאים של קייב
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. גדודים של פרגון ברשת
(צילום: EPA)
במקביל, זיהתה מטא מבצע האקינג נרחב שכוון למנהיגים פוליטיים ולמפקדי צבא באוקראינה, וכן לפחות לעיתונאי אחד. לדברי החברה, ההאקרים השתמשו בפרטי התחברות לחשבונות אימייל של גורמים אלה, שהיו ברשותם, על מנת להשתלט על חשבונות פייסבוק שלהם ולהשתמש בהם להפצת דיס-אינפורמציה. המבצע קשור לקבוצת האקרים בשם Ghostwriter, שבשנים האחרונות פעלה נגד פוליטיקאים במזרח אירופה וקדמה נרטיב תוקפני כלפי נאט"ו וארה"ב, ושלפי הערכות פועלת בעבור ממשלת בלארוס.
"הסטורית, ראינו ש- Ghostwriter תוקפים אנשי צבא, דמויות ציבוריות, עיתונאים ופוליטיקאים באירופה", אמר לניו יורק טיימס מנהל שיבוש האיומים במטא, דייוויד אגרנוביץ'. "מאז הפלישה, ראינו פיבוט של Ghostwriter להתמקדות באנשים באוקראינה".
התגובה הנחרצת של הפלטפורמות מעודדת ואפשר לקוות שזו רק ההתחלה. בעימותים אחרים - לרבות הג'נוסייד במיאנמר והעימותים האתניים באתיופיה - התגובה של מטא היתה מהוססת עד לא קיימת. באוקראינה, בין אם מכיוון שמחסום השפה נמוך יותר ובין אם בגלל העניין העולמי העצום במתרחש במדינה, היא והחברות האחרות לא יכולות להרשות לעצמן תגובה שאננה. עתה, במקביל להמשך המאמצים לזיהוי מערכי השפעה מתואמים, הגבלת הפרסום מצד גופי תקשורת שבשליטת פוטין וחסימת הגישה מאוקראינה לחשבונות של כלי תקשורת פוטיניסטיים, הפלטפורמות גם צריכות לגבש תגובה משמעותית לפייק ניוז שמופץ בדרכים אורגניות, שלא דרך חשבונות מזויפים ופיקטיביים. זו הזדמנות פז, עבור מטא במיוחד, להדגים שהיא למדה מטעויות העבר ושהיא מסוגלת למנוע מהפלטפורמות שלה להפוך לערימה מהבילה של שקרים והסתה.

מודיעין צבאי? חפשו בגוגל

גוגל מפות היא אחת האפליקציות השימושיות ביותר בסמארטפון. הוראות הגעה ברכב, באופניים, בתחבורה ציבורית או ברגל, מדריך מסעדות מצוין ומעודכן, חיפוש מידע על עסקים מקומיים ועוד שלל תכונות הופכים אותה לאפלקיציה שנמצאת בשימוש יומיומי תכוף בקרב רבים. המלחמה באוקראינה גילתה שיכול להיות לה גם שימוש אחר: כלי לאיסוף מודיעין צבאי.
לפי דיווח של הוושינגטון פוסט, צוות חוקרים בארה"ב השתמש בגוגל מפות, בסיוע תצלומי לוויין, כדי לנטר את התנועה של כוחות רוסיים. כך למשל זיהו החוקרים "פקק תנועה" בגבול אוקראינה בשעה 3:15 ב-23 בפברואר, שהיה למעשה טנקים וכלי רכב צבאיים אחרים שנעים לתוך המדינה - והבינו שהפלישה יוצאת לדרך שעות לפני שהמידע הפך לפומבי.
"בעבר היינו צריכים להסתמך על דיווחים שיראו לנו מה קורה על הקרקע", אמר לעיתון פרופ' ג'פרי לואיס מ-Middlebury Institute of International Studies at Monterey. "היום אפשר לפתוח את גוגל מפות ולראות אנשים נמלטים מקייב. יש לנו כל כך הרבה מידע על דפוסי החיים הרגילים, שכשאנחנו רואים חריגות אנחנו יודעים שקורה משהו בשטח".
גוגל מפות מנתחת עומסי תנועה על בסיס נתוני מיקום מהטלפונים של משתמשי האפליקציה. להערכת לואיס, הפקקים שזיהו הוא והצוות שלו לא הגיעו מטלפונים של חיילים רוסים – הם היו בתנועה ולפי דיווחים הטלפונים נלקחו מהם קודם לפלישה – אלא מטלפונים של אזרחים שנאלצו לעצור בגלל מעבר השיירות הצבאיות. לכן, ניתוח לא יכול להתבסס על גוגל מפות בלבד והצוות של לואיס נעזר גם בצילומי לוויין.
2 צפייה בגלריה
גוגל מאפס גוגל מפות ניווט
גוגל מאפס גוגל מפות ניווט
גוגל מפות. שיירה רוסית בהמשך הדרך
(צילום: שאטרסטוק)
גוגל, בתגובה לדיווח, נטרלה באוקראינה את הצגת עומסי התנועה בזמן אמת וכן תכונה אחרת שמציגה רמת עומס במקומות מסוימים בזמן נתון. לדברי החברה, השינוי נעשה לאחר התייעצות עם גורמים רשמיים במדינה במטרה להגביר את בטיחות התושבים. אולי פתרון מוצלח יותר יהיה לספק גישה למידע זה רק לגורמי צבא ומודיעין באוקראינה וכך לספק להם כלי מודיעיני חשוב במאמציהם להדוף את הפלישה הרוסית.

צבא האקרים יוצא לקרב

דיווחנו אתמול על צבא ההאקרים הבינלאומי שמגייסת אוקראינה כדי לחזק את חזית הסייבר שלה ונראה שהיוזמה זוכה לתהודה ניכרת. לפי דיווח של Wired, כ-175 אלף איש כבר התנדבו לשרת בצבא ה-IT של אוקראינה ורבים מהם כבר קיבלו משימות. מנהלי ערוץ הטלגרם שדרכו מתנהל המבצע כבר ביקשו מהמתנדבים לשגר מתקפות מניעת שירות מבוזרות (DdoS) נגד יותר מ-25 אתרים רוסים, בהם אתרי בנקים, אתר הקרמלין, אתר משרד ההגנה, אתר רגולטור התקשורת הרוסי ואתרי חדשות רוסיים. אתמול הצטרפו לרשימת היעדים גם אתרים בבלארוס. כמו כן, התבקשו המתנדבים לדווח ליוטיוב על ערוצים שמפיצים שקרים על המלחמה.
בכיר לשעבר בממשל האוקראיני אמר ל-Wired שהיוזמה היא מענה למתקפות הסייבר הרוסיות נגד תשתיות הרשת במדינה. "למדינה שלנו לא היתה כוונה לתקוף אף אחד", אמר. "לכן החלטנו להפעיל את היוזמה. אנחנו כבר יודעים שהם די טובים במתקפות סייבר. עכשיו נגלה כמה הם טובים בהגנת סייבר".
בשלב זה קשה להעריך את מידת ההצלחה של צבא ההאקרים. בערוץ הטלגרם פורסמו כמה תמונות של אתרים רוסיים שהושבתו, אך לא ברור מקורן של תמונות אלה ועד כמה ממושכת היתה ההשבתה, אם בכלל התרחשה.