סגור
גג עמוד techtalk דסק

TechTalk
שינוי המודל של קרן סקויה הוא לא פחות מרעידת אדמה בעולם ה-VC

סקויה הופכת ממספר רב של קרנות סגורות לקרן אחת פתוחה ונזילה. כללי המשחק השתנו והמודל הקלאסי של הון סיכון עומד בפני שינוי ואתגר. ד"ר אייל שנהב ממשרד גרוס ושות' צופה מהפך דומה גם בקרנות הישראליות

לאחרונה הודיעה סקויה, מקרנות ההון סיכון המוכרות בעולם, על שינוי המודל העסקי שלה. הקרן שהשכילה להשקיע בחברות היי טק ששינו את פני העולם (לרבות אפל, גוגל, אורקל, סיסקו יוטיוב, זום, לינדקאין, אינסטגרם ועוד) הודיעה על שינוי שהיא מכנה "נועז", הנובע מכך שבעוד שבמהלך 50 שנה העולם הטכנולוגי השתנה ללא הכר (בלשון סקויה, עבר מדיסק לענן), מודל הקרנות לא עבר שינוי.
עד היום, קרן הון סיכון הוקמה מראש לתקופה קצובה מתוך רצון של המשקיעים להבטיח לעצמם מועד שבו יוכלו לממש את השקעתם. המודל התאים במידה רבה למשקיעים פרטיים שמבקשים לקבל את כספם חזרה עם חלוף השנים. יחד עם זאת, מודל התקופה הקצובה זכה לביקורת רבה על כך שהקרנות מוכרות חברות בשלב מוקדם מדי ומפסידות חלק ניכר מעליית הערך של חברה שמתרחשת לאחר הנפקתה בבורסה.
השינוי המהותי שמתרחש כעת הוא שסקויה הופכת ממספר רב של קרנות סגורות לקרן אחת פתוחה ונזילה. בקרן המרכזית יהיו אחזקות בחברות ציבוריות ללא מגבלת זמן והיא תשתמש בחלק מכספיה לשם הקמת קרנות-בנות שיבצעו השקעות במספר אסטרטגיות. הקרנות הבנות יעבירו את רווחיהן לקרן האם וכך יווצר מעגל זרימה פנימי תמידי.
1 צפייה בגלריה
ד"ר איל שנהב
ד"ר איל שנהב
ד"ר איל שנהב. המון שאלות פתוחות בנוגע למודל החדש
(צילום: צביקה טישלר)
המבנה החדש הוא בגדר רעידת אדמה בעולם הקרנות ומעלה שורה ארוכה של שאלות: כיצד יבוצע פדיון יחידות בקרן ולפי איזה שווי ישוערכו הנכסים (הלא נזילים) שמוחזקים בקרן? בכל כמה זמן ניתן יהיה לבצע פדיון (פעם ברבעון, פעם בשנה וכו')? מהו אחוז האחזקות שניתן לפדות בכל מועד? כיצד יחושבו דמי ההצלחה של השותף הכללי ומתי יחולקו? ככל שהקרן תרצה לגייס כספים חדשים, כיצד ייעשה הגיוס? האם הקרן תיסחר בבורסה או בזירת מסחר? הואיל והקרן שקופה לצורכי מס, כיצד יבוצע תשלום המס על ידי המשקיעים והאם תהיה חלוקה שנתית בגובה המס?
בנוסף, יש להניח כי לשינוי שביצעה סקויה יהיה שינוי דרמטי גם על תעשיית ההון סיכון בישראל, שכן בסיס המשקיעים בקרנות בשתי המדינות דומה במקרים רבים (משקיעים מוסדיים אמריקאיים). הקרנות הישראליות והאמרקיאיות משקיעות במשותף פעמים רבות וההשפעה האמריקאית ניכרת, כך שזה לא יהיה מפתיע אם בשלב כלשהו קרנות ישראליות רבות יעברו למודל של קרן פתוחה המאפשרת פדיון למשקיעים מעת לעת. קרנות אלה יידרשו לפתח מנגנונים שיאפשרו מחד השקעה בחברות פרטיות לא נזילות ומאידך אפשרות לתת נזילות למשקיעים.
זאת ועוד: הואיל וסקויה היא בעלת רקורד השקעות יוצא דופן על פני כ- 50 שנה עולה השאלה החשובה אם מה שיעבוד לסקויה מתאים גם לקרנות עם ותק יותר קצר ומוניטין פחות מפותח? מה שבטוח זה שכללי המשחק מעתה השתנו ושהמודל הקלאסי של הון סיכון עומד בפני שינוי ואתגר.
הכותב הינו שותף מנהל במשותף וראש מחלקת ההיי טק וקרנות השקעה במשרד גרוס ושות'.