סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

ניתוח
עבור מאסק, החשבונות המזויפים בטוויטר הם רק תירוץ

חודש לאחר שטוויטר אישרה את מכירתה לאלון מאסק ב־44 מיליארד דולר הודיע ביום שישי הרוכש המיועד כי הוא משהה את העסקה עד לחישוב סופי של מספר החשבונות המזויפים ברשת. בתגובה המניה צנחה בכ־10%. איך זה שרק עכשיו גילה מאסק את חשבונות הפייק ומה עומד מאחורי ההודעה הדרמטית שלו

באחד הרגעים הזכורים במיוחד מהסרט הקלאסי קזבלנקה, מפקד המשטרה קפטן רנו (בגילומו המדויק של קלוד ריינס) מכריז על סגירה מיידית של מועדון הלילה (ואתר ההימורים החצי־מחתרתי) ריק'ס. כשהבעלים, ריק בליין הלא הוא המפרי בוגארט הנהדר, מבקש לדעת את הסיבה לסגירה משיב רנו, מהמר קבוע בקזינו: "אני מזועזע, מזועזע, לגלות שמתקיימים כאן הימורים"; ועוד בטרם סיים את דבריו ניגש הקרופייה לרנו עם חבילת שטרות בידו. "הזכיות שלך, אדוני", הוא מבשר לו למבטו הנוזף של ריק.


זו התחושה המדויקת שהצליח אלון מאסק להעביר כשהודיע בסוף השבוע שהוא משהה את העסקה בשווי 44 מיליארד דולר לרכישת טוויטר. "העסקה מושהית זמנית עד להשלמת חישוב שחשבונות ספאם/פייק אכן מהווים פחות מ־5% מהמשתמשים", הוא כתב, בטוויטר כמובן. במלים אחרות: מאסק מזועזע, מזועזע, מכך שיש משתמשים מזויפיים בטוויטר. ואם זה נשמע לכם אמין כמו הזעזוע של קפטן רנו מההימורים בריק'ס, כנראה שיש לכך סיבה טובה.
מאסק לא גילה עכשיו לפתע, בשלב כזה מתקדם של העסקה אחרי שכבר נחתמו ההסכמים הרלוונטיים עם הדירקטוריון, שלטוויטר יש בעיית פייקים. זו בעיה ידועה, ארוכת שנים, שכל הרשתות החברתיות מתמודדות איתה. כל משתמש ממוצע נתקל בה ומכיר אותה היטב; ארגונים כמו פייק ריפוטר ומומחים חוקרים אותה במשך שנים; כלי תקשורת דיווחו עליה בהרחבה (לרוב, בהקשר של פייק ניוז והסתה שמפיצים החשבונות המזויפים).
מאסק, משתמש טוויטר מנוסה ומהוקצע מאוד, ובהנחה סבירה לא אדם טיפש או חסר יכולת הבחנה מכיר אותה היטב מניסיון אישי, מודע לקיומה טוב טוב. וגם אם לא, אין שום סיבה שיגלה את הבעיה הזו דווקא עכשיו. עסקה של עשרות מיליארדי דולרים לא נסגרת כלאחר יד. קודמת לה בדיקת נאותות שכוללת חשיפת מסמכים ונתונים פנימיים, עליהם עוברים מומחים מטעם הרוכש שיכולים לאמת את המידע. הבעיה הזו חייבת לצוף בתהליך הזה, אלא אם האנשים מטעמו של מאסק כושלים בתפקידם – לא משהו סביר במיוחד; אתה לא הופך לאיש העשיר בעולם אם אין לך יכולת להקיף את עצמך באנשים חכמים.
מאסק ידע, או היה צריך לדעת בוודאות גדולה מאוד, שלטוויטר יש בעיית פייק ומה היקף הבעיה בדיוק. הוא לא באמת מזועזע מכלום. ואם הוא מכריז פתאום על בעיה שידועה לו היטב, יש סיכוי סביר שהזעזוע מסתיר סיבה אחרת לגמרי.

קנס של מיליארד דולר

בקזבלנקה, מאחורי הזעזוע של קפטן רנו הסתתרה דרישת קצין ה־SS מייג'ור שטראסר לסגור את ריק'ס אחרי ביצוע מרגש של המרסיילייז. מאחורי הזעזוע של מאסק עומדים, כנראה, דברים הרבה פחות רומנטיים.
אפשר לחשוב על שתי סיבות אפשריות לזעזוע של מאסק. הראשון, מדובר בתירוץ לביטול העסקה. מאסק, יזם מוכשר בצורה יוצאת דופן, התמקד בשני העשורים האחרונים בהקמת חברות חומרה כבדה – מכוניות חשמליות וטילים לחלל. אלו תעשיות מורכבות להפליא, אך בעלות רלוונטיות שולית מאוד לניהול רשת חברתית, על כל הבעיות והקשיים הכרוכים בכך. הניסיון הקרוב ביותר של מאסק, מניהול פייפאל, הוא גם מיושן וגם בתחום מבודל מאוד – שירות תשלומים מקוון שונה מאוד מרשת חברתית. ייתכן שרק אחרי הסיכום על הרכישה נחשף מאסק להיקף המורכבויות הכרוך בניהול רשת חברתית, לסט הכישורים הייחודי שכרוך בכך, ובעיקר לאמוציות שהחלטות של רשת חברתית יכולות לעורר בקרב אוכלוסיות שונות בכל העולם שכולן בטוחות שהפלטפורמה נגדן.
לכך יש להוסיף את העניין הרגולטורי ההולך וגובר בתחום, במיוחד באיחוד האירופי שם מתגבשת חקיקה רחבה נגד חברות טכנולוגיה בכלל ורשתות חברתיות בפרט. הרגולטורים גם צפויים להתעניין ולפשפש היטב ברכישה עצמה; רשות ניירות ערך כבר בודקת את ההודעה המאוחרת של מאסק על רכישת 5% ממניות טוויטר. ייתכן שכל זה היה יותר מדי, ומאסק מחפש פתח מילוט.
אבל מעבר למבוכה שבביטול העסקה, יש גם סעיף בהסכם הרכישה שבו מאסק מתחייב לשלם מיליארד דולר אם יבטל את העסקה. וגם לאיש העשיר בעולם, מיליארד דולר זה לא סתם. העלאת בעיית הפייקים עתה יכולה לשמש אותו על מנת לסגת מהעסקה בלי להתבזות ובלי להיפרד ממיליארד דולר.

2 צפייה בגלריה
מייסד טסלה אלון מאסק
מייסד טסלה אלון מאסק
אלון מאסק
(צילום: AP)

המחיר גבוה מדי?

אפשרות שנייה, סבירה יותר, היא שמאסק החליט שהמחיר שהסכים לשלם לא מתאים לו. הוא התחייב ל־44 מיליארד דולר, אבל מניות הטק נמצאות בשבועיים האחרונים בצניחה, כולל של חברות עם מאזנים כספיים יפים הרבה יותר מאלו של טוויטר. מאסק, ייתכן, קורא את הכיוון של הבורסה ומבין שבעוד כמה שבועות עסקה של 44 מיליארד דולר לא תהיה כזו טובה. תוסיפו לכך את הירידה במחיר מניית טסלה בימים האחרונים ואת המאמצים הניכרים לגיוס מימון לעסקה – והזדמנות להוריד את המחיר נראית קוסמת במיוחד. אבל מה עושים כשהעסקה חתומה? ממציאים משבר וממנפים אותו למו"מ מחודש. והנה מגיעים הפייקים לעזרה.
מאסק הוא לא איש עסקים שגרתי. אף אחד שמגיע למעמדו לא עושה זאת כי הוא פועל באופן שגרתי. הוא אימפולסיבי, ישיר, לעתים גלוי בצורה מוגזמת. אולי עסקת טוויטר ייצגה דחף שעבר לו עם החשיפה למציאות. אולי הבין שלא עשה עסקה טובה כל כך. אולי אפילו, הכל אפשרי הרי, הוא באמת הופתע מהיקף בעיית הפייקים בטוויטר. מה שבטוח, העסקה שנחתמה וכבר נראתה בטוחה וסגורה נראית, נכון לכתיבת שורות אלו, הרבה פחות ודאית והרבה פחות מחייבת. מה יקרה הלאה? זה לא תלוי בתוצאות בדיקה כלשהי אלא בעיקר במאסק עצמו, ובמה שמתאים לו לעשות באותו הרגע.